reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Jak będzie wyglądał świat w roku 2030 w erze robotyzacji?

dodano: 2020-12-28 14:22 | aktualizacja: 2020-12-29 14:57
autor: Janusz Sulisz | źródło: Ericsson

Ericsson witamy w Internecie zmysłow 360px.jpg Jak będzie wyglądał świat w roku 2030 w erze robotyzacji i łączności 5G, opowiedziało blisko 8000 konsumentów w najnowszym raporcie firmy Ericsson „Hot Consumer Trends”. Futurystycznej wizji przyszłości i technologiom poświęcono już wiele książek i filmów. Naukowcy i artyści od lat prześcigają się w prognozach kolejnych dekad ludzkości, ale każdy z nas ma własne nadzieje i obawy na temat nowych technologii.

Ericsson
10 hot Consumer Trends 2030 ericsson 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Raport „Hot Consumer Trends":
Sztuczna Inteligencja naszym obrońcą, czyli za co będzie odpowiadał automatyczny asystent przyszłości?

Wyobraź swoją pracę w przyszłości.
Automatyczny asystent układa zadania na nadchodzący tydzień, a fotel dostosowuje swoją pozycję, aby ból kręgosłupa nie powrócił. W międzyczasie twój automatyczny doradca finansowy pomaga Ci w planach urlopowych i sugeruje rezerwacje, które przypadną do gustu całej twojej rodzinie i nie przekroczą domowego budżetu, a treści umów uzgadniasz ze sztuczną inteligencją, która sprawnie porusza się w labiryncie zmian prawnych.

- Stwierdzenie, że maszyny staną się inteligentne nie musi oznaczać, że będą wyglądać tak jak ludzie. Równie dobrze mogą być bezimiennymi abstrakcjami, które robią rzeczy szybciej, logiczniej i skuteczniej od człowieka. Tak czy owak, raczej nie będą zwykłymi automatami, czy też uległymi sługami, bezmyślnie podążającymi za naszymi zachciankami. Będą nas motywowały, dbały o nas i nasze otoczenie, ale również będą wykorzystywane przez świat przestępczy, z czym będą musiały zmierzyć się służby ds. cyberbezpieczeństwa – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.


Sztuczna inteligencja dla klimatu.
Jednym z ważniejszych tematów w najnowszym badaniu „Hot Consumer Trends” jest wpływ technologii na zmiany środowiska naturalnego.
W społeczeństwie, które nadal głównie korzysta z paliw kopalnych, zbawienne dla klimatu będzie znalezienie sposobów na ograniczenie zużycia energii. Aż 84% respondentów przewiduje, że do 2030 r. smartfony, urządzenia domowe i tzw. wearables będą oszczędzały energię elektryczną, dzieląc się nią ze wszystkimi innymi urządzeniami oraz ładując się tylko w godzinach o niższym zapotrzebowaniu gospodarstw domowych na energię. Innym sposobem może być zrównoważone wytwarzanie energii elektrycznej w domu.

83% badanych uważa, że do 2030 r. dostępne będą samoładujące się akumulatory, które wytwarzać będą energię z wielu źródeł, takich jak słońce, ruch, deszcz czy odpady. Zapotrzebowanie na samowystarczalne źródła energii będzie prawdopodobnie duże, ponieważ już 6 na 10 osób twierdzi, że chciałoby korzystać z tego typu urządzeń.

Smartfon prawdę Ci powie.
Zrozumienie, jak „myśli” maszyna jest praktycznie niemożliwe. Dlatego istnieje zapotrzebowanie na technologię, która zacznie się tłumaczyć. 86% badanych oczekuje, że do 2030 roku aplikacje na smartfony będą nam szczegółowo wyjaśniały, jakie dane gromadzą i jak będą je wykorzystywały.

– Istnieje duża szansa, że gdy użytkownik dowiedziałby się więcej o tym, jak aplikacje wykorzystują jego prywatne dane, chciałby ograniczyć korzystanie z tych aplikacji, co w rezultacie odbiłoby się na przychodach developerów. Jednak 46% respondentów aktywnie korzystających z technologii uważa, że kwestie tłumaczących się aplikacji do roku 2030 będą regulowane i wymagane przez prawo – tłumaczy Marcin Sugak.


Większość tendencji przedstawionych w raporcie „Hot Consumer Trends" wskazuje, że konsumenci pozytywnie podchodzą do wykorzystania nowych technologii w przyszłości. Istnieją jednak pewne wyjątki. Analogicznie do tłumaczących swoje działania aplikacji, powstaną również takie, których głównym celem będzie wyrządzenie szkody.

77% konsumentów obawia się, że cyfrowe włamania i kradzieże w 2030 r. będą dokonywane przez inteligentne boty, które ucząc się „zachowań” różnych urządzeń będą stopniowo przejmowały nam nimi kontrolę i np. wykradały dane logowania do różnych systemów nie zostawiając po sobie śladu.

– To ma jeden pozytywny aspekt – widzimy, że cyberbezpieczeństwo wyszło już poza krąg specjalistów od IT i jest tematem ważnym i znanym w szerokim społeczeństwie. Konsumenci są coraz bardziej świadomie podchodzą do swoich działań w sieci – mówi Marcin Sugak.


Polska u progu 5G.
Już obecnie widzimy jak wiele start-upów oraz wielkich korporacji tworzy pierwsze rozwiązania, które są zalążkiem tych futurystycznych oczekiwanych przez konsumentów technologii. Krokiem milowym na tej drodze będzie upowszechnienie komunikacji 5G, która dzięki swojej dużej przepustowości łącza i praktycznie zerowym opóźnieniom otwiera świat na nowe możliwości. Warto zauważyć, że sprzęt firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G już od 2015 roku. Jest to możliwe dzięki aktualizacji do 5G za pomocą zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na całym świecie wysłanych zostało ponad 5 mln anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G.

Ericsson jest pionierem i aktywnym promotorem rozwiązań 5G w Polsce – wdrożył:
  • pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce z firmą Polkomtel
  • 5G w sieci Play
  • sieć testową w Warszawie z Orange
  • kampus 5G na Politechnice Łódzkiej
Ericsson współpracuje z operatorami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, środowiskiem akademickim oraz ze start-upami i przemysłem.

Ericsson posiada obecnie ponad 122 komercyjnych umów 5G, z których 77 to aktywne sieci działające w ponad 30 krajach. Ericsson jest również liderem w standaryzacji 5G, z większością udziałów dla 4G i 5G. Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z 5G na świecie (15,8%).

**Badanie Ericsson Hot Consumer Trends dostępne jest tu.

10 trendów konsumenckich:

1. Boty ciała
Połączone maszyny mogą wzmocnić konsumentów zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Siedemdziesiąt sześć procent konsumentów oczekuje, że inteligentne kombinezony wspierające postawę będą utrzymywać prawidłowe pozycje przez cały dzień.

2. Aniołowie stróże
Korzystanie z technologii w celu ochrony przed nieprzewidzianymi zagrożeniami dla życia wydaje się dla wielu realną opcją. Trzy czwarte uważa, że ​​strażnicy prywatności zorganizują urządzenia osobiste, aby zmniejszyć ślady cyfrowe i zablokować elektroniczne podsłuchiwanie.

3. Boty społeczności
Technologia oparta na współpracy może być zbawczą łaską dla wielu społeczności. Siedemdziesiąt osiem procent konsumentów przewiduje elektroniczne usługi nadzorujące, które chronią Twój dom i ostrzegają innych strażników społeczności przed intruzami.

4. Boty zrównoważonego rozwoju
Ponieważ kryzys klimatyczny wywiera obecnie silny wpływ na codzienne życie, technologia musi odegrać nowe role. Osiemdziesiąt dwa procent uważa, że ​​inteligentne urządzenia będą ostrzegać ich przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi, udostępniając dane innym urządzeniom.

5. Funkcjonariusze wewnętrzni
Praca w domu stwarza większe wymagania dotyczące elastycznej technologii. Ogółem 9 na 10 pracowników chciałoby korzystać z jakiegoś rodzaju inteligentnego bota domowego biura.

6. „Wyjaśniacze"- wirtualni asystenci
Istnieje coraz większe zapotrzebowanie na technologię, która zaczyna się tłumaczyć. 46 proc. zwykłych użytkowników wirtualnych asystentów twierdzi, że do 2030 r. Urządzenia sztucznej inteligencji będą prawnie zobowiązane do wyjaśniania tego, co robią.

7. Gracze w łączności
Do 2030 r. oczekuje się płynnego połączenia, gdziekolwiek się udamy. Według 83 proc. konsumentów inteligentne lokalizatory sygnału poprowadzą Cię do miejsc o optymalnym zasięgu łączności, nawet w zatłoczonych obszarach.

8. Baddie boty
Nawet nieprzyjemne zastosowania technologii mogą być postrzegane przez niektórych jako możliwości. Ponad 9 na 10 konsumentów spodziewa się, że jakiś rodzaj bota baddie rzeczywiście będzie dostępny do 2030 r.

9. Twórcy mediów
Przewiduje się, że do 2030 r. połączone maszyny będą odgrywać znacznie większą rolę w konsumpcji mediów. Ponad 6 na 10 konsumentów z zadowoleniem przyjęłoby konsolę do gier, która tworzy oryginalne gry w oparciu o poprzednie zachowania graczy.

10. Bossy boty
Maszyny coraz lepiej radzą nam w codziennym życiu - może nawet za dobrze? Około 7 na 10 osób uważa, że ​​sieci społecznościowe zbudują krąg znajomych, aby zapewnić optymalne samopoczucie fizyczne i psychiczne.

Źródło: ericsson.com 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel Cablink 5xGI-18S biały 5m

Włoski, 5-żyłowy przewód koncentryczny 75 Ohm Cablink 5xGI-18S biały 5m...

55 zł Więcej...

Odbiornik GiGaBlue UHD UE 4K

Najtańszy na rynku odbiornik 4K z podwójną głowicą FBC DVB-S2X...

990 zł Więcej...

Nagrywarka 4K UHD Velocap X Prime

Nagrywarka HDMI  - materiału wideo wysokiej rozdzielczości na zewnętrzne nośniki...

1 090 zł Więcej...
reklama