reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

EBU: media publiczne wspierają twórców podczas pandemii

dodano: 2020-07-15 21:43 | aktualizacja: 2020-07-16 09:06
autor: Jerzy Kruczek | źródło: TVP/EBU

2020 czas nieznany TVP EBU 360px.jpg Europejska Unia Nadawców (EBU) opublikowała raport, poświęcony roli nadawców publicznych we wspieraniu twórców w okresie pandemii koronawirusa. Autorzy raportu wskazują przykłady działań, które podejmują europejskie media, by poprawić kondycję artystów. Jako przykład dobrych praktyk EBU przytoczyła projekty realizowane przez Telewizję Polską: konkurs scenariuszowy „OdNowa” oraz poświęcony sytuacji artystów program TVP Kultura „2020. Czas nieznany”.

EBU
EBU Genewa logo 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„2020. Czas Nieznany” TVP Kultura to program, wskazany przez EBU jako przykład dobrej praktyki mediów publicznych.

– Reakcja mediów publicznych na kryzys COVID-19 dowodzi, jak istotna jest stabilność finansowa i doinwestowanie tych instytucji – komentuje Marek Solon-Lipiński, zastępca dyrektora Biura Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej TVP.

– W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami dziesiątek inicjatyw, które europejskie media publiczne podjęły w celu wsparcia artystów i sektora kreatywnego – mówi Marek Solon-Lipiński.

Wagę stałych źródeł finansowania mediów publicznych podkreśla David Fernandez Quijada z Europejskiej Unii Nadawców, kierujący think tankiem Media Intelligence Service EBU:

– EBU od lat wskazuje na konieczność zapewnienia stabilnego finansowania mediom publicznym. Dziś widać, że to właśnie one odegrają znaczącą rolę w odbudowie nadszarpniętej kryzysem kondycji rynku kreacji. Roczne wydatki zrzeszonych w EBU mediów publicznych na pozyskiwanie treści to ponad 19 miliardów euro. Aż 84 proc. tych środków jest inwestowanych w produkcje własne – tłumaczy David Fernandez Quijada.

– Z kolei 89 proc. wszystkich treści telewizyjnych nadawanych przez członków EBU to produkcje rodzime bądź pochodzące z Unii Europejskiej. Wszystko to świadczy o tym, jak wielką rolę odgrywają media publiczne w sektorze europejskiej kreacji – wyjaśnia ekspert EBU.

– Z analiz EBU wynika, że każda suma zainwestowana w media publiczne pomnaża się w wyniku dalszych, bezpośrednich i pośrednich inwestycji, zasilając gospodarkę, a w szczególności jej kreatywną odnogę. Flamandzki nadawca VRT wyliczył, że każde 1 euro wydane przez belgijski rząd na jego utrzymanie, przynosi od 2,2 do 2,5 euro gospodarce – dodaje Marek Solon-Lipiński z Telewizji Polskiej.

Europejska Unia Nadawców w swoim opracowaniu wyróżniła dwie inicjatywy realizowane przez Telewizję Polską, w tym cykl „2020. Czas nieznany” realizowany w TVP Kultura.

– Okres pandemii zmienił życie praktycznie wszystkich grup zawodowych, ale w przypadku ludzi świata kultury często zupełnie je zatrzymał - mówi Grzegorz Płaza, dyrektor Centrum Kultury i Historii TVP.

- Artystów dotknął brak kontaktu z widzami, niemożność tworzenia i występowania. Bardzo chcieliśmy oddać tym ludziom głos, pokazać, jak dramatycznie zmieniło się ich życie - stwierdza Płaza.

Drugim wyróżnionym projektem Telewizji Polskiej jest konkurs „OdNowa”.
Konkurs powstał z myślą o twórcach scenariuszy i został ogłoszony, krótko po zamrożeniu polskiej i europejskiej gospodarki, w momencie, gdy sytuacja twórców była szczególnie trudna.

– Konkurs jest adresowany, przede wszystkim, do szerokiej rzeszy twórców nieinstytucjonalnych - mówi Marcin Skabara, dyrektor Agencji Kreacji Filmu i Serialu TVP.

- W okresie tak dużej redukcji realizowanych projektów, TVP stworzyła możliwość zaprezentowania istniejących lub nowych scenariuszy w kilku kategoriach serialowych i filmowych. Najlepsze projekty otrzymają nagrody pieniężne, których łączna suma wynosi 500 tys. zł. Oprócz tego laureatom zostanie zaproponowana realizacja projektów na zasadach rynkowych - dodaje Marcin Skabara.

To nie wszystkie inicjatywy Telewizji Polskiej na rzecz artystów podczas kryzysu COVID-19.
W ramach serii koncertów na żywo „Muzyka na dobry wieczór” TVP udostępniła twórcom studio i czas antenowy. Koncerty odbywały się bez udziału publiczności i przy zachowaniu ścisłych zasad bezpieczeństwa. Projekt zapewnił ciągłość produkcji, a także możliwość pracy polskim artystom. Przykładem dobrej praktyki jest też nowy serial TVP „Będzie dobrze, kochanie”, który ze względu na kwarantannę realizowany jest w domach aktorów i pokazywany w nietypowej formie przypominającej połączenia przez komunikatory internetowe, a także emisja na żywo spektaklu Teatru Telewizji „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory, prosto z Teatru Powszechnego w Łodzi.

Raport EBU dostępny jest na TEJ stronie.

Europejska Unia Nadawców jest największą na świecie organizacją nadawców publicznych, zrzeszającą stacje telewizyjne i radiowe, w tym 116 aktywnych członków z 56 krajów (Europa, Płn. Afryka, Bliski Wschód) i 34 członków afiliowanych z 34 krajów z dalszych części świata. Powstała w roku 1950. TVP została członkiem organizacji w 1993 roku. Stacje członkowskie EBU w sumie docierają do ponad miliarda ludzi na całym świecie, nadając programy w ponad 160 językach.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Telewizja


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Fuba DAA 110A jasnoszara

Fuba DAA 110A to profesjonalna, włoska antena offsetowa. Łatwa w...

649 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 2,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

49 zł Więcej...

Odbiornik GiGaBlue UHD UE 4K

Najtańszy na rynku odbiornik 4K z podwójną głowicą FBC DVB-S2X...

990 zł Więcej...
reklama