Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Jak powstał Eurotunel?” – premiera w czwartek 6 czerwca o godz. 22:00 na kanale National Geographic
Wyobraź sobie masywne maszyny, które przedzierały się przez skały i kredę, kopiąc pod morzem nie jeden 50-kilometrowy tunel, ale trzy – dwa kolejowe i dodatkowy tunel serwisowy. Prace toczyły się jednocześnie z dwóch stron – brytyjskiej i francuskiej. Tunele kolejowe były drążone przez kombajny o wadze przekraczającej 1000 ton i długości 210 metrów. Budowa trwała cztery lata, co do dnia. W pierwszym roku komercyjnego funkcjonowania tunelu przejechały nim 3 miliony osób.
To połączenie było przełomem w przemieszczaniu się między Europą kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi. Pociąg jadący tunelem z prędkością 160 km/h w 35 minut dojeżdża z Wielkiej Brytanii do Francji. Z Londynu do Paryża dojechać można w nieco ponad 2 godziny.
Co ciekawe, rządy Francji i Wielkiej Brytanii nie wydały ani grosza na to przedsięwzięcie. Budowa była finansowana wyłącznie ze środków prywatnych – wszystkie koszty oraz wszelkie ryzyka leżały po stronie biznesu. A tych ostatnich przez 25 lat funkcjonowania tunelu było bardzo wiele. Powódź, pożar, ofiary śmiertelne wśród nielegalnych imigrantów, którzy próbowali dostać się tunelem do Wielkiej Brytanii, a także finansowa zapaść na początku tysiąclecia – to najpoważniejsze problemy, z jakimi przyszło się zmierzyć operatorowi Eurotunelu. Jednak połączenie to wciąż pozostaje wielkim inżynieryjnym osiągnięciem, które z roku na rok służy coraz liczniejszej grupie pasażerów.
W ubiegłym roku trasę pod kanałem La Manche pokonały 22 miliony osób. Dokument „
Jak powstał Eurotunel?” pokaże, jak trudne było to przedsięwzięcie i jak wiele zmieniło w podróżowaniu po Europie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.