reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

„Jak powstał Eurotunel?” w National Geographic

dodano: 2019-05-16 14:23
autor: Janusz Sulisz | źródło: National Geographic

Jak-powstał-Eurotunel-8-360px.jpg Tunel pod kanałem La Manche, łączący Wielką Brytanię z Francją, jest jednym z siedmiu nowoczesnych cudów świata. Jakich kosztów i poświęceń wymagało zbudowanie najdłuższego tunelu podmorskiego w historii? Dowiemy się tego w dokumencie Jak powstał Eurotunel?” od ludzi, którzy zbudowali ten cud inżynierii. Mimo wielu wzlotów i upadków, ćwierć wieku od otwarcia mówi się o tej budowli głównie jako o inżynieryjnym triumfie i dowodzie na to, jak wielkie rzeczy można osiągnąć, gdy dwa narody odłożą na bok historyczne różnice i będą współpracować.

Jak-powstał-Eurotunel-3-NGC-760x.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Jak powstał Eurotunel?” – premiera w czwartek 6 czerwca o godz. 22:00 na kanale National Geographic

Wyobraź sobie masywne maszyny, które przedzierały się przez skały i kredę, kopiąc pod morzem nie jeden 50-kilometrowy tunel, ale trzy – dwa kolejowe i dodatkowy tunel serwisowy. Prace toczyły się jednocześnie z dwóch stron – brytyjskiej i francuskiej. Tunele kolejowe były drążone przez kombajny o wadze przekraczającej 1000 ton i długości 210 metrów. Budowa trwała cztery lata, co do dnia. W pierwszym roku komercyjnego funkcjonowania tunelu przejechały nim 3 miliony osób.

To połączenie było przełomem w przemieszczaniu się między Europą kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi. Pociąg jadący tunelem z prędkością 160 km/h w 35 minut dojeżdża z Wielkiej Brytanii do Francji. Z Londynu do Paryża dojechać można w nieco ponad 2 godziny.

Co ciekawe, rządy Francji i Wielkiej Brytanii nie wydały ani grosza na to przedsięwzięcie. Budowa była finansowana wyłącznie ze środków prywatnych – wszystkie koszty oraz wszelkie ryzyka leżały po stronie biznesu. A tych ostatnich przez 25 lat funkcjonowania tunelu było bardzo wiele. Powódź, pożar, ofiary śmiertelne wśród nielegalnych imigrantów, którzy próbowali dostać się tunelem do Wielkiej Brytanii, a także finansowa zapaść na początku tysiąclecia – to najpoważniejsze problemy, z jakimi przyszło się zmierzyć operatorowi Eurotunelu. Jednak połączenie to wciąż pozostaje wielkim inżynieryjnym osiągnięciem, które z roku na rok służy coraz liczniejszej grupie pasażerów.

W ubiegłym roku trasę pod kanałem La Manche pokonały 22 miliony osób. Dokument „Jak powstał Eurotunel?” pokaże, jak trudne było to przedsięwzięcie i jak wiele zmieniło w podróżowaniu po Europie.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Propozycje


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik TechniSat Digit ISIO STC UHD 4K Black

DIGIT ISIO STC UHD to najnowszy flagowy dekoder uznanej, niemieckiej...

1 590 zł Więcej...

Odbiornik Dreambox DM920 Ultra HD Triple Multistream

Najnowszy odbiornik UHD cenionej marki Dreambox - model DM920 Ultra...

1 790 zł Więcej...

Zestaw nc+ telewizja na kartę: ADB PACE HDS7241 500GB + pakiet Start+1m

Zestaw nc+ telewizja na kartę: odbiornik PACE HDS7241 + karta...

160 zł Więcej...
reklama