dodano: 2019-07-25 12:42 | aktualizacja:
2019-07-25 13:04
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Wavemaker
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
64 proc. internautów w wieku 16+ (ponad 15 mln widzów) ogląda w sieci seriale, pokazuje czwarta edycja VideoTrack, badania agencji Wavemaker. Nieco częściej kobiety (to nowość, bo wcześniej w strukturze widzów seriali w sieci przeważali mężczyźni) i przede wszystkim osoby młode - z segmentu 16-34 lata.
Niemal co drugi odbiorca seriali (45 proc.) standardowo sięga po więcej niż dwa odcinki za jednym posiedzeniem. Binge-watching jest szczególnie rozpowszechniony w młodym pokoleniu - wśród 16-24-latków dwie trzecie ogląda przynajmniej po 3 odcinki za jednym razem.
Polacy najbardziej cenią amerykańskie seriale, ale w rankingu ich wskazań awansowały także polskie produkcje - w 2016 r. wskazywane przez 36 proc. badanych, a trzy lata później - przez blisko 43 proc. internetowych widzów.
Niewykluczone, że ten awans wiąże się z wysypem polskich seriali premium w 2018 roku, wśród których część premiery miała w serwisach SVOD (jak „Rojst” czy „1983”).
Wavemaker zbadał popularność seriali z listy m.in. 20 produkcji wskazywanych przez międzynarodową firmę badawczą Parrot Analytics jako najpopularniejsze w polskim internecie w 2018 roku. Dane z badania pozwalają stwierdzić, że zbudowały one kilkumilionowe publiczności w Polsce (mowa tu o widzach wszystkich, a nie tylko ostatnich sezonów tych produkcji). Do ścisłego topu, obok wielkich międzynarodowych produkcji, jak
„Gra o tron”, „Wikingowie” czy „The Walking Dead” dostały się „
Kobiety mafii” Patryka Vegi (należy tu jednak pamiętać, że serial był rozwinięciem kasowej produkcji kinowej).
Specyfiką polskiej widowni pozostaje przywiązanie do lektora - 7 na 10 polskich widzów, twierdzi, że z lektorem najlepiej ogląda się im seriale zagraniczne, a tylko co czwarty stawia na napisy. W tym wymiarze także widać wyraźną różnicę w upodobaniach najmłodszej grupy widzów - wśród 16-24-latków fani lektora są tylko w nieznacznej większości wobec zwolenników napisów.
Najmłodsi badani - wbrew powtarzanych często opiniom o upodobaniu przez nich krótkich form wideo - nie różnią się od pozostałych grup widzów seriali w kwestii pożądanej długości odcinków seriali. 40 proc. ogółu badanych stawia na czas trwania od pół godziny do trzech kwadransów, niespełna 1/3 woli krótsze formaty.
W percepcji polskich e-widzów to
Netflix i
HBO są dziś najlepszymi dostarczycielami najwyższej jakości seriali. Netflix, który wysforował się na szczyt rankingu, zbudował w Polsce tę pozycję w trzy lata. W badaniu VideoTrack Wavemaker z 2016 roku, Netflix wskazywało tylko kilka proc. badanych.
Badanie VideoTrack agencja Wavemaker realizowała w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.