Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Co ciekawe, wcześniej opublikowany raport Telecom Daily potwierdza stagnację rynku, jednak zawarte w nim liczby są nieco inne. Zgodnie z raportem, baza abonencka płatnej telewizji płatnej telewizji wzrosła o 116 tys. do 45,2 mln gospodarstw domowych. Penetracja usług wyniosła 81%.
Jak wyliczyli analitycy
TMT Consulting, przychody operatorów ze świadczenia usług pay-tv nie wzrosły w porównaniu do II kwartału i ponownie wyniosły 26,5 mld rubli. Po raz pierwszy odnotowano brak wzrostu w III kwartale, wcześniej tylko w I kwartale tradycyjnie nastąpił spadek przychodów z powodu sezonowości w segmencie satelitarnym.
Wskaźnik ARPU nieznacznie spadł o 0,4 rubla i pozostał na poziomie 191 rubli. Według
Telecom Daily, średni przychód na użytkownika to 194 ruble.
Dodatnią dynamikę odnotowano jedynie w segmencie IPTV. W porównaniu do poprzedniego roku, liczba gospodarstw domowych korzystających z tej technologii wzrosła o 700 tys.
W ostatnim kwartale nie odnotowano wzrostu w segmencie telewizji satelitarnej. Liczba abonentów telewizji kablowej zmniejszyła się o 300 tys. użytkowników.
Prawie cały wzrost w trzecim kwartale (89 tys.) przypadł operatorom z największej piątki: Trikolor, Rostelekom, MTS, Er-Telekom i Orion. Ten sam ranking liderów przedstawił
Telecom Daily. Liderem rynku pod względem tempa wzrostu pozostaje
MTS - w ciągu kwartału operatorowi udało się przyciągnąć 48 tys. abonentów, zarówno w technologii internetowej, jak i satelitarnej.
Baza abonentów
Rostelekom wzrosła o 34 tys. Operator w dalszym ciągu zwiększa udział dzięki usługom IPTV i szerokopasmowego dostępu do Internetu.
Całkowita baza abonencka operatorów, którzy nie znaleźli się w TOP 5, pozostała prawie bez zmian. Odpływ abonentów w segmencie telewizji kablowej został zrekompensowany wzrostem w IPTV.
W Moskwie liczba abonentów nadal spada (-0,2% w III kwartale). Stolica Rosji pozostaje największym rynkiem płatnej telewizji, stanowiąc 12% całkowitej bazy abonentów kraju i 13% przychodów. Pozycja operatorów na rynku metropolitarnym nie zmieniła się w III kwartale.
MTS tradycyjnie stał się najszybciej rozwijającym się operatorem ze wzrostem 7 tys. abonentów.
Pomimo nasycenia rynku, potencjał wzrostu pozostaje zarówno dzięki wprowadzaniu nowych mieszkań i usług komunalnych w miastach oraz indywidualnemu budownictwu mieszkaniowemu, jak i dzięki wszechobecności technologii IPTV. Zmienność rynku może stymulować przepływ w ramach istniejącej bazy między operatorami do tych, którzy oferują bardziej interesujące usługi pod względem treści i oraz atrakcyjne pod względem kosztów kompleksowe rozwiązania.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.