dodano: 2018-12-21 16:50 | aktualizacja:
2018-12-21 21:08
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: interia.pl/greencarcongress
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W lipcu 2016 r. zainicjowano
konsorcjum badawcze „FastCharge", który ma umożliwić ładowanie samochodów elektrycznych w dotąd niespotykanym tempie. Fast Charge otrzymał dotację
7,8 mln euro z niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Konsorcjum przemysłowe obejmuje producentów samochodów: BMW Group i Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, a także operatorzy Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH (technologia ładowania) i Siemens AG (elektrotechnika).
Wykorzystane mają być
specjalnie zaprojektowane stacje ładowania o mocy 450 kW. Prezentowane prototypy stacji wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu
CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie, sprawdził się już w szerokiej gamie zelektryfikowanych pojazdów i jest stosowany w wielu częściach świata.
Pierwsze nowa stacja ładowania już działa. Znajduje się
Jettingen-Scheppach obok autostrady A8, między Ulm i Augsburgiem w Niemczech. Stacja ładowania przeznaczona jest dla samochodów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem systemu CCS. Jest bezpłatna.
Zależnie od modelu auta, nowa stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.
Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności netto około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Próbowano też ładować BMW i3. Efekt:
czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu pierwszych 100 km wyniósł mniej 3 min.
Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym. W celu połączenia z publiczną siecią energetyczną w Jettingen-Scheppach w projekcie zrealizowano stację ładowania z dwoma przyłączami do ładowania: jedno przyłącze ma max. 450 kW, drugie daje do 175 kW.
Aby spełnić wymagania szybkiego ładowania przy szczególnie wysokiej wydajności, zastosowano
chłodzone kable ładowania HPC (High Power Charging) firmy Phoenix Contact, które są w pełni kompatybilne z CCS. Ciecz chłodząca jest przyjazną dla środowiska mieszaniną glikolu i wody, dzięki czemu obwód chłodzenia może być półotwartym.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.