dodano: 2020-09-02 22:10 | aktualizacja:
2020-09-06 18:44
autor: Janusz Sulisz |
źródło: gfu Consumer & Home Electronics GmbH
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Reprezentatywne badanie przeprowadzone przez znaną firmę badawczą
gfu Consumer & Home Electronics GmbH pokazuje teraz, jak wpływa to na gospodarstwa domowe w Niemczech i jakie zmiany zaszły w zakresie dochodów i zachowań zakupowych, pracy i edukacji, wypoczynku i cyfryzacji.
Wyniki zostały zaprezentowane podczas prezentacji gfu Insights & Trends w środę 2 września w Berlinie w okresie poprzedzającym edycję specjalną targów IFA 2020.
Szybko staje się jasne, w jakim stopniu skutki pandemii przyniosły ze sobą określone zmiany finansowe nie tylko dla gospodarki w ogóle, ale także dla wielu osób w Niemczech:
- większość (55%) badanych twierdzi, że nie doszło do utraty dochodów gospodarstwa domowego z powodu koronawirusa,
- 17% odnotowało niewielkie straty w dochodach (do -5%).
- 17% potwierdziło, że straty są widoczne (do - 20%),
- 8% nawet dotkliwe (ponad - 20%) straty.
Prawie połowa klientów zmieniła swoje zachowania zakupowe
Mniejsze pieniądze w budżecie domowym, ale też obawa przed infekcją i zmiana postaw, prowadzą do zmiany zachowań zakupowych wśród respondentów w Niemczech, choć można podejrzewać, że w Polsce jest bardzo podobnie.
Prawie połowa (46%) twierdzi, że ich zachowania zakupowe zmieniły się z powodu koronawirusa.
Największą różnicą wśród osób o zmienionych zachowaniach zakupowych jest to, że robią teraz bardziej celowo (84%) i skracają czas spędzany w sklepach. Aż
63% twierdzi, że rzadziej chodzą na zakupy ze względu na konieczność korzystania z maski i obawy zarażenia. Z tej okazji niewątpliwie skorzystali lokalni sprzedawcy, jak i sklepy internetowe.
Te zmiany wpłynęły na istotne zmiany zachowań zakupowych:
- 58% częściej robi zakupy u lokalnych sprzedawców
- 43% coraz częściej kupowało online.
- obniżony VAT w Niemczech od lipca jest zachętą dla co szóstego respondenta (17%) do zakupu (istnieją różnice w grupach wiekowych).
- widoczny jest spadek zakupów przez starsze osoby; wśród młodszych (16-39 lat) motywacja do zakupu wynosi 27 proc., czyli znacznie więcej niż respondentów w wieku 40-59 lat, bo tylko 9 proc.
Nie tylko sposób kupowania rzeczy, ale także to, co i kiedy zmieniło się pod wpływem pandemii Covid-19:
- 55% stwierdziło, że wolałoby lepiej planować zakupy w sektorze elektroniki domowej
- 30% jedynie odroczyć czy wolało przełożyć na później
- tylko 15% całkowicie zrezygnowało
Niemal wszystkie segmenty rynku elektroniki domowej wzrosły, bo więcej czasu spędza się w domu:
- słuchawki (78% zakupów w porównaniu do wcześniejszych zakupów)
- akcesoria do komputerów osobistych (72%)
- drukarki (60%) znacznie częściej są wykorzystywane w domu, bo w pracy nie można
- smartfony (55%), bo podstawą jest wszechstronna mobilna komunikacja
- telewizory (53%), bo dużo ogląda się filmów i telewizji ogólnie (z nudów?)
- konsole do gier (44%), bo więcej wolnego czasu spędzamy w domu i jest chęć rozrywki domowej
- zamrażarki / lodówki (89%) , bo żywność kupuje się rzadziej, więc trzeba ją przechować
- zmywarki (78%), bo więcej jemy w domu i trzeba umyć naczynia
- pakowarki próżniowe (58%) wykazują tendencję wzrostową, bo trzeba przechowywać żywność
- Termin elektronika domowa mówi wszystko: oferta produktów dla domu. A ponieważ ludzie spędzają więcej czasu w domu, rośnie zapotrzebowanie na technologię, która uczyni życie bardziej produktywnym, łatwym i przyjemnym. Jest więc logiczne, że branża była w stanie ogólnie się rozwijać w czasach pandemii koronawirusa. Stosunkowo duża liczba zakupów, które do tej pory były tylko odkładane, napawa nas optymizmem, że pozytywny trend sprzedaży może się utrzymać - powiedział Kai Hillebrandt, Przewodniczący Rady Nadzorczej gfu.
Biuro w domu jest popularne - szczególnie wśród osób starszych
Poważne zmiany związane z pandemią koronawirusa obejmują również sposób wykonywania pracy. Chociaż biuro domowe było wyjątkiem kilka miesięcy temu, obecnie jest szeroko rozpowszechnione w niektórych obszarach - ale bynajmniej nie wszędzie w Niemczech:
- prawie co ósma badanych zatrudnionych (12%) pracuje obecnie wyłącznie w domu
- 17% łączy pracę w domu z pracą biurową.
- 33% biuro w domu nie jest możliwe ze względu na charakter działalności,
- kolejne 33% obecnie dojeżdża normalnie do pracy.
Osoby, które pracują częściowo lub w całości w domu, zapytane o ich doświadczenia i stosunek do biura domowego, przekazały przeważnie pozytywne opinie:
86% stwierdziło, że zaoszczędzony czas podróży oznacza lepszą jakość życia. Zatrudnieni w wieku
powyżej 60 lat aprobata wynosi nawet 100%. Z czysto technicznego punktu widzenia, tj. w odniesieniu do komputera PC, telefonu i Internetu, biuro domowe nie ma żadnych wad dla zdecydowanej większości 78%. Ponad dwie trzecie
(68%) twierdzi, że są bardziej produktywni w domu, czyli
„mogą zrobić więcej w tym samym czasie”. Ale co najmniej
37% twierdzi, że brakuje im informacji ważnych dla ich pracy, ponieważ nie widuje regularnie współpracowników i przełożonych.
Rozbieżność wśród osób starszych (powyżej 60 lat) jest uderzająca:
- tylko 5% skarży się, że praca w domu odcina ich od ważnych informacji
- ponad 68% twierdzi, że są bardziej produktywni w domu, czyli „mogą zrobić więcej w tym samym czasie”
- co najmniej 37% twierdzi, że brakuje im informacji, które są ważne dla ich pracy, ponieważ nie widują regularnie współpracowników i przełożonych
W nauczaniu domowym jest jeszcze wiele do zrobienia
W ciągu ostatnich kilku miesięcy w domu przebywało nie tylko wielu ludzi pracujących, ale także uczniów. W badaniu zapytano, jak dobrze Niemcy są przygotowane do nauczania w domu w gospodarstwach domowych z dziećmi w wieku szkolnym:
- 92% gospodarstw stwierdziło, że spełnia wymagania techniczne, tj. komputer / tablet i połączenie internetowe, do nauczania w domu.
- około 17% twierdzi, że musi zainwestować pieniądze, które obecnie nie są dostępne, aby lekcje przebiegały sprawnie w domu,
- 30% rodziców w Niemczech twierdzi, że czują się przytłoczeni nadzorem nad ich pracą domową
- 67% ankietowanych z dziećmi uważa, że szkoły są dobrze przygotowane do nauczania na odległość
- jednak to nie szkoła, ale indywidualny nauczyciel zdawał się decydować o jakości nauczania na odległość: 90% twierdzi, że jakość nauczania i materiałów zależy od danego nauczyciela
- ogólne stwierdzenie, że Niemcy są dobrze przygotowane do nauczania w domu, może zgodzić się tylko z 41% ankietowanych rodziców
Czas wolny: produkty RTV stały się ważniejsze
Zachowanie w czasie wolnym w czasach pandemii też było przedmiotem badania gfu.
Niektóre zachowania stały się znacznie bardziej atrakcyjne:
- Internet jest w czołówce - 38% ankietowanych twierdzi, że częściej korzysta z internetu.
- wzrost ruchu ogólnie: rowerem i pieszo o 33%.
- biblioteki multimedialne, VOD i serwisy streamingowe (+ 30%),
- tradycyjna telewizja (+ 26%)
- gry wideo (+ 11%).
- 27% ankietowanych twierdzi, że teraz częściej gotuje
Więcej informacji na temat badań rynku elektroniki konsumpcyjnej oraz wpływu pandemii na ten rynek postaramy się przedstawić w drukowanym wydaniu magazynu SAT Kurier 9-10/2020.
Na koniec jeden wniosek: Niemcy balansują między przemyśleniem a powrotem do normalności
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.