reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Naukowcy podali dzienne spożycie warzyw i owoców

dodano: 2021-03-01 21:00
autor: Marta Sochacka | źródło: American Heart Association Circulation

Cytrusy owoce banany nauka zdrowie 360px.jpg Amerykańscy dietetycy opracowali wytyczne dotyczące zdrowego żywienia w zapobieganiu chorobom układu krążenia i nowotworom. Zdaniem naukowców, aby zapewnić długie i zdrowe życie, codziennie należy spożywać 2 porcje owoców oraz 3 porcje warzyw. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie American Heart Association Circulation.

satkurier.pl
Cytrusy owoce banany nauka zdrowie 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Naukowcy przeanalizowali dane z dwóch badań kohortowych z lat 1984 - 2014, badania zdrowia pielęgniarek i badania kontrolnego pracowników służby zdrowia, w których wzięło udział ponad 100 tys. osób. Oba zestawy danych zawierają szczegółowe informacje żywieniowe dla uczestników, które były zbierane co 2 do 4 lat przez 30 lat. Ponadto naukowcy uwzględnili dane dotyczące spożycia owoców i warzyw oraz wskaźników śmiertelności z 26 badań przeprowadzonych w 29 krajach obu Ameryk, Europy, Azji  Afryki i Australii.
 
Z badań ponad 2 mln ludzi wynika, że ​​wyższe spożycie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych, w tym chorób układu krążenia i raka, które są głównymi przyczynami przedwczesnych zgonów. Do tej pory tylko około 1 na 10 dorosłych spożywa wystarczającą ilość owoców i warzyw.
 
Wykazano, że spożywanie 5 porcji owoców i warzyw dziennie wiązało się z najmniejszym ryzykiem zgonu, a zwiększenie tej dawki nie przyniosło żadnych dodatkowych korzyści. Jednocześnie potwierdzono największą długowieczność u tych, którzy codziennie spożywali 2 porcje owoców i 3 porcje warzyw.

Naukowcy nazwali tę kombinację „formułą 5 razy dziennie”.
 
Niestety konsumenci otrzymują sprzeczne informacje z różnych źródeł na temat tego, co decyduje o optymalnym dziennym spożyciu owoców i warzyw. 2 porcje owoców i 3 porcje warzyw jest prawdopodobnie najbardziej korzystne pod względem zapobiegania poważnym chorobom przewlekłym.
 
W porównaniu z osobami, które jadły 2 porcje owoców i warzyw dziennie, ci, którzy jedli 5 porcji, mieli o 13% niższe ryzyko zgonu z wszystkich przyczyn i o 12% niższe ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, w tym chorób serca i udaru mózgu, a także 10% zmniejszenie ryzyka zgonu z powodu raka i 35% z powodu chorób układu oddechowego.
 
Naukowcy potwierdzili, że nie wszystkie owoce i warzywa są równie zdrowe.
Na przykład warzywa bogate w skrobię, takie jak ziemniaki, groszek i kukurydza, a także soki owocowe nie zmniejszają ryzyka śmierci ze wszystkich przyczyn lub określonych chorób przewlekłych.

Najbardziej korzystne są zielone warzywa liściaste, w tym szpinak, sałata i jarmuż, a także owoce i warzywa bogate w beta-karoten i witaminę C, takie jak owoce cytrusowe, jagody i marchew.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Nauka


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

DJI Osmo Pocket

950 zł Więcej...

Antena Fuba DAA 850 ceglasta

Fuba DAA 850 to profesjonalna, włoska antena offsetowa. Łatwa w...

429 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle Q

Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...
reklama