reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Cyfrowy Polsat: Ponad 2 mln klientów programu SmartDOM

dodano: 2020-05-14 10:13 | aktualizacja: 2020-05-14 12:05
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Cyfrowy Polsat/satkurier.pl

Cyfrowy Polsat wyniki I kw. 2020 Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. opublikowała 14 maja br. wyniki operacyjne i finansowe za pierwszy kwartał 2020 roku. Cyfrowy Polsat zakończył marzec br. z 17,435 RGU (31.12.2019: 17,386 mln), w tym 14,797 mln usług kontraktowych (31.12.2019: 14,729 mln) i 2,639 mln usług przedpłaconych (31.12.2019: 2,657 mln).

Cyfrowy Polsat
Cyfrowy Polsat wyniki I kw. 2020


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji Cyfrowego Polsatu wyniosła 4,992 mln (31.12.2019: 5,038 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,172 mln (31.12.2019: 0,161 mln), co dało łącznie 5,164 mln usług telewizji (31.12.2019: 5,2 mln). Grupa miała na koniec pierwszego kwartału 2020 roku 5,601 mln klientów kontraktowych (31.12.2019: 5,637 mln, co oznacza spadek o 36 tys.).

Podsumowując, w pierwszym kwartale 2020 roku liczba RGU Cyfrowego Polsatu wzrosła o 49 tys. (liczba usług kontraktowych wzrosła o 68 tys., a liczba usług przedpłaconych spadła o 19 tys.). W zakresie usług telewizyjnych liczba usług kontraktowych spadła o 46 tys., a przedpłaconych wzrosła o 11 tys. Sumarycznie liczba RGU dla telewizji Cyfrowego Polsatu spadła o 35 tys.

Liczba klientów programu SmartDOM wzrosła w pierwszym kwartale 2020 roku o 19 tys. do 2,012 mln. Liczba użytkowników usługi telewizyjnej Multiroom wyniosła 1,187 mln (31.12.2019: 1,193 mln, co oznacza spadek o 6 tys.).

Grupa Cyfrowy Polsat poinformowała w komunikacie prasowym, że mimo wprowadzonego w kraju stanu epidemii, bardzo dobrze rozpoczęła 2020 r., sprawnie dostosowała działalność operacyjną spółek do panującej sytuacji epidemiologicznej oraz zaangażowała się w pomoc służbie zdrowia i Polakom.

W ramach strategicznych inwestycji Grupa podpisała przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia oraz uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce. Jak informuje Cyfrowy Polsat, inwestycje te były możliwe dzięki korzystnemu refinansowaniu długu bankowego, które zakończyło wieloetapowy proces restrukturyzacji zadłużenia, przeprowadzony z myślą o dalszym rozwoju Grupy. Przychody Grupy wyniosły 2,85 mld zł, EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto osiągnął poziom 184 mln zł.

Wsparcie służby zdrowia i Polaków w walce z koronawirusem
 

Wraz z ogłoszeniem stanu epidemicznego niezwłocznie podjęliśmy wiele istotnych dla naszych pracowników, klientów i całego społeczeństwa decyzji. W trosce o zdrowie naszych pracowników w bardzo krótkim czasie przestawiliśmy się na nowe, zdalne sposoby pracy i bez opóźnień realizujemy zaplanowane projekty. Wszystkim klientom zaproponowaliśmy bezpłatne bonusy ofertowe w postaci dodatkowych kanałów czy pakietów danych. Jako polska firma ciesząca się dobrą kondycją od początku epidemii aktywnie angażujemy się również w pomoc w walce z koronawirusem

– mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Za ponad 16 mln zł razem z naszym głównym udziałowcem Zygmuntem Solorzem kupiliśmy i przekazaliśmy Ministerstwu Zdrowia i Polakom 200 tys. testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną. Na pomoc służbie zdrowia wraz z Fundacją Polsat i firmami biorącymi udział w naszym specjalnym bloku reklamowym przeznaczyliśmy wiele milionów złotych, a dzieciom z domów dziecka i rodzin zastępczych przekazaliśmy 2200 tabletów do nauki zdalnej.

W związku z pandemią Grupa Polsat zaproponowała swoim klientom pewne udogodnienia - otwarte okno z 33 kanałami dla klientów platformy Cyfrowy Polsat oraz bezpłatny dodatkowy pakiet GB czy 30 kanałów telewizyjnych w specjalnym pakiecie Ipli dla klientów sieci Plus.

Strategiczna inwestycja – nabycie Grupy Interia

Dwa tygodnie przed ogłoszeniem wyników Telewizja Polsat zawarła przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia. Jest to strategiczna decyzja dla rozwoju Grupy Polsat, która ma przyczynić się do zajęcia przez nią istotnej pozycji w Internecie.
 

Grupa Interia jest wiodącym graczem w segmencie internetowym. Widzimy ogromną skalę możliwości i synergii, jakie stwarza dla nas ta inwestycja. Liczymy na dynamiczny rozwój Interii i planujemy podwoić jej wynik EBITDA w okresie średnioterminowym

– uzasadnia Maciej Stec, wiceprezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Grupa Interia znajduje się w pierwszej trójce wiodących grup w branży medialno-technologicznej. Portal Interia.pl to jeden z największych portali horyzontalnych z systemem poczty elektronicznej i wiadomościami, vortale tematyczne oraz aplikacje i narzędzia mobilne generujące dochody z bardzo wielu różnych źródeł. Dla Grupy Polsat ta inwestycja to istotne wzmocnienie pozycji na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online oraz dodatkowy kanał dystrybucji oraz monetyzacji treści produkowanych już obecnie na potrzeby kanałów telewizyjnych. Interia docelowo będzie również głównym polem działań marketingowych licznych marek Grupy Polsat w Internecie. Natomiast Polsat Media wesprze sprzedaż powierzchni reklamowych Interii. Finalizacja transakcji uwarunkowana jest uzyskaniem zgody Prezesa UOKiK.
 

Za rozsądną cenę kupujemy dobrze prowadzony biznes, z kompetentnym zespołem i o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. To także dla nas istotne wzmocnienie na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, a jednocześnie doskonały kanał komunikacji z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami

– dodaje Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.


Pierwsza w Polsce komercyjna sieć 5G

Kolejnym ważnym dla Grupy Cyfrowy Polsat wydarzeniem jest uruchomienie pierwszej w Polsce sieci 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD. Sieć 100 nadajników od kilku dni działa na obszarze 7 polskich miast - Warszawy, Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina i Wrocławia. Drugim etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce będzie objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstanie ponad 600 kolejnych stacji 5G. W ofercie dostępne są już smartfony i routery 5G obsługujące technologię 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2,6 GHz, a kolejne sprzęty czołowych światowych producentów będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w maju i czerwcu. Wykorzystanie pasma 2,6 GHz TDD to pierwszy etap ogólnopolskiego 5G Plusa.
 

To bardzo ważny moment dla naszej Grupy i naszych klientów. Jako lider technologiczny polskiego rynku mediów i telekomunikacji, wprowadziliśmy w Polsce pierwszą komercyjną sieć 5G, a nasz kraj dołącza dzięki temu do państw przodujących w europejskim i światowym wyścigu technologicznym. Stajemy się liderem technologii 5G i chcemy być nim w przyszłości

– mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Sukces programu smartDOM – 2 mln klientów usług łączonych

Najważniejsze dane operacyjne za I kwartał 2020 r. - według komunikatu Cyfrowego Polsatu:
  • Pozyskanie w styczniu br. 2 mln klienta oferty multiplay – skuteczna realizacja strategii dosprzedaży usług:
    - Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych − o 157 tys. (8%) r/r do 2 mln, co stanowi 36% bazy klientów kontraktowych.
    - Do 6,12 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
    - Obniżka wskaźnika churn do bardzo niskiego poziomu wynoszącego 6,6% w skali roku.
  • Mocny przyrost liczby usług kontraktowych – o 466 tys. r/r do 14,80 mln (stanowią one 84,9% wszystkich świadczonych usług):
    - Kolejny okres wzrostu liczby usług telefonii komórkowej – o 564 tys. r/r do 8 mln, co jest efektem skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz wprowadzenia atrakcyjnych taryf adresowanych do klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych na usługi m2m.
    - Łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wyniosła 5 mln.
    - Wysoka, stabilna baza usług Internetu wynosząca 1,8 mln. W I kwartale 2020 r. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali ok. 350 PB danych (wzrost o 33% r/r). W zasięgu sieci LTE Grupy jest blisko 100% Polaków, a LTE Advanced – 82% mieszkańców kraju.
  • Stabilna baza 5,6 mln klientów kontraktowych:
    - Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na klienta – o 4,3% r/r, a każdy z nich posiadał średnio 2,6 usługi z portfolio Grupy.
    - Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 3% r/r i wyniósł 85,4 zł.
  • Stabilna baza prepaid na poziomie ponad 2,6 mln z rosnącym ARPU na poziomie 20,7 zł.
  • Zgodnie z długoterminową strategią kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,3% - 9,9% kanału głównego oraz 13,4% kanałów tematycznych.
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wyniosły 263 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wyniósł 28,1%.  
 

Pod względem wyników operacyjnych to był dla nas bardzo dobry kwartał, nawet jeśli odzwierciedlił się na nim nieco wpływ wprowadzenia stanu epidemii. Świadczymy już blisko 14,8 mln usług kontraktowych, a ponad 2 miliony klientów korzysta z usług łączonych. To ogromny sukces programu smartDOM, który jest największym tego typu programem oferującym usługi dla domu i rodziny. Tak skuteczna realizacja strategii multiplay, czyli dosprzedaży kolejnych usług naszym klientom, przełożyła się na wzrost średniego przychodu od klienta oraz ponownie bardzo niski wskaźnik rezygnacji. Wyniósł on zaledwie 6,6% w skali roku, co świadczy o ogromnie wysokiej lojalności naszych klientów

– podkreśla Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

W obszarze przenoszenia numerów Plus ponownie triumfował i także ten rok otworzył jako lider, dodatkowo będąc jedynym operatorem infrastrukturalnym, który miał dodatni bilans. Bardzo dobre wyniki pokazała też ostatnio Netia – gratuluję i cieszę się z udanej współpracy, która przekłada się na konkretne wyniki.

Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych

 

I kwartał

 

2020

2019

Zmiana %

Łączna liczba RGU
(kontraktowe+przedpłacone)

17 435 613

16 973 770

2,7%

USŁUGI KONTRAKTOWE

 

 

 

Łączna liczba RGU (na koniec okresu), w tym:

14 796 975

14 330 995

3,3%

Płatna telewizja, w tym:

4 992 356

5 077 221

-1,7%

Multiroom

1 187 199

1 167 983

1,6%

Telefonia komórkowa

8 016 501

7 452 479

7,6%

Internet

1 788 118

1 801 295

-0,7%

Liczba klientów kontraktowych, w tym:

5 601 300

5 672 790

-1,3%

klienci ofert multiplay

2 011 987

1 854 922

8,5 %

ARPU na klienta [PLN]

85,4

82,9

3,0%

Churn na klienta

6,6%

7,2%

-0,6 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,64

2,53

4,3%

USŁUGI PRZEDPŁACONE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

2 638 638

2 642 775

-0,2%

Płatna telewizja

171 958

144 586

18,9%

Telefonia komórkowa

2 393 373

2 387 672

0,2%

Internet

73 307

110 517

-33,7%

ARPU na RGU prepaid [PLN]

20,7

20,1

3,0%

 

Rynek reklamowy bardzo szybko reaguje na zmiany sytuacji makroekonomicznej i jest podatny na spowolnienie gospodarcze. Mimo konieczności przerwania programów na żywo i wielu produkcji z ramówki wiosennej, byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej. Dynamika naszych przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu była zgodna z trendem rynkowym, a nasze udziały w rynku wyniosły ponad 28%

– mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.

Należy pamiętać, że telewizja pozostaje najbardziej dostępną formą rozrywki, zwłaszcza w obecnych okolicznościach. W bieżących wynikach oglądalności widać, że Polacy chętnie z niej korzystają. Ponadto ogromne wzrosty oglądalności w ostatnich miesiącach – w wyniku naturalnego zainteresowania widzów tematyką koronawirusa i wprowadzenia przez nas szeregu pasm i programów dedykowanych epidemii – zanotował nasz kanał Polsat News, flagowy program informacyjny „Wydarzenia” i portal polsatnews.pl.

Dane operacyjne segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej

 

I kwartał

 

2020

2019

Zmiana

p.p./%

Udział w oglądalności1,
w tym:

23,25%

23,36%

-0,11 p.p.

POLSAT (kanał główny)

9,90%

11,20%

-1,30 p.p.

Kanały tematyczne

13,36%

12,16%

1,20 p.p.

Przychody z reklamy
i sponsoringu
2

(mln PLN)

263

271

-3,0%

Udział w rynku reklamy3

 

28,1%

 

28,0%

 

0,1 p.p.

 

 

 

 

Wydatki na reklamę telewizyjną i sponsoring na rynku4

(mln PLN)

936

966

-3,1%

1 Nielsen Audience Measurement, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniono Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni (tzw. Time Shift Viewing);
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;
3 Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;
4 Starcom, dane wstępne, reklama sportowa i sponsoring;


Wyniki finansowe Grupy Polsat
 

Nasz zdywersyfikowany i bazujący na subskrypcjach model biznesowy okazał się bardzo odporny w sytuacji, w jakiej się niespodziewanie znaleźliśmy. Zapewnia przewidywalne i stabilne strumienie przychodów, co przyniosło efekt w postaci bardzo dobrych wyników finansowych, zgodnych z oczekiwaniami analityków. Nasze przychody wzrosły do 2,85 mld zł, a zysk EBITDA wyniósł ponad 1 mld zł. Nieprzerwanie generujemy wysoki poziom środków pieniężnych, co zapewnia nam bezpieczeństwo pod względem bieżącej płynności

– mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.


Wyniki finansowe Grypy Cyfrowy Polsat

mln PLN

I kwartał 2020

I kwartał 2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2 849

2 792

2%

EBITDA

1 027

1 038

-1,1%

Marża EBITDA

36,0%

37,2%

-1,2 p.p.


Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym

mln PLN

I kwartał 2020

I kwartał 2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2 453

2 398

2%

EBITDA

880

893

-1%

Marża EBITDA

35,9%

37,2%

-1,3 p.p.


Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej

mln PLN

I kwartał 2020

I kwartał 2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

461

455

1%

EBITDA

147

146

1%

Marża EBITDA

31,9%

32,1%

-0,2 p.p.

 

Na wyróżnienie wśród wydarzeń zeszłego kwartału zasługuje korzystne refinansowanie długu bankowego, które zakończyło wieloetapowy proces restrukturyzacji naszego zadłużenia. Dzięki niemu zyskaliśmy większą elastyczność oraz zapewniliśmy sobie możliwości dalszego rozwoju Grupy. Zwiększyliśmy też różnorodność wykorzystywanych instrumentów – wyemitowaliśmy pierwsze w Polsce zielone obligacje korporacyjne o wartości 1 mld zł, podwajając skalę naszej obecności na tym perspektywicznym rynku. Jednocześnie ta komfortowa sytuacja pozwala nam na kontynuowanie naszej polityki dywidendowej. W najbliższym czasie zarząd planuje wydać swoją rekomendację co do wypłaty dywidendy

– dodaje Katarzyna Ostap-Tomann.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...

SAT Kurier - 8-10/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 8-10/2023

12 zł Więcej...

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...