dodano: 2020-04-30 21:54 | aktualizacja:
2020-05-02 20:37
autor: Jan Borejko |
źródło: TVP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
operaOK! to projekt Warszawskiej Opery Kameralnej (WOK), która w kreatywny sposób „szyje” spektakle na miarę obecnej rzeczywistości izolacji związanej z pandemią. Na czym polegają nowe inscenizacje? Poszczególne elementy składowe dzieła (m.in. nagrania dźwiękowe, video, scenografia) powstawały online w domach artystów, a efekt końcowy zwieńczył dopiero proces montażu. Każdy tytuł został także skrócony do 30 minut. Jak tłumaczy Tomasz Cyz, kurator cyklu - Ten innowacyjny pomysł ma podtrzymać relacje z widzami i jednocześnie zaktywizować twórców WOK w czasie wyłączenia instytucji kultury z powodu COVID-19.
Od 1 maja w TVP VOD zagoszczą:
- genialnie napisana przez Monteverdiego „L'Orfeo”,
- arcydzieło J. S. Bacha - „Pasji wg św. Jana"
- opowiadająca o bliźniaczej miłości dwojga mitycznych bohaterów „Castor et Pollux” Rameau.
Do połowy czerwca udostępniane będą m.in.:
- jedne z najpopularniejszych angielskich dzieł scenicznych Purcela: „Indian Queen”, „King Arthur”, „Dido and Aeneas”.
- opery Händla: „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno”, „Rodelinda”, „Don Giovanni”, „Apollo i Hiacynt” Mozarta.
Także od maja katalog spektakli Teatru Telewizji powiększy się o kolejne pozycje - aż 19 z nowości należy do Złotej Setki Teatru Telewizji.
Prawdziwym rarytasem spośród nowych propozycji jest
najstarszy zachowany w całości Teatr Telewizji, oparty na głośnej sztuce Jeana Giraudoux, w reż. Adama Hanuszkiewicza - „Apollo z Bellac” (1958) z niezapomnianymi rolami najwybitniejszych aktorów Kaliny Jędrusik i Jacka Woszczerowicza. Z pewnością rozbawi także „Przesada” (1961) według scenariusza Agnieszki Osieckiej i w reż. K. Swinarskiego, z Janem Kobuszewskim i Aliną Janowską w roli … duchów.
Wśród nowości w TVP VOD znajdą się adaptacje największych polskich twórców współczesnych, m.in.:
- Tadeusza Różewicza - „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” (1963, reż. A. Hanuszkiewicz),
- „Kartoteka” (w reż. K. Swinarskiego z 1976 i K. Kieślowskiego z 1979),
- „Śmieszny staruszek” (1971, reż. Helmut Kajzar),
- „Wyszedł z domu” (1971, reż. J. Jarocki),
- „Pułapka” (1989, reż. J. Grzegorzewski),
- Zbigniewa Herberta - „Pan Cogito” (1981, reż. Z. Zapasiewicz),
- Jerzego Antczaka – „Epilog norymberski” (1969, reż. J. Antczak),
- Jarosława Iwaszkiewicza - „Lato w Nohant” (1972, w reż. O. Lipińska),
- „Młyn nad Lutynią” (1974, reż. A. Zakrzewski),
- „Maskarada” (1985, reż. A. Łapicki),
- Janusza Krasny-Krasińskiego - „Śniadanie u Desdemony” (1974, reż. K. Meissner),
- Ernesta Brylla - „Wieczernik” (1985, reż. A. Wajda),
- Hanny Krall - „Zdążyć przed Panem Bogiem” (1981, reż. A. Brzozowski).
Biblioteka TVP VOD udostępni także adaptacje dzieł twórców powojennych takich jak:
- Tadeusz Kantor - „Wielopole, wielopole” (1984) i „Niech sczezną artyści” (1988) – w jego reżyserii,
- Józef Hen - „Mgiełka” (1986) w reż. J. Janickiego
- spektakle na podstawie utworów Sławomira Mrożka – „Policja” (1981) w reż. J. Kijowskiego, Stanisława Grochowiaka - „Trismus” (1979) w reż. R. Bugajskiego, Ireneusza Iredyńskiego - „Żegnaj Judaszu” (1980) w reż. Jolanty Słobodzian, oraz Macieja Wojtyszko - „Epilog” (1979) - w jego reżyserii.
Katalog poszerzają adaptacje największych twórców polskiej awangardy międzywojennej: Brunona Jasieńskiego - „Bal manekinów” (1978, reż. J. Warmiński), Stanisława Ignacego Witkiewicza - „Matka” (1976, reż J. Jarocki), Witolda Gombrowicza - „Ferdydurke” (1985, reż. M. Wojtyszko), „Iwona, księżniczka Burgunda” (1987, reż. Z. Hübner), Zofii Nałkowskiej - „Granica” (cz. I, II, III – 1984, reż. J. Błeszyński), Stefana Żeromskiego – „Przedwiośnie”(1981, reż. W. Solarz).
Nie zabraknie adaptacji legendarnych „Dziadów” (1983) Adama Mickiewicza, z mesjańską wizją polskiej historii narodowej, w reż. K. Swinarskiego, czy „Wielkiego Fryderyka” (1981) Adolfa Nowaczyńskiego, piętnującego polskie wady narodowe, w reż. J. Grudy.
Teatr Telewizji to także utwory światowych dramaturgów - od maja dostępne będą adaptacje „Cyrano de Bergerac” (1980) Edmonta Rostanda w reż. K. Zaleskiego i „Lorenzaccio” (1978) Anfreda de Musseta w reż. A. Holand i L. Adamika, „Spiskowcy” Josepha Conrada w reż. Z. Hübnera, a także spektakle na podstawie utworów Wiliama Szekspira - „Makbet” (1969) w reż. A. Wajdy, „Poskromienie złośnicy (1971) w reż. Z. Hübnera, „Romeo i Julia” (1974) w reż. J. Gruzy, „Hamlet” (1985 cz. I i II) w reż. J. Englerta, „Ryszard III” (1989) w reż F. Falka i M. Guzy. Ponadto widzowie będą mogli obejrzeć „Martwe dusze” (1966) Nikołaja Gogola w reż. Z. Hübnera, „Eryka XIV” Augusta Strindberga (1972) w reż. w reż. M. Prusa, „Norę” (1975) Henryka Ibsena w reż. M. Englerta, „Czajkę” (1986) Antoniego Czechowa w reż. J. Englerta czy „Zamek” (1989) Franza Kafki w reż. M. Weissa Grzesińskiego.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.