– Reakcja mediów publicznych na kryzys COVID-19 dowodzi, jak istotna jest stabilność finansowa i doinwestowanie tych instytucji – komentuje Marek Solon-Lipiński, zastępca dyrektora Biura Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej TVP.
Wagę stałych źródeł finansowania mediów publicznych podkreśla David Fernandez Quijada z Europejskiej Unii Nadawców, kierujący think tankiem Media Intelligence Service EBU:– W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami dziesiątek inicjatyw, które europejskie media publiczne podjęły w celu wsparcia artystów i sektora kreatywnego – mówi Marek Solon-Lipiński.
– EBU od lat wskazuje na konieczność zapewnienia stabilnego finansowania mediom publicznym. Dziś widać, że to właśnie one odegrają znaczącą rolę w odbudowie nadszarpniętej kryzysem kondycji rynku kreacji. Roczne wydatki zrzeszonych w EBU mediów publicznych na pozyskiwanie treści to ponad 19 miliardów euro. Aż 84 proc. tych środków jest inwestowanych w produkcje własne – tłumaczy David Fernandez Quijada.
– Z kolei 89 proc. wszystkich treści telewizyjnych nadawanych przez członków EBU to produkcje rodzime bądź pochodzące z Unii Europejskiej. Wszystko to świadczy o tym, jak wielką rolę odgrywają media publiczne w sektorze europejskiej kreacji – wyjaśnia ekspert EBU.
Europejska Unia Nadawców w swoim opracowaniu wyróżniła dwie inicjatywy realizowane przez Telewizję Polską, w tym cykl „2020. Czas nieznany” realizowany w TVP Kultura.– Z analiz EBU wynika, że każda suma zainwestowana w media publiczne pomnaża się w wyniku dalszych, bezpośrednich i pośrednich inwestycji, zasilając gospodarkę, a w szczególności jej kreatywną odnogę. Flamandzki nadawca VRT wyliczył, że każde 1 euro wydane przez belgijski rząd na jego utrzymanie, przynosi od 2,2 do 2,5 euro gospodarce – dodaje Marek Solon-Lipiński z Telewizji Polskiej.
– Okres pandemii zmienił życie praktycznie wszystkich grup zawodowych, ale w przypadku ludzi świata kultury często zupełnie je zatrzymał - mówi Grzegorz Płaza, dyrektor Centrum Kultury i Historii TVP.
Drugim wyróżnionym projektem Telewizji Polskiej jest konkurs „OdNowa”.- Artystów dotknął brak kontaktu z widzami, niemożność tworzenia i występowania. Bardzo chcieliśmy oddać tym ludziom głos, pokazać, jak dramatycznie zmieniło się ich życie - stwierdza Płaza.
– Konkurs jest adresowany, przede wszystkim, do szerokiej rzeszy twórców nieinstytucjonalnych - mówi Marcin Skabara, dyrektor Agencji Kreacji Filmu i Serialu TVP.
To nie wszystkie inicjatywy Telewizji Polskiej na rzecz artystów podczas kryzysu COVID-19.- W okresie tak dużej redukcji realizowanych projektów, TVP stworzyła możliwość zaprezentowania istniejących lub nowych scenariuszy w kilku kategoriach serialowych i filmowych. Najlepsze projekty otrzymają nagrody pieniężne, których łączna suma wynosi 500 tys. zł. Oprócz tego laureatom zostanie zaproponowana realizacja projektów na zasadach rynkowych - dodaje Marcin Skabara.
Mini PC Homatics BOX R Lite 4K
Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...
299 zł Więcej...Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2
Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...
439 zł Więcej...