Liczba abonentów płatnej telewizji w Hiszpanii przekroczyła granicę 8 mln, osiągając po raz pierwszy w historii wynik 8,2 mln abonentów. Natomiast całkowite przychody z usług telewizyjnych spadły w 2020 roku o około 10 proc., co spowodowane było wybuchem pandemii COVID-19. Dwie główne hiszpańskie grupy telewizyjne (Mediaset i Atresmedia) skoncentrowały w ostatnim kwartale roku 81 proc. przychodów z reklam telewizyjnych.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Łączne przychody z usług telewizyjnych w Hiszpanii spadły w 2020 roku o około 10 proc. w porównaniu z 2019 rokiem, wynika z raportu CNMCData. Miała na to wpływ pandemia COVID-19. Ostatni kwartał roku zamknął się całkowitymi przychodami w wysokości 500,6 mln euro z telewizji niekodowanej i 531,6 mln euro z telewizji płatnej.
Przychody z reklamy telewizyjnej (w tym reklamy konwencjonalnej, sponsoringu, telesprzedaży, telepromocji i lokowania produktu) w ostatnim kwartale ubiegłego roku były bardzo zbliżone do tych z czwartego kwartału 2019 roku i wyniosły 530 mln euro, przy spadku o 2,4 proc. rok do roku (bardzo daleko od historycznego spadku o 45 proc. w drugim kwartale 2020 roku, spowodowanego kryzysem COVID-19).
Najwyższe przychody z reklam w czwartym kwartale osiągnęły: Atresmedia z 216,8 mln euro i grupa Mediaset z 212,3 mln. Te dwie grupy telewizyjne łącznie odpowiadały za 81 proc. przychodów z reklam telewizyjnych.
Rekordowa liczba abonentów pay-tv w Hiszpanii
Płatna telewizja w Hiszpanii po raz pierwszy przekroczyła barierę 8 mln abonentów na koniec 2020 roku, przy wzroście o 13,6 proc., osiągając liczbę 8,2 mln abonentów (o 1 mln abonentów więcej niż rok wcześniej). Według statystyk CNMC, 78 proc. użytkowników miało zakontraktowaną usługę w pakiecie.
Na koniec 2020 roku z IPTV w Hiszpanii korzystało 4,836 mln abonentów, z telewizji kablowej - 1,298 mln, satelitarnej - 437 tys., a z telewizji online - 1,62 mln abonentów. Odnotowano wyraźne spadki w zakresie liczby abonentów telewizji satelitarnej i kablowej, na korzyść telewizji internetowej.
Konsumpcja telewizji wzrasta
W czwartym kwartale 2020 roku konsumpcja telewizji wynosiła średnio 222 minuty na osobę dziennie, czyli 3 godziny i 42 minuty. Dane te odzwierciedlają wzrost o 37 minut na widza/dzień w porównaniu z poprzednim kwartałem (który był kwartałem letnim) oraz wzrost o 11 minut w porównaniu z tym samym kwartałem 2019 roku.
Konsumpcja telewizji (FTA i płatnej) rozkładała się w następujący sposób: 75,2 proc. w przypadku naziemnej telewizji cyfrowej, 1,4 proc. dla telewizji satelitarnej i 23,4 proc. w przypadku platform telewizji kablowej i IP.
Najczęściej oglądanymi kanałami były Telecinco, Antena 3 i La 1, z widownią odpowiednio 14,9 proc., 12,9 proc. i 9,3 proc. W podziale na grupy liderami były Mediaset i Atresmedia, z odpowiednio 28,1 i 27 proc. udziału w widowni w czwartym kwartale.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.