Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Airbus i TAS zbudowały 4 satelity „pathfinder” dla Galileo w latach 2011/2012. Następnie firmy te straciły kolejne zamówienia na satelity Galileo 1. generacji na rzecz konsorcjum OHB-System (Niemcy) i Surrey Satellite Technology Ltd (Wielka Brytania).
Konsorcjum to zostało pominięte w przetargu na satelity 2, generacji, po tym kiedy Wielka Brytania opuściła UE. Status Wielkiej Brytanii jako „państwa trzeciego” wyklucza obecnie jej firmy z pracy nad najbardziej wrażliwymi elementami tego, co Unia Europejska uważa za program bezpieczeństwa, a takim jest nawigacja.
Po wykluczeniu tego konsorcjum firma OHB-System nadal brał udział w przetargu, ale przegrała. Dwa satelity Galileo 27 i 28 z ostatniej partii 12 satelitów 1. generacji, wyprodukowane jeszcze przez stare konsorcjum, zostaną wyniesione rakieta Soyuz z Kourou w Gujanie Francuskiej w połowie tego roku.
Unia Europejska przeznaczyła 9,01 mld euro na Galileo i jego siostrzany program Egnos w następnym 7-letnim okresie budżetowym.
Tym zamówieniem Komisja Europejska inicjuje rozpoczęcie drugiej generacji europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo. Celem jest utrzymanie Galileo na czele technologicznych możliwości w porównaniu z globalną konkurencją (GPS, Glonass, Beidou) i utrzymanie go jako jednej z najpotężniejszych infrastruktur pozycjonowania satelitarnego na świecie, jednocześnie wzmacniając ją jako kluczowy element strategicznej autonomii Europy.
Pierwsze satelity Galileo 2. generacji mają zostać wyniesione na orbitę pod koniec 2024 roku. Nowe możliwości opierają się na wysoce innowacyjnych technologiach (anteny konfigurowalne cyfrowo, połączenia między satelitami, nowe technologie zegarów atomowych, wykorzystanie w pełni elektrycznych układów napędowych). Satelity te poprawią dokładność Galileo, a także solidność i odporność jego sygnału, co będzie miało kluczowe znaczenie dla nadchodzącej dekady cyfrowej, a także dla większego bezpieczeństwa i zastosowań militarnych.
Dzięki systemowi nawigacji satelitarnej Galileo Europa obsługuje najnowocześniejszy system pozycjonowania, pomiaru czasu i nawigacji, który jest uznawany na całym świecie za najpotężniejszy w swoim rodzaju. Galileo działa od 2016 roku i świadczy usługi sygnalizacyjne 2 mld użytkowników na całym świecie.
Obecnie na orbicie znajduje się 26 satelitów Galileo.
Dwa kolejne satelity 1. generacji mają zostać wystrzelone w 3. kwartale tego roku. Są to pierwsze dwa satelity z trzeciej serii FM23 i FM24, które zostały zbudowane przez producenta satelitów OHB z Bremy. OHB ma kontrakty na budowę łącznie 34 satelitów 1. generacji w programie Galileo. 22 z tych satelitów są już częścią obecnej konstelacji, pozostałe 12 znajduje się na różnych etapach produkcji i testów. Nie ma to wpływu na nowe zamówienie.
W maju 2018 r. Komisja rozpoczęła procedurę przetargową na zakup pierwszej partii 12 satelitów drugiej generacji w ramach dialogu konkurencyjnego w celu podpisania dwóch umów (podwójnego źródła), każdy z 6 satelitami.
Przetarg przeprowadziła delegacja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Po dwóch miesiącach szczegółowej oceny technicznej i finansowej ofert przemysłowych, ESA zaleciła Komisji, aby przystąpiła do kontraktu z ThalesAleniaSpace i Airbus Defence & Space, które reprezentowały najlepsze oferty techniczne i finansowe.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.