reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

National Geographic rozłoży „Superkonstrukcje” na najdrobniejsze części

dodano: 2019-08-29 13:59
autor: Jakub Sulisz | źródło: National Geographic

„Superkonstrukcje” National Geographic ISS satelita Czy wiesz, że największa fabryka samochodów na świecie produkuje codziennie pół miliona elementów karoserii? Albo czy wyobrażasz sobie statek, który jest w stanie transportować dwie platformy wiertnicze naraz? Może ciekawi Cię, jak wygląda kopuła, pod którą zmieściłaby się cała opera z Sydney, lub samolot, który jest w stanie przewieźć prom kosmiczny? Teraz możesz z bliska przyjrzeć się tym i innym niesamowitym konstrukcjom. Kanał National Geographic zaprasza na serię pełną zaskakujących faktów o najbardziej spektakularnych dziełach rąk człowieka.

„Superkonstrukcje” National Geographic Antonov


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jeśli w przypadku tak precyzyjnej dziedziny, jak inżynieria, można w ogóle mówić o cudach, to ta seria opowie właśnie o nich. „Superkonstrukcje” ujawnią niezwykłe dokonania inżynieryjne, określane najczęściej przymiotnikami: „największy”, „najcięższy”, „najdroższy”. Co wyjątkowego kryje w sobie największy samolot świata, największy otwierany dach w kształcie kopuły, najwyższy drapacz chmur i największy pozaziemski obiekt, w którym da się mieszkać? Dzięki precyzyjnym animacjom komputerowym oraz wiedzy światowej klasy ekspertów odsłaniamy sekrety imponujących konstrukcji. Zobaczymy, w jaki sposób nietuzinkowe pomysły zmieniły się w rzeczywistość.
 

705 ton w powietrzu
Jakie wyjątkowe rozwiązania zastosowano podczas budowy największego ze współczesnych i najcięższego w dziejach lotnictwa samolotu transportowego Antonov An-225 Mrija? Wyjaśni to pierwszy odcinek „Superkonstrukcji”. Gigant zaprojektowany do przenoszenia radzieckiego promu kosmicznego Buran od 2001 roku jest wykorzystywany komercyjnie do transportu bardzo ciężkich ładunków. Skrzydła o rozpiętości prawie 90 metrów, sześć potężnych silników turbowentylatorowych i przepastna ładownia umożliwiają mu przewożenie obiektów o ciężarze aż 250 ton. Ogromny samolot dwa razy lądował w Polsce. Teraz będzie jednak można zobaczyć go znacznie bliżej, niemal jak pod lupą.

Fabryka jak miasto
W kolejnym odcinku odwiedzimy największą na świecie fabrykę samochodów - niemiecki zakład Volkswagena w Wolfsburgu, działający nieprzerwanie od 1938 roku, miejsce narodzin słynnego Garbusa, Golfa, Polo czy Passata. A także miejsce, gdzie każdego roku produkuje się... 7 milionów kiełbasek i wyśmienity keczup - wszystko to sygnowane logo VW. Jakie innowacje w dziedzinie inżynierii sprawiły, że producent „samochodu dla mas” stał się symbolem potęgi niemieckiej motoryzacji?

Stadion do zadań specjalnych
A może chcielibyście wiedzieć, jakie niespotykane rozwiązania kryje w sobie wybudowany za ponad miliard dolarów stadion narodowy w Singapurze? Jest to obiekt o wszechstronnym zastosowaniu, mogący pomieścić ponad 50 tysięcy kibiców piłki nożnej, rugby, krykieta, lekkiej atletyki lub fanów muzyki rockowej. Konstruktorzy największej na świecie budowli z odsuwanym dachem w kształcie kopuły musieli zmierzyć się z ogromnymi wyzwaniami, np. stworzeniem zupełnie niespotykanego wcześniej systemu klimatyzacji lub wypracowaniem nowego sposobu dbania o murawę. Przy projektowaniu kopuły sięgnęli natomiast po rozwiązania znane ze… starożytnych i renesansowych budowli.
 

Jak przewieźć platformę wiertniczą?
Przygotujcie się także do wizyty na GPO Amethyst - półzanurzalnym statku do transportu bardzo ciężkich obiektów, takich jak platformy wiertnicze lub inne jednostki pływające. Ponad 60 tysięcy ton wyporności, 225 metrów długości, prawie 50 metrów szerokości i pokład zanurzający się pod wodę na głębokość 15 metrów. A całość obsługiwana jest przez zaledwie kilkadziesiąt osób. Jakie wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne pozwalają temu statkowi dostarczyć niemal wszystko, co stworzyła ludzka ręka w dowolne miejsce na świecie?

Mieszkać w chmurach czy w kosmosie?
W serii „Superkonstrukcje” przyjrzymy się także niezwykłym miejscom, w których mieszkają ludzie. Wzniesiemy się do chmur w dubajskim budynku Burj Khalifa, którego iglica sięga 829 metrów. Na najniższych piętrach najwyższego budynku świata znajduje się hotel, natomiast na szczycie zlokalizowany jest taras widokowy z niesamowitą panoramą miasta za oknami. A w jaki sposób na takiej wysokości przebiegały roboty budowlane? O tym w szczegółach opowiedzą eksperci zaproszeni przez ekipę programu „Superkonstrukcje".
 

A jeśli budowanie na takiej wysokości wydaje się niesamowitym osiągnięciem, to jak określić konstruowanie domu w kosmosie? Przed takim wyzwaniem stanęli inżynierowie pracujący nad Międzynarodową Stacją Kosmiczną. To najdroższa konstrukcja, jaką stworzyli ludzie. Ponad 400 km nad powierzchnią Ziemi konieczne było zapewnienie od podstaw warunków do życia. Widzowie przekonają się, dlaczego było to tak ogromne wyzwanie i będą mieli okazję poznać życie codzienne mieszkańców stacji.

„Superkonstrukcje” - premiery w czwartki od 5 września o godz. 21:00 na kanale National Geographic 


„Superkonstrukcje” w liczbach i ciekawostkach:
  • Skrzydło Antonova An-225 Mrija ma długość boiska piłkarskiego;
  • Do największego i najcięższego samolotu należy 200 rekordów świata w najróżniejszych kategoriach;
  • W Antonovie An-225 Mrija może się zmieścić kadłub boeinga 737;
  • W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu przy liniach produkcyjnych pracuje 6000 robotów;
  • Linie montażowe w największej fabryce samochodów na świecie mają ponad 19 km długości;
  • Z fabryki w Wolfsburgu co 16 sekund wyjeżdża gotowy samochód;
  • Gigantyczna fabryka samochodów powstała z rozkazu Adolfa Hitlera, który chciał stworzyć tani pojazd dla mas;
  • Fabryka Volkswagena ma własną sieć kolejową. Codziennie przyjeżdża nią 1600 ton stali przywożonej w 11 wagonach;
  • Na pokładzie statku towarowego GPO Amethyst zmieściłoby się 16 Statui Wolności;
  • GPO Amethyst ma wysokość 20 pięter i długość 225 m. Waży 31000 ton;
  • Gigantyczny statek towarowy napędzają cztery silniki o mocy 9600 koni mechanicznych (dwunastokrotność mocy silnika ferrari V12). Wszystkie cztery ważą 132 tony;
  • Załoga GPO Amethyst liczy zaledwie 26 osób;
  • Do budowy konstrukcji Singapore National Stadium wykorzystano 11000 ton stali;
  • Jedno skrzydło rozsuwanego dachu stadionu ma ok. 1000 mkw powierzchni. Dach otwiera się w ciągu 20 minut;
  • Pod kopułą stadionu narodowego w Singapurze zmieściłaby się cała opera z Sydney;
  • Stadion ma system wysuwania i chowania części siedzeń w zależności od rodzaju imprezy. Jest ich 55000 na mecze piłki nożnej i rugby, 52000 na mecze krykieta i 50000 na imprezy lekkoatletyczne oraz koncerty;
  • Burj Khalifa ma 829 m wysokości, czyli tyle co 3,5 Pałacu Kultury i Nauki;
  • Budowa najwyższego budynku świata kosztowała 1,5 mld dol.;
  • W Burj Khalifa znajdują się: najwyżej położony klub nocny na świecie – 144. piętro; najwyżej położona restauracja na świecie – 122. piętro;
  • Budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) kosztowała 150 miliardów dolarów;
  • ISS waży 460 ton, czyli tyle co ok. 300 samochodów;
  • W razie nagłych braków na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, możliwe jest dostarczenie towarów rakietą z Ziemi w ciągu 6 godzin. Koszt takiej dostawy jest jednak ogromny – ok. 200 mln dolarów;
  • Stacja porusza się z prędkością niemal 8 km/s i okrąża Ziemię 5500 razy w roku;


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Propozycje stacji TV i VOD


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...