Raciborska spółka Rafako zaprezentowała prototyp swojego elektrycznego autobusu tzw. E-busa, który jest pierwszym, małym niskoemisyjnym autobusem zaprojektowanym w Polsce z baterią umieszczoną pod podwoziem.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Rafako E-bus ma być dostępny w trzech odmianach: szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji, E-bus oferuje od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8,5 m.
Wysokość pojazdu wynosi niewiele ponad 3 m, co pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. E-bus został przystosowany przez Rafako do przewozu osób niepełnosprawnych.
Pierwszy w Polsce mały autobus z baterią pod podwoziem
Całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia
Nowatorskie rozmieszczenie baterii to poprawa parametrów trakcyjnych, a synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi to gwarancja wysokiej sprawności
Zmniejszona masa pojazdu dzięki lekkiej konstrukcji powiększa zasięg baterii aż o 10%
Pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
Innowacyjne baterie do szybkiego ładowania LTO – tylko 15 minut do 90% pojemności
Za napęd pojazdu będzie odpowiadał wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 190 KM (140 kW). W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, zaś w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Akumulatory typu LTO umożliwiają uzupełnienie magazynowanej w nich energii do 90% pojemności w ciągu 15 minut od rozpoczęcia ładowania. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla ogniw tego rodzaju wynosi ponad 10 000.
Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego masę. W konsekwencji zasięg autobusu wzrośnie o 10%. Szkielet zostanie wykonany w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych.
Według informacji udostępnionych przez Rafako, nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżacje wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, jak i do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej.