reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

8K vs 4K? Dlaczego UHD zyskuje tak szybko?

dodano: 2019-01-09 23:50 | aktualizacja: 2019-01-11 13:29
autor: Janusz Sulisz | źródło: Viaccess Orca/satkurier.pl

8K To niemal science fiction z tym pierwszym kanałem telewizyjnym 8K, który został uruchomiony w Japonii. 8K vs 4K? Tak czy inaczej, ochrona zawartości premium przed piractwem - bez względu czy 4K, czy 8K - będzie bezwzględną koniecznością. Jednym z kluczowych wydarzeń w branży nadawczej w 2018 roku było ustanowienie standardu 4K HDR jako pewnej podstawy dla transmisji najważniejszych globalnych wydarzeń sportowych.

Ultra HD 4K UHD


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
To było bardzo ważne, że każdy mecz piłkarskich MŚ w Rosji był produkowany i transmitowany na całym świecie w technologii 4K HDR.
Pytanie, czy nabywcy pakietów praw do transmisji byli gotowi, by to pokazywać w 4K?

Prawda jest taka, że wielu posiadaczy praw do wydarzenia nie miało dostępnego wcześniej kanału telewizyjnego 4K. Dało to jednak pretekst, by coś w tym kierunku zrobić. Tak stało się np. w Polsce, gdzie TVP tak naprawdę nie była gotowa na jakość 4K. Zabrakło przecież studia z MŚ w 4K. Tylko dzięki pomocy Canal+ udało się odpalić TVP 4K, który potem i tak zniknął, gdyż zabrakło zawartości w 4K! Inna sprawa, że nadawanie w kółko meczów MŚ w 4K po szybkiej klęsce Polaków straciło sens. Dziś trudno sobie obecnie wyobrazić, by jakakolwiek ważna impreza sportowa była dostępna „tylko” w jakości HD.

Szybko to załapała nc+ (nadaje Ekstraklasę w 4K) i troszkę TVP (ale zaraz po MŚ się wycofała). Jednak to nie brak zawartości jest tak naprawdę problemem, a brak inicjatywy! Cyfrowy Polsat jeszcze myśli nad tym wszystkim, chyba zanadto zapatrzony na Super HD - może słusznie, ale zwracamy uwagę, że kolejny sezon bez Ligi Mistrzów w 4K zostanie słabo przyjęty przez kibiców i użytkowników telewizorów 4K, a tych bardzo szybko przybywa.

Nowe wezwanie do działania w kierunku 4K i 8K

Przyjrzymy się teraz rosnącej potędze 4K (czy w szerszym pojęciu Ultra HD). Będziemy również patrzeć w przyszłość na następcę 4K, czyli telewizję 8K, która dopiero raczkuje. Jednym z kluczowych tematów jest to, że 8K może nie być tak odległe, jak mogłoby się wydawać. Już są transmisje z satelity, SES czy Turksat, a my już to testujemy, mamy pierwszy telewizor 8K od Samsunga, dotykamy problemów w praktyce i piszemy Wam, drodzy Czytelnicy: hello, to już tuż, tuż! To będzie się działo dużo szybciej, gdyż to bardziej kwestia procesorów, elektroniki, oprogramowania, niż zawartości w 8K. Kiedy kamery i ekrany 8K będą już powszechnie dostępne, będą też i treści. Czasami rozwój blokuje brak środków finansowych, ale trudno oczekiwać, że ktoś wyda 100 tys. dol. na kamerę 8K, by sobie nakręcić program dla kilku widzów.



Rok 2018 rokiem wideo 4K

Najpierw należy przyznać, że znaczna część oglądanych na świecie treści nadal jest w SD(!). Niemniej jednak następuje coraz szybsza transformacja, gdy bogatsze krajei przechodzą teraz z HD na 4K, a reszta świata podąża za nimi. Liczba gospodarstw domowych na całym świecie korzystających z telewizorów UHD przekroczyła już liczbę 200 mln, wynika z najnowszych badań Strategy Analytics. Autorzy raportu na temat 4K i 8K przewidują, że do końca 2018 roku telewizory UHD będzie posiadało 222 mln gospodarstw, co stanowi wzrost o prawie 50 proc. w okresie dwunastu miesięcy.

Niewątpliwie to Chiny są największym jednolitym rynkiem 4K, ale Ameryka Północna nie jest daleko w tyle, a Europa przewiduje wzrost sprzedaży telewizorów 4K o 30 proc. w tym roku.

Na całym świecie oczekuje się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży telewizorów 4K przez cały okres prognozowania aż do 2022 roku.


8K vs 4K Ultra HD

Jedną z najciekawszych rzeczy dotyczących tego przejścia z HD do 4K jest nie tyle liczba, co przyspieszona stopa zmian. Według danych Stowarzyszenia Technologii Konsumenckiej w USA, w 4. roku procesu przejścia do 4K (2017) sprzedano 15 mln telewizorów 4K. Dla porównania, w 4. roku wdrażania HD tylko 2,9 mln TV, czyli 5 razy mniej.

Dlaczego więc migracja w kierunku 4K dzieje się 5 razy szybciej niż przejście do HD? Duża część odpowiedzi to treści, które przyciągają widza.

Netflix jest prawdopodobnie największym wyróżnikiem in plus jeśli chodzi o 4K.
Był to jeden z pierwszych dostawców zawartości 4K, próbujący wykorzystać go jako USP (unikalna propozycja sprzedaży) w stosunku do swoich konkurentów, którzy za długo się zastanawiali i w konsekwencji zostali z tyłu. W pewnym stopniu było to zarówno imponujące, jak i ryzykowne, gdyż „House of Cards” został w końcu nakręcony i wydany w formacie 4K w maju 2014 roku, podczas gdy pierwszy odtwarzacz Blu-ray Ultra HD pojawił się bodajże w lutym 2016 roku.

Netflix w pewnym sensie ustandaryzował produkcję 4K przed każdym z rywali. I potem pozostali dziwili się, że zaczynają przegrywać rywalizację z niepozornym konkurentem, który działał globalnie i z wielkim rozmachem właśnie na poziomie 4K. I to przyniosło efekty. Inna sprawa, że inwestycje Netfliksa na poziomie 20 mld dol. rocznie w produkcję seriali i filmów też powalają jakąkolwiek konkurencję. W konsekwencji tych działań oszacowano, że 30 proc. subskrybentów Netfliksa znajduje się już na poziomie premium w 4K. Który z operatorów płatnej telewizji czy operatorów jest już teraz w stanie pochwalić się taki zasięgiem w 4K? Żaden!

Od tego czasu innym nadawcom udało się przeskoczyć bariery technologiczne do 4K. Zarówno rozwiązania kablowe, jak i satelitarne są już dostępne na rynku. Ultra HD Forum oszacowało, że do końca 2017 roku na całym świecie działało 70 unikalnych kanałów telewizyjnych 4K. Przewiduje, że za mniej niż 2 lata, do końca 2020 roku, liczba ta wzrośnie ponad trzykrotnie do ponad 250.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii 8K


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-7/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-7/2023

12 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...