reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Alibaba musi ograniczyć swoją obecność w mediach [wideo]

dodano: 2021-03-16 21:01 | aktualizacja: 2021-03-17 15:15
autor: Jerzy Kruczek | źródło: Digital TV Europe/Bloomberg/ALJ/WSJ/The Guardian

Alibaba logo  chiny china 360px.jpg Media donoszą, że władze w Pekinie nakazały firmie e-commerce Alibaba Group Holding Ltd. odsprzedać aktywa medialne, w tym South China Morning Post (SCMP) w Hongkongu, ponieważ chiński rząd chce rozprawić się z rosnącymi wpływami publicznymi wywieranymi przez rozległe konglomeraty technologiczne w Chinach. Alibaba może się spodziewać gigantycznej grzywny - prawie 1 mld dol.

Bloomberg
Alibaba logo chiny china 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Chiński rząd zaczął ograniczać platformy handlu elektronicznego do transmisji na żywo w Chinach. Krajowy regulator rynku, Państwowa Administracja Regulacji Rynku (SAMR), zaostrzył kontrolę platform, które sprzedają towary online klientom, chociaż w oświadczeniu regulatora nie wymieniono firm, których dotyczy problem, takich jak Alibaba i ByteDance.

Alibaba i jej założyciel - Jack Ma przez lata po cichu stworzyli rozległy portfel aktywów medialnych, obejmujący sklepy internetowe w stylu BuzzFeed, gazety, firmy telewizyjne, media społecznościowe i zasoby reklamowe. 

Alibaba ma duże udziały w podobnym do Twittera chińskim serwisie Weibo, a także w innych internetowych i drukowanych serwisach informacyjnych, w tym w SCMP, wiodącej anglojęzycznej gazecie w Hongkongu.

Nie ma złudzeń, że Alibaba dostaje taki cios po tym, jak założyciel Jack Ma, jeden z najbogatszych przedsiębiorców w Chinach, wygłosił w 2020 roku bezceremonialne przemówienie, m.in. krytykując chińskie organy regulacyjne, a to podobno rozwścieczyło prezydenta Chin, Xi Jinpinga.

Po tym chińskie organy regulacyjne zablokowały wejście na giełdę spółki zależnej Alibaba - Ant Group zajmującej się płatnościami online o wartości 34 mld dol., która byłaby największą ofertą akcji w historii. Jack Ma nagle zniknął z oczu opinii publicznej na 3 miesiące. 

W zeszłym tygodniu okazało się, że chińskie organy regulacyjne podobno przygotowują się do wiele groźniejszego uderzenia w Alibabę z rekordową grzywną przekraczającą 975 mln dol.


Regulator powiedział, że spotkał się z kilkoma firmami e-commerce prowadzącymi transmisje na żywo w związku z obawami dotyczącymi złej jakości produktów i wprowadzającej w błąd reklamy. Firmy przedstawiły środki samodyscyplinujące, ale w oświadczeniu regulatora stwierdzono, że platformy muszą „szybko przeprowadzić samokontrolę i kompleksowe inspekcje”, zanim zostaną wydane surowsze kary. 

Chińskie organy regulacyjne w zeszłym roku wszczęły dochodzenie w sprawie Alibaba i ukarały grzywnami takie firmy jak Baidu i Tencent za praktyki antymonopolowe.

Badając ten element działalności Alibaby, chiński rząd podobno w innym miejscu nakazał firmie zbycie aktywów medialnych z powodu rosnących wpływów publicznych.

Przywódcy partii komunistycznej wydali ostrzeżenie o szerszych represjach wobec chińskich firm technologicznych, w tym Tencent, właściciela serwisu społecznościowego WeChat i ByteDance, który jest właścicielem TikTok na arenie międzynarodowej i jego odpowiednika Douyin w Chinach.

„Niektóre firmy platformowe rozwijają się w niewłaściwy sposób i dlatego ponoszą ryzyko” - to opinia ze strony chińskich władz.

Obecnie nie jest jasne, czy Alibaba został wezwany do całkowitego wycofania się z mediów, czy też do zbycia części swoich akcji.

 

Źródło: aljazeera.com  theguardian.com  techcrunch.com

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Telewizja


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

'SAT Kurier' abonament za 2021 rok

Roczna prenumerata magazynu SAT KURIER w 2021 r. z wysyłką...

89 zł Więcej...

Odbiornik Opticum HD Sloth Combo Plus Mini

Odbiornik cyfrowy HD Combo (DVB-S2 + DVB-T/T2/C) PVR Ready marki...

239 zł Więcej...

Stacja pogodowa IMETEO P1

Stacja pogodowa Technisat IMETEO 1P

129 zł Więcej...
reklama