Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Urzędnikom w Krakowie na razie trzeba... 3 elektryczne auta.
Dalej idąc w 2025 r. liczba aut elektrycznych dla urzędników ma jeszcze wzrosnąć do min. 30 proc. Wszystko to efekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która w tym roku weszła w życie.
Brak informacji jaki będzie koszt tych inwestycji. Zdecydowano już jednak, by „elektryków” nie kupować. Miejskie jednostki i spółki będą wynajmować przez 3 lata „elektryki” od firmy, która zostanie wyłoniona w przetargu. Urzędnicy twierdzą, że aby dostosować się do nowych przepisów,
wystarczy wynajem 3 aut elektrycznych.
Elektryczne autobusy dla Krakowa też konieczne.
Ustawa o elektromobilności nakłada na Kraków takie obowiązki, że gmina musi powoli wprowadzać do oferty komunikacji miejskiej kolejne autobusy elektryczne. Z analizy kosztów i korzyści takiej inwestycji wynika, że gmina jest gotowa
„pod względem technicznym i organizacyjnym do rozwoju elektromobilności w komunikacji miejskiej”.
Na razie po Krakowie jeździ ledwie
26 elektrycznych autobusów. To kropla w morzu, bo
łącznie MPK ma 567 autobusów spalinowych i hybrydowych. Te
elektryczne stanowią w Krakowie tylko 5 proc. taboru. Ustawa o elektromobilności narzuca miastu to, aby
w 2028 r. ta liczba wynosiła 30 proc.
MPK w Krakowie musi dokupić 153 elektryczne autobusy i wybudować 13 stacji ładowania.
Podobno takie przedsięwzięcie jest niemożliwe do realizacji, jeśli nie uda się pozyskać zewnętrznego dofinansowania min. 63 proc. nakładów inwestycyjnych netto, a te szacuje się na 377,8 mln zł.
Władze Krakowa podpisały porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, co pozwoliłoby na zakup 161 nowych autobusów elektrycznych, (100 przegubowych). Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych byłaby realizowana w latach 2019-21.
35 stacji ładowania aut elektrycznych.
Krakowski Holding Komunalny ma przeprowadzić przetarg na instalację 35 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Zakup jednej stacji to wydatek ok 20 tys. zł.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.