reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

„Jak powstał Eurotunel?” w National Geographic

dodano: 2019-05-16 14:23
autor: Janusz Sulisz | źródło: National Geographic

Jak-powstał-Eurotunel-8-360px.jpg Tunel pod kanałem La Manche, łączący Wielką Brytanię z Francją, jest jednym z siedmiu nowoczesnych cudów świata. Jakich kosztów i poświęceń wymagało zbudowanie najdłuższego tunelu podmorskiego w historii? Dowiemy się tego w dokumencie Jak powstał Eurotunel?” od ludzi, którzy zbudowali ten cud inżynierii. Mimo wielu wzlotów i upadków, ćwierć wieku od otwarcia mówi się o tej budowli głównie jako o inżynieryjnym triumfie i dowodzie na to, jak wielkie rzeczy można osiągnąć, gdy dwa narody odłożą na bok historyczne różnice i będą współpracować.

Jak-powstał-Eurotunel-3-NGC-760x.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Jak powstał Eurotunel?” – premiera w czwartek 6 czerwca o godz. 22:00 na kanale National Geographic

Wyobraź sobie masywne maszyny, które przedzierały się przez skały i kredę, kopiąc pod morzem nie jeden 50-kilometrowy tunel, ale trzy – dwa kolejowe i dodatkowy tunel serwisowy. Prace toczyły się jednocześnie z dwóch stron – brytyjskiej i francuskiej. Tunele kolejowe były drążone przez kombajny o wadze przekraczającej 1000 ton i długości 210 metrów. Budowa trwała cztery lata, co do dnia. W pierwszym roku komercyjnego funkcjonowania tunelu przejechały nim 3 miliony osób.

To połączenie było przełomem w przemieszczaniu się między Europą kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi. Pociąg jadący tunelem z prędkością 160 km/h w 35 minut dojeżdża z Wielkiej Brytanii do Francji. Z Londynu do Paryża dojechać można w nieco ponad 2 godziny.

Co ciekawe, rządy Francji i Wielkiej Brytanii nie wydały ani grosza na to przedsięwzięcie. Budowa była finansowana wyłącznie ze środków prywatnych – wszystkie koszty oraz wszelkie ryzyka leżały po stronie biznesu. A tych ostatnich przez 25 lat funkcjonowania tunelu było bardzo wiele. Powódź, pożar, ofiary śmiertelne wśród nielegalnych imigrantów, którzy próbowali dostać się tunelem do Wielkiej Brytanii, a także finansowa zapaść na początku tysiąclecia – to najpoważniejsze problemy, z jakimi przyszło się zmierzyć operatorowi Eurotunelu. Jednak połączenie to wciąż pozostaje wielkim inżynieryjnym osiągnięciem, które z roku na rok służy coraz liczniejszej grupie pasażerów.

W ubiegłym roku trasę pod kanałem La Manche pokonały 22 miliony osób. Dokument „Jak powstał Eurotunel?” pokaże, jak trudne było to przedsięwzięcie i jak wiele zmieniło w podróżowaniu po Europie.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Propozycje


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ Duo 4K S2X FBC Multistream

Vu+ Duo 4K - nowa propozycja z segmentu sprzętu Ultra...

1 590 zł Więcej...

Antena sat kempingowa 60 cm ze statywem

stalowa antena 60 cm przenośna ze statywem

159 zł Więcej...

Multiswitch Triax TMS 9x4P

Markowy (duński) multiswitch Triax TMS 9x4P rozdziela sygnał niezależnie z...

375 zł Więcej...
reklama