dodano: 2019-01-29 13:10 | aktualizacja:
2019-01-29 15:46
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Ofcom/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W 2018 roku czas spędzony przez dzieci w Wielkiej Brytanii na oglądaniu wideo online po raz pierwszy przestał rosnąć. Są to średnio
2 godziny 11 minut dziennie - tyle samo co rok wcześniej. Natomiast średni dzienny czas spędzany przez dzieci przed telewizorem spadł rok do roku o prawie 8 minut, do
1 godziny 52 minut.
YouTube pozostaje podstawowym miejscem docelowym wśród dzieci - 80 proc. korzysta z niego. Prawie połowa (49 proc.) dzieci i jedna trzecia (32 proc.) przedszkolaków w wieku 3-4 lat ogląda obecnie subskrypcyjne usługi na życzenie (SVOD), takie jak
Netflix, Amazon Prime Video i Now TV.
Spośród dzieci, które oglądają na telewizorze zarówno programy telewizyjne, jak i YouTube, prawie połowa dzieci w wieku 8-11 lat i nastolatków w wieku 12-15 lat (49 proc.) woli oglądać treści na YouTube. Jednak ponad jedna trzecia czerpie taką samą przyjemność z obu metod oglądania.
Aby pomóc zrozumieć, dlaczego dzieci ciągnie do treści online, w tym roku firma Ofcom przeprowadziła szczegółowe badania dotyczące oglądanych przez dzieci treści.
Grupa 40 chłopców i dziewcząt w wieku 4-16 lat z całej Wielkiej Brytanii dostarczyła szczegółowych informacji z 7 ostatnich dni na temat tego, co oglądali i dlaczego. Okazało się, że:
YouTube dominuje, a zaraz po nim jest Netflix.
Dzieci w badaniu zdecydowanie preferowały oglądanie treści na YouTube (prawie wszystkie dzieci oglądały je codziennie) i przez Netflixa niż za pośrednictwem innych platform wideo.
Tradycyjna telewizja cieszy się większym zainteresowaniem wśród rodziców i często jest oglądana w rodzinnym gronie.
Większość dzieci uczestniczących w badaniu oglądała telewizję, choć tylko niewielka ich liczba robiła to codziennie. Oglądanie telewizji często wynikało z inicjatywy rodziców - np. wspólne oglądanie seriali, teleturniejów czy talent show. Niektóre dzieci korzystały z telewizji, aby wypełnić czas, często podczas robienia czegoś innego, np. podczas jedzenia kolacji.
Wiele dzieci stwierdziło, że docenia serwisy YouTube i Netflix za oferowanie natychmiastowej kontroli nad tym co oglądają i za dostęp do pozornie nieograniczonej liczby spersonalizowanych treści. Dzieci doceniły rekomendacje treści i powiadomienia otrzymywane z kanałów, które subskrybują.
Co na YouTube ciszy się największym zainteresowaniem wśród dzieci?
Hobby i pasje - wiele dzieci oglądało filmy związane z ich zainteresowaniami, takie jak samouczki mające na celu rozwijanie pasji do muzyki lub piłki nożnej. Niektórzy doświadczyli podobnej satysfakcji obserwując innych uczestniczących w działaniach praktycznych - takich jak sztuka i rzemiosło lub uprawianie sportu - do tego stopnia, że powiedzieli, iż nie biorą już udziału w tych działaniach w „prawdziwym świecie”.
Vlogerzy i społeczność - wiele dzieci oglądało vlogerów lub youtuberów, często łącząc się z nimi poprzez wspólną pasję, taką jak sport czy rzemiosło, i czerpiąc przyjemność z bycia częścią ich społeczności „naśladowców”. Wiele dzieci twierdziło, że spoglądało na swoich ulubionych vlogerów jak na wzory do naśladowania lub traktowali ich jak przyjaciół, którzy mogliby udzielić wsparcia lub porady. Tego typu treści odwoływały się także do naturalnej ciekawości dzieci jeśli chodzi o „normalne” życie innych ludzi; czuły, że filmy mają autentyczność, która ułatwiła im nawiązanie kontaktu.
Filmy sensoryczne - wiele dzieci oglądało filmy, które zawierały „satysfakcjonujące” odgłosy - na przykład z innymi osobami, które bawiły się slimem lub otwierały prezenty. Takie filmy są opisywane jako przyczyniające się do dobrego samopoczucia i relaksu.
Zobacz pełny raport Ofcomu (plik PDF).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.