reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: 10 największych sukcesów i porażek na rynku TV w 2020 roku

dodano: 2020-12-28 11:28 | aktualizacja: 2020-12-28 12:21
autor: Janusz Sulisz | źródło: SAT Kurier 11-12/2020

Toshiba telewizor 2020 UA6 Microdimming 360px.jpg 10 największych sukcesów i porażek na rynku telewizji cyfrowej to nasze coroczne zestawienie. Rok 2020 ze względu na pandemię na pewno jest dość specyficznym rokiem i w wielu przypadkach nie jest to rok-porażka, ale właśnie sukces, co napawa optymizmem na 2021 rok. Bo w końcu jeśli siedzi się w domu, to czego trzeba najbardziej? Telewizji i internetu. Coraz większe znaczenie ma wszystko, co jest online: rośnie OTT, VOD i streaming. Przestają liczyć się małe sklepy i małe kanały TV – przegrywają z potęgą korporacji. Liczy się sport na żywo, bo tego oczekują widzowie.

sukcesy porażki


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

SUKCESY


CANAL+ OTT

20 maja Platforma CANAL+ uruchomiła internetową usługę OTT pod nazwą CANAL+. Co istotne może z niej skorzystać każdy – nie trzeba być abonentem telewizji satelitarnej, jak ma to miejsce w przypadku nc+ GO. Nowy CANAL+ to płatna oferta z kanałami na żywo (76 kanałów) i treściami VOD dostępnymi przez internet, bez zobowiązań i bez umowy – można zrezygnować w dowolnym momencie. Płatności dokonuje się podpiętą do usługi kartą płatniczą, na zasadzie prepaid. Jeśli rejestracja nastąpi w Polsce i to polską kartą, to można korzystać z tej usługi za granicą.
 

Oficjalna nazwa nowej usługi OTT brzmi CANAL+, jednak niekiedy można spotkać się także z nazewnictwem CANAL+ telewizja przez internet.
Od września klienci oferty satelitarnej CANAL+ mogą korzystać z CANAL+ telewizja przez internet bez dodatkowych opłat, bez limitu godzin.

29 października CANAL+ wprowadził do oferty nowy dekoder – CANAL+ BOX 4K. Jest to urządzenie wspierające technologię 4K HDR, oparte o system operacyjny Android TV (9.0), posiadające dodatkowo głowicę DVB-T/T2. CANAL+ BOX 4K dedykowany jest usłudze prepaid CANAL+ telewizja przez internet, z której można korzystać także przez aplikację na urządzenia z systemami Android i iOS oraz Android TV i Apple TV czy w przeglądarkach internetowych.

Nowy kanał TVP Dokument

19 listopada o godz. 6:00 nadawanie rozpoczął kanał TVP Dokument. Stacja Telewizji Polskiej jest dostępna w rozdzielczości HD dla abonentów Platformy CANAL+ (k. 85) na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E) z 11,449 GHz, pol. H, wybranych sieci kablowych i IPTV, a także bezpłatnie w ramach testowych multipleksów (MUX DVB-T2/HEVC) w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie.
 

Start kanału TVP Dokument zapowiadany był od 2005 roku. W 2013 roku Telewizja Polska uzyskała od KRRiT koncesję na rozpowszechnianie kanału w sposób satelitarny pod nazwą TVP Dokument, ale kanał wtedy nie rozpoczął nadawania.

Niewątpliwe należy pochwalić Telewizję Polską, że w trudnym okresie pandemicznym uruchamia nowy kanał dokumentalny, nie likwidując przy tym podobnego kanału TVP Historia, a do tego zapowiadając jeszcze kolejne stacje TVP Kobieta czy TVP World.

TVP Polonia przeszła na HD

1 września nadawanie rozpoczął kanał TVP Polonia HD, wersja w wysokiej rozdzielczości obecnej na rynku od 1993 roku stacji TVP Polonia. Wersja HD kanału ma identyczną ramówkę (nie ma oznaczenia HD przy logo TVP Polonia). Stacja TVP Polonia HD znalazła się na listach takich operatorów, jak Cyfrowy Polsat, Platforma CANAL+ i Orange TV oraz w sieciach kablowych i IPTV, a także w niekodowanym przekazie z satelity Eutelsat Hot Bird (13°E).
 

Od jakiegoś czasu mówiło się, że czas na przejście tej stacji z SD na HD, bo to już był wstyd nadawać kanał dla Polonii w tak marnej jakości. I w końcu od 1 września TVP Polonia jest w HD.

Co z tego, skoro zasięg tego polonijnego kanału z satelity poza Europą oraz częścią Azji i północnej Afryki jest bardzo słaby. Nie ma też tego kanału w żadnej poważniejszej platformie DTH w Europie.

Testy DVB-T2/HEVC

3 września w końcu ruszyła testowa emisja sygnału w standardzie DVB-T2/H.265 z dwóch nadajników naziemnych w Krakowie (Chorągwica) i Katowicach (Kosztowy). Emisja testowa z kanału 27 z multipleksu oznaczonego jako MUX5-Test zawiera 3 kanały, w tym 2 w rozdzielczości HD – TVP Polonia HD, TVP Kultura HD, oraz TVP Rozrywka w rozdzielczości SD. Aby odbierać testową emisję, konieczny jest telewizor z dekoderem DVB-T2 z kodekiem H.265/HEVC lub zewnętrzny odbiornik DVB-T2/HEVC.

Dźwięk podstawowy stereo jest kodowany w Dolby Digital Plus 128 kbit/s zamiast dotychczasowego MPEG 1 Layer II 192 (160) kbit/s. Dźwięk 5.1 jest kodowany w Dolby Digital Plus 256 kbit/s.
 

19 listopada, wraz ze startem TVP Dokument HD, emisja testowa DVB-T2/HEVC została zainaugurowana z nadajników w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie.

Dodatkowo do ważnych już pozwoleń, przyznanych Telewizji Polskiej przez UKE na eksperymentalną emisję DVB-T2, dołączyło ponad 40 kolejnych pozwoleń – ich lista tutaj. Należy więc przypuszczać, że emisji DVB-T2/HEVC będzie przybywać. Jest też szansa, że więcej widzów będzie mogło sprawdzić, czy ma już odpowiedni sprzęt do odbioru DVB-T2/HEVC.

Cyfrowy Polsat z wzrostem – ponad 5 mln usług TV

Cyfrowy Polsat trzyma się na rynku bardzo dobrze i mimo trwającej pandemii zakończył III kwartał z wynikami przekraczającymi oczekiwania analityków rynku. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się m.in.: budowa ogólnopolskiej sieci 5G na częstotliwości 2600 MHz TDD z planem objęcia zasięgiem 11 mln mieszkańców Polski, rozpoczęcie przeglądu opcji strategicznych dotyczących potencjalnej sprzedaży mobilnej infrastruktury telekomunikacyjnej Grupy, przejęcie 100% udziałów w spółce nadającej kanały Fokus TV i Nowa TV oraz szybka integracja Interia.pl w ramach struktur Grupy Polsat.
 

10 listopada grupa Cyfrowy Polsat opublikowała wyniki operacyjne za III kwartał 2020 roku. Cyfrowy Polsat zakończył wrzesień z 15,169 mln usług kontraktowych (30.06.2020: 14,979 mln) i 2,671 mln usług przedpłaconych (30.06.2020: 2,525 mln).

Liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji Cyfrowego Polsatu wyniosła 5,01 mln (30.06.2020: 5,001 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,158 mln (30.06.2020: 0,093 mln), co dało łącznie 5,168 mln usług telewizji (30.06.2020: 5,094 mln).

Masowe wyłączanie kanałów SD – czas na HD

Można zauważyć europejską tendencję do coraz częstszego wyłączania kanałów telewizyjnych w rozdzielczości SD i zastępowania ich wersjami HD, przy czym najczęściej wynika to także z tańszej transmisji w DVB-S2/8PSK zamiast DVB-S/QPSK. Informacje o wyłączanych kanałach SD i migracji do HD, a także uruchamianych kanałach wyłącznie w HD, bo SD już raczej nie ma sensu (wyjątkiem jest tu TV Trwam nadal w SD w DVB-S2), można znaleźć na satkurier.pl.

Nie ma jeszcze tendencji podobnej w przypadku migracji z HD do UHD, ale to wynika ze zbyt małej liczby programów w 4K.

Wydaje się, że sens traci emisja kanałów muzycznych w rozdzielczości SD z bitrate audio, które urąga odsłuchowi z dobrą jakością. Niestety sporo polskich stacji muzycznych pozostało w tyle i właściwie poza marnej jakości disco polo nie ma czego słuchać.

4 listopada z transponderów Platformy CANAL+ wyłączone zostały przekazy dwóch kanałów w SD: FOX i National Geographic. TO!TV nadaje jako Gold TV w rozdzielczości HD. Zniknął kanał Mango 24 (SD), bo emisja nie miała sensu. W maju kanał Polonia1 rozpoczął nadawanie w wysokiej rozdzielczości.

Kanał TVC (zamiast NTL Radomsko) jest dostępny w wersji HD w sieciach kablowych, w tym m.in. Vectra, UPC Polska, Multimedia, Toya, Netia, ale zostanie w SD na wybranych MUX-ach oraz w na platformach Cyfrowy Polsat, CANAL+ i Orange TV

Wśród zagranicznych stacji jest podobna tendencja. Kanał BBC Persian przeszedł na HD na Hot Birdzie, zakończono nadawanie RT Doc w SD. Co ciekawe Arte będzie nadawać w SD co najmniej do końca 2022. Także ARD i ZDF odroczyły zamknięcie kanałów SD na 19,2°E. Są też rezygnacje z emisji w MPEG-2/SD, np. marokański 2M Monde jest tylko w MPEG-4, ale pozostał w SD.

Platforma CANAL+ zamiast ITI Neovision

15 lipca ITI Neovision SA, operator CANAL+ w Polsce, zmienił dotychczasową nazwę na CANAL+ Polska S.A. Warunki umów abonenckich oraz regulaminy świadczenia usług nie ulegają zmianie. Zmiana nazwy spółki ITI Neovision S.A. na CANAL+ Polska S.A. to kontynuacja procesu rebrandingu rozpoczętego we wrześniu ub.r. Wtedy logo nc+ zastąpiono logo CANAL+, co zapoczątkowało proces konsolidacji nazewnictwa i pozwoliło na dalszą budowę ekosystemu marki CANAL+. W kolejnych miesiącach logo CANAL+ było tym samym coraz mocniej widoczne w portfolio produktów spółki, w tym m.in. za sprawą wprowadzenia na rynek nowego serwisu CANAL+ telewizja przez internet (OTT) czy usługi Premiery CANAL+. Stacja CANAL+ zmieniła nazwę na CANAL+ Premium. Na koniec czerwca 2020 roku CANAL+ Polska miał 2,703 mln klientów, w tym 2,374 mln klientów bezpośrednich i 329 tys. klientów pośrednich.
 

Polskie platformy DTH wchodzą w fotowoltaikę

W połowie lipca Grupa Polsat poinformowała, że startuje z ofertą fotowoltaiki (PV). Instalacje fotowoltaiczne są oferowane pod nową marką ESOLEO przez firmę Alledo, w której Grupa Polsat od lutego br. posiada większościowe udziały. Oferta ESOLEO będzie dostępna na terenie całej Polski w ponad 1000 punktach sprzedaży i obsługi klienta Plusa i Cyfrowego Polsatu.
 

W czerwcu Platforma CANAL+ rozpoczęła współpracę z firmą Hymon Energy, w wyniku której w salonach tego operatora można zapoznać się z ofertą PV.

Orange na razie stawia na korzystanie z zielonej energii. Buduje dwie nowe farmy wiatrowe, które powstają na potrzeby własne w okolicach Poznania. Rozpoczną pracę 1 stycznia 2021 r. i dostarczą 50 GWh rocznie.

LM w siatkówce wraca do Polsatu, a Ligue 1 do Eleven Sports i CANAL+, czyli porządki z prawami do sportów

Telewizja Polsat nabyła na wyłączność prawa do transmitowania meczów siatkarskiej Ligi Mistrzów, Pucharu CEV oraz Challenge Cup kobiet i mężczyzn. Umowa została zawarta na 5 sezonów począwszy od rozgrywek 2020/21 do sezonu 2024/25 włącznie. Tym samym siatkarskie puchary wróciły do Polsatu, bo do tej pory Ligę Mistrzów CEV można było oglądać w CANAL+ Sport.

Eleven Sports (główny nabywca praw od beIN Media Group) i CANAL+ (na zasadzie sublicencji) pozyskały prawa do transmisji wszystkich meczów francuskiej Ligue 1 Uber Eats w sezonach 2020/21 – 2023/24.
 

Zmiana będzie dotyczyć Bundesligi. Skandynawska NENT Group nabyła wyłączne prawa do transmisji niemieckiej Bundesligi i 2. Bundesligi w Polsce, po podpisaniu 4-letniej umowy z Bundesliga International, spółką zależną DFL. Umowa obowiązuje od sezonu 2021-22 do końca 2024-25. Aktualnie większość meczów Bundesligi można oglądać w kanałach Eleven Sports, a 2-3 mecze kolejki w CANAL+.

Usług OTT/streamingowych przybywa szybko i dużo

Nastała światowa moda na usługi streamingowe i OTT. Disney+ ma ponad 73 mln abonentów po roku od uruchomienia, przekraczając oczekiwania. W praktyce byle klub, kablówka czy jakiś mało znany operator, mając tylko jakąś sensowną zawartość czy transmisje, może stworzyć taką własną usługę. Codziennie słychać, że startuje nowa usługa, a to słowacki operator uruchamia OTT w... Albanii, a kolejny potentat wchodzi do takiego czy innego kraju. Operatorzy platform satelitarnych czy naziemnych mogą czuć się zagrożeni, jeśli sami nie pójdą w tym kierunku.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Janusz Sulisz


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Obejma kominowa mocna pojedyncza E863A - 5m

mocny uchwyt - obejma 5m na komin z pojedynczą opaską...

119 zł Więcej...

LNB Octo Fuba DEK 817 LTE

Markowy konwerter 8-wyjściowy Fuba to najwyższej jakości urządzenia tego typu...

265 zł Więcej...

SAT Kurier abonament za 2021 rok

Roczna prenumerata magazynu SAT KURIER w 2021 r. z wysyłką...

89 zł Więcej...