dodano: 2020-02-21 10:36 | aktualizacja:
2020-02-21 17:30
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: UKE/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
To ogólnopolskie badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów/ klientów indywidualnych zostało przeprowadzone w listopadzie 2019 roku przez Danae Sp. z o.o. i Realizacja Sp. z o.o. na zamówienie UKE, na próbie N=1600 klientów (próba losowo kwotowa, warstwowana ze względu na lokalizację, wiek i płeć), przy wykorzystaniu techniki CAPI (wywiad indywidualny wspomagany komputerowo).
Wśród usług telekomunikacyjnych największą popularnością cieszy się
telefonia komórkowa, z której korzysta więcej niż dziewięciu na dziesięciu pytanych (92,9 proc.). Znacznie mniejsze znaczenie ma telefonia stacjonarna, użytkowana przez co dziesiątą osobę (10,6 proc.). Dość powszechne wśród Polaków jest także korzystanie z internetu (70,5 proc.) oraz
płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej (47,2 proc.).
Media cyfrowe
Pojęcie
mediów cyfrowych jest znane prawie połowie pytanych, w tym przede wszystkim osobom z wyższym wykształceniem. Jednocześnie 46,2 proc. deklaruje, że nie korzysta z żadnych tego typu usług. Wśród użytkowników najpopularniejsze są portale internetowe i społecznościowe (41,3 proc.), a także
telewizja cyfrowa i internetowa (21,1 proc.). Korzystanie z
VOD deklaruje 6,1 proc. respondentów.
67,9 proc. użytkowników powiedziało, że wszystkie wykorzystywane przez nich media cyfrowe są bezpłatne.
Wśród pozostałych najczęściej wymieniana jako płatna jest telewizja (21,7 proc.) i VOD (5,4 proc.). Maksymalna akceptowalna miesięczna kwota za korzystanie z telewizji cyfrowej/internetowej to przeciętnie
50 zł. 54,6 proc. korzystających z płatnych mediów cyfrowych użytkowałoby je częściej, gdyby były całkowicie darmowe.
W przyszłości najchętniej wykorzystywane spośród mediów cyfrowych miałyby być portale społecznościowe/internetowe (wskazywane przez jedną trzecią pytanych) i
telewizja cyfrowa lub internetowa (wskazywane przez 20,5 proc. pytanych). 42 proc. badanych nie zamierza w przyszłości korzystać z mediów cyfrowych.
Usługi wiązane
Usługi wiązane to oferty pakietów dwóch lub więcej różnych usług telekomunikacyjnych dostarczane przez jednego operatora i rozliczane w ramach jednej, zbiorczej faktury. Z rozwiązania takiego korzysta
niespełna jedna trzecia badanych (29,3 proc.). Najczęściej to osoby zamieszkujące w większych gospodarstwach domowych (4- i 5-osobowych: 48,9 proc. i 38,6 proc.).
W ramach posiadanych pakietów najczęściej dostępna jest telefonia komórkowa, wskazywana przez ponad połowę użytkowników. Na drugim miejscu znalazła się
telewizja (56,7 proc.), a następnie telefonia stacjonarna (52,9 proc.) i Internet mobilny (49,9 proc.).
Najpopularniejszy pakiet zawiera telefonię komórkową oraz Internet mobilny (46,3 proc.). W dalszej kolejności znalazł się
pakiet z telewizją i Internetem stacjonarnym (43,3 proc.). W przypadku połączenia
telefonu komórkowego i telewizji (18,3 proc.) zauważono, że częściej z tej opcji korzystają osoby starsze powyżej 60. roku życia (27 proc.) w porównaniu z osobami w wieku 25-34 lat (18,3 proc.).
Miesięczna wysokość rachunku za pakiet usług wiązanych wynosi średnio
115,5 zł.
Usługi Over The Top
Usługami
Over The Top (OTT) określane jest dostarczanie treści, usług lub aplikacji przez internet bez bezpośredniego udziału operatora sieci lub dostawcy usług internetowych. Przykładami usług OTT są: Skype (połączenia głosowe i wideo), WhatsApp (wiadomości), Spotify (muzyka) i Netflix (treści wideo). Pojęcie to nie jest powszechnie znane wśród respondentów. Spotkało się z nim 10,5 proc., przy czym najczęściej kojarzą je osoby młode (21,6 proc.) oraz posiadające wyższe wykształcenie (zna je 14 proc. w tej grupie).
Najczęściej wykorzystywane usługi OTT to usługi komunikacyjne (np. Skype, Messenger, WhatsApp, Viber), z których korzysta więcej niż cztery osoby na dziesięć (42,4 proc.). Na drugim miejscu znalazły się usługi aplikacyjne np. nawigacja, przechowywanie danych w chmurze czy smart dom (20,1 proc.).
Z usług wideo (np. Netflix) korzysta 8,7 proc. Ponad połowa nie korzysta z żadnych usług OTT (51,4 proc.).
Korzystający z usług OTT niechętnie zrezygnowaliby z usług tradycyjnych na rzecz OTT. 25,9 proc. chciałoby mieć dostęp do obu typów usługi, a 34,7 proc. nie zamieniłoby żadnych usług tradycyjnych, takich jak telewizja czy radio, na internetowe. Badani najchętniej zrezygnowaliby z tradycyjnych usług telefonicznych, chociaż zauważyć należy, że skłonność ta maleje wraz z wykształceniem badanych. Analogiczną tendencję zaobserwowano w przypadku usług radiowych.
Co trzeci respondent korzystający z płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej zadeklarował, że
średnia miesięczna wysokość rachunku za telewizję kablową/satelitarną wynosi mniej niż 50 zł. 27,4 proc. badanych za telewizję płaci średnio od 50 do 59 zł, z kolei 29,9 proc. więcej niż 60 zł.
Niemal połowa (49,9 proc.) badanych deklaruje, iż nie zamierza korzystać z żadnych usług OTT w przyszłości. Wśród pozostałych największym zainteresowaniem cieszą się usługi komunikacyjne, wskazywane przez 31,6 proc. pytanych. Na drugim miejscu znalazły się usługi aplikacyjne (18,5 proc.), a na kolejnym wideo i audio (odpowiednio 15,1 proc. i 6,8 proc.).
Co piąty (19,4 proc.) użytkownik płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej rozważa całkowitą rezygnację z usług tradycyjnej telewizji na rzecz wideo OTT. Nieco bardziej skłonni do tego typu decyzji są mężczyźni niż kobiety (21,8 proc. vs 15,9 proc.). Tylko 15,1 proc. korzystających z płatnej TV zdecydowałoby się na dodatkową subskrypcję wideo. Największy odsetek respondentów zdecydowałby się na pakiet do 29 zł (42,3 proc.).
Najbliższe plany respondentów w okresie
12 miesięcy w odniesieniu do TV wskazują brak zmian w tym zakresie (40 proc. badanych odpowiedziało:
Posiadam wyłącznie telewizję kablową/satelitarną i nie planuję zmian w usługach). Niemal 40 proc. respondentów ma trudność w udzieleniu odpowiedzi na pytanie o najbliższe plany dotyczące usług OTT oraz TV.
Użytkownicy wideo OTT korzystają z subskrypcji
dziennie średnio 1,8 godziny, natomiast
w ciągu tygodnia 12,7 godzin. Korzystający z usług wideo OTT najczęściej oglądają
filmy (73,4 proc.) i seriale (61,1 proc.). Respondenci najrzadziej oglądają magazyny telewizyjne (6,4 proc.) oraz programy publicystyczne (5,4 proc.).
Dla użytkowników usług wideo OTT najważniejszym czynnikiem podczas wyboru dostawcy usługi wideo OTT jest
cena za subskrypcję (52 proc.). W dalszej kolejności wskazywano: elastyczność wyboru oferowanych treści (38,4 proc.), oferowane treści (35,3 proc.) oraz czas trwania umowy (32 proc.).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.