dodano: 2020-04-28 22:04 | aktualizacja:
2020-04-29 11:57
autor: Janusz Sulisz |
źródło: Tauron
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje, że w gminach, których liczba mieszkańców wynosi ponad 150 tys., ale nie przekracza 300 tys.,
liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych do końca 2020 r. ma wynieść 100.
Oznacza to, że Katowice wypełniły już z naddatkiem ustawowy obowiązek.
– Rozwój elektromobilności to istotny element nabierającego tempa Zielonego Zwrotu TAURONA oraz narzędzie walki z niską emisją w miastach – mówi Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia.
– Przykład Katowic, gdzie zbudowaliśmy infrastrukturę ładowania i uruchomiliśmy usługę carsharingu, pokazuje, że jesteśmy dla samorządów wiarygodnym i kompetentnym partnerem, posiadającym kompleksowe rozwiązania w zakresie e-mobilności – dodaje prezes TAURONA.
Obecnie
w Katowicach funkcjonuje 115 punktów ładowania różnych operatorów, przy czym każda ze stacji ma kilka punktów ładowania.
- Katowice są liderem w zakresie elektromobilności, to innowacyjne podejście jest doceniane z wielu względów – także ekologicznych. Pierwszy samochód elektryczny zakupiliśmy już w 2012 roku. Dzisiaj już wiemy, że elektryczne pojazdy odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, dlatego jednocześnie rozwijamy bazę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w mieście – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Przeprowadziliśmy kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 30 stacji ładowania na terenach miejskich. Była to strategiczna decyzja, dzięki której dzisiaj w mieście funkcjonuje łącznie 115 punktów ładowania. Warto dodać, iż kolejnych 11 punktów jest w trakcie uruchamiania, natomiast 23 punkty znajdują się w budowie i zostaną uruchomione do końca roku. Uzupełnieniem tych działań jest zakup kolejnych autobusów elektrycznych, a także pojazdów porządkowych, które są już w flocie MPGK Katowice i dbają o czystość miasta – dodaje prezydent Katowic.
Sieć Taurona w Katowicach to 40 stacji ogólnodostępnych, w tym 5 stacji DC (ładowanych prądem stałym) oraz 35 stacji AC (zasilanych prądem zmiennym). Stacja ładowania AC składa się z dwóch punktów ładowania, a stacja DC, w zależności od modelu, z trzech albo czterech punktów. Oznacza to, że
aktualnie Tauron udostępnia 86 punktów ładowania.
Stacje są usytuowane w centrum miasta, m.in.
przy Międzynarodowym Centrum Kongresowym, Hotelu Vienna House przy ulicy Sokolskiej, ale także w dzielnicach Katowic: os. Witosa, Ligocie, Bogucicach, os. Bażantowo, Giszowcu.
Infrastruktura rozłożona równomiernie na terenie całego miasta pozwala na zaplanowanie trasy przejazdu tak, by po drodze naładować samochód. Jest to tym bardziej wygodne, że Katowice wiele ciekawych miejsc i architektonicznych perełek skrywają poza ścisłym centrum.
Wszystkie stacje ładowania Tauron są dostępne w aplikacji eMap od Taurona, która służy m.in. do nawigowania ładowarek, autoryzacji użytkownika oraz rozliczenia Klienta za usługę ładowania. Aplikacja jest dostępna w APP Store oraz Google Play.
Mapa rozmieszczenia stacji znajduje się tu.
Warto podkreślić, że stacje Taurona zasilane z sieci OSD dostarczają energię elektryczną pozyskiwaną z odnawialnych źródeł: elektrowni wodnych i farm wiatrowych. Pochodzenie energii potwierdza Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii (PTCE) w Poznaniu.
Tauron jednocześnie z budową infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, uruchomił w grudniu 2018 roku wraz z partnerem biznesowym Bankiem ING usługę carsharingu. Katowiczanie mają do dyspozycji 20 pojazdów marek: VW e-Golf, Nissan LEAF, BMW i3 i Renault Zoe. Do połowy marca, gdy usługa z powodu pandemii koronawirusa została zawieszona, mieszkańcy odbyli elektrykami Taurona prawie 30 tys. podróży.
Już od początku maja na stacjach Taurona obowiązywać będzie nowy cennik z niższymi stawkami ładowania na stacjach AC. Jest to odpowiedz na prośby i oczekiwania użytkowników oraz dążenia do jak największej przystępności usług e-mobility oferowanych przez Tauron. Nowa taryfa będzie niższa o blisko 25 proc., a stawka, już od 1 maja, za kilowatogodzinę wyniesie 1,21 zł. Przygotowane zostały także nowe atrakcyjne warunki handlowe dla klientów biznesowych i flotowych.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.