reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Jak odbierać kanały z pozycji orbitalnej 42°E?

dodano: 2020-05-12 11:12
autor: Rafał Olchowik | źródło: SAT Kurier 1-2/2020

Turksat 4A Pozycja orbitalna 42°E z satelitami Türksat 3A/4A oferuje kilkaset bezpłatnych kanałów telewizyjnych (FTA). Niemalże wszystkie są transmitowane z Turcji. Tylko pojedyncze perełki są nadawane z Kirgistanu, Kazachstanu, Kataru oraz Rosji. Türksat 42°E to także transmisje w rozdzielczości 4K i jeszcze wyższej jakości 8K. Turecka telewizja, choć jest ciekawa pod względem egzotyki, to wyjątkowo cenzurowana przez tamtejszego regulatora medialnego. Interesująco wyglądają eksperymenty tureckich nadawców niszowych. Poznaj pozycję 42°E i bogactwo kanałów z kraju leżącego na styku dwóch kontynentów – europejskiego i azjatyckiego.

Türksat
Turksat 4B


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Transmisje testowe 8K
Darmowy kanał promocyjny Türksat 8K to pierwsza tego typu usługa z pozycji 42°E, uruchomiona w październiku 2018 roku w wiązce zachodniej satelity Türksat 3A. Emisja jest prowadzona w kodeku HEVC (H.265), z rozdzielczością wideo 7680x4320 i ze zmienną przepływnością wideo, ale dochodzącą do aż 87 Mbit/s. Przekaz można odbierać w Polsce, ale należy spełnić szereg wymogów technicznych, gdyż sprzęt do odbioru sygnału 4K wciąż nie jest powszechnie dostępny. Wykorzystywana jest modulacja 16APSK w standardzie DVB-S2, co oznacza, że sprzęt, na którym zamierzamy oglądać emisję, musi obsługiwać albo konkretnie modulację 16APSK, albo zawierać informację o wsparciu DVB-S2X, gdyż obsługa DVB-S2X zakłada obligatoryjnie możliwość odbioru 16APSK. Do tego należy posiadać wyświetlacz lub monitor 8K, aby uzyskać obraz pełnej jakości.
 

Turecka telewizja pełna cenzury

Oglądając turecką telewizję można dostrzec wiele oznak panującej cenzury. Pieczę nad całym „porządkiem” sprawuje regulator medialny Radyo ve Televizyon Ust Kurulu (RTUK), który działa bezpośrednio z ramienia władzy. Zakaz pokazywania brutalnych scen jest na porządku dziennym, a picie alkoholu, palenie papierosów czy nawet najmniejsza rana na ciele bohatera są ukryte pod rozmazaną plamką.
 

Przedstawianie poglądów krytycznych wobec rządu jest karane. W ten sposób działalność zakończyła jedna z większych grup medialnych Samanyolu Yayin Grubu (Samanyolu TV Avrupa, Mehtap TV, Samanyolu Haber, Yumurcak TV, MC TV, Dünya TV, Tuna Shopping TV, Irmak TV, Samanyolu TV HD, Shaber HD, MC EU) czy trochę mniejsza Ipek Medya (Bugün TV, Kanaltürk) oraz wiele mniejszych stacji telewizyjnych. Niektóre z nich przenosiły się na europejskie systemy Astra 19,2°E lub Eutelsat Hot Bird 13°E, jak kanały Yol TV i MC TV. Jednak żadna z nich nie przetrwała długo.
 

W 2017 r. z Türksata wyłączono wszystkie kurdyjskie stacje telewizyjne, przekazujące informacje na temat organizowanego wówczas referendum niepodległościowego Kurdystanu. Na celowniku tureckich władz znalazły się Rudaw, Kurdistan 24 i Waar TV. RTUK przekazało do mediów, że usunięcie tych kanałów wynika z „polityki nadawczej, która podważa międzynarodowe umowy podpisane przez Turcję oraz narusza przepisy prawa”. Stacja Rudaw była szczególnie niepożądana ze względu na bliski związek z przywódcą irackich Kurdów Massudem Barzanim. Czas decyzji nie był szczególnie zaskakujący, gdyż postanowienie regulatora nastąpiło tego samego dnia, gdy pojawiły się kontrowersje dotyczące dążeń niepodległościowych Kurdów w autonomicznym regionie.
 

Tureccy nadawcy muszą uważać, co reklamują. W grudniu 2019 r. RTUK zatwierdziło regulacje dotyczące suplementów diety i innych podobnych medykamentów. Odpowiednie przepisy dotyczą produktu, jego sprzedaży, marketingu i/lub reklamy. Za powtarzające się naruszanie tej zasady obowiązuje kara w postaci zawieszenia emisji na 10 dni.

Zapując po tureckich kanałach, szczególnie niszowych, można się natknąć na czarne plansze z wyjaśnieniem powodu przerwanej emisji przez nadawcę.

Koniec kanałów nielicencjonowanych

Jeszcze kilka lat temu tureckie prawo medialne dopuszczało nadawanie bez licencji. Był to okres próbny, z którego mógł skorzystać każdy nadawca przed zarejestrowaniem swojej działalności. Stąd grupa kanałów niszowych upodobała nieustanne zmiany nazw i logotypów, aby tylko przedłużać ochronny okres próbny. I tak w latach 2015-2016 powstawały nielegalne projekty w postaci TV Korku (z logotypem polskiego kanału TV Puls), Playfilm TV (zlepek znaków graficznych polskiego operatora telefonii komórkowej Play i kanału międzynarodowego Filmbox) czy Cinemax (w tym przypadku zapożyczono markę amerykańskiego nadawcy Home Box Office Inc.).
 

W końcu RTUK ograniczyło nielegalną dystrybucję treści telewizyjnych, które często rozpowszechniane były bez wnoszenia jakichkolwiek opłat dla właścicieli praw autorskich. Traciły na tym płatne platformy satelitarne i sieci kablowe w Turcji. W efekcie z satelitów Türksat wyłączono kilkadziesiąt niszowych stacji FTA.
 

PODSUMOWANIE

Według stanu na styczeń 2020 roku, w najsilniejszych wiązkach zachodnich Türksat 3A/4A odbierzemy około 200 kanałów FTA, w tym blisko 35 HD i po 1 w 4K i 8K. Wiązka wschodnia to około 20-30 kanałów (11 HD), a turecka – 32 kanały (14 HD). Niestety potencjalnie najciekawsze dla polskich DX-erów kanały znajdują się w słabszej wiązce wschodniej i tureckiej satelity Türksat 4A.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Poradniki


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Famaval 125TRX grafit

Portugalska antena podświetlana firmy Famaval 125TRX - 125cm, do instalacji...

350 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ Ultimo 4K S2X FBC Multistream

Vu+ Ultimo 4K - najpotężniejszy odbiornik Ultra HD z rodziny...

2 090 zł Więcej...

Obejma kominowa 7m

uchwyt - obejma 7m na komin do masztów stalowych

79 zł Więcej...
reklama