dodano: 2022-01-03 14:13 | aktualizacja:
2022-01-03 17:48
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Wavemaker/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W 2021 roku
żaden program w polskiej telewizji nie przekroczył granicy
5 mln widzów, pokazuje analiza Wavemaker. 10 lat temu, w 2011 roku, sytuacja, w których jednocześnie, przy oglądaniu tego samego programu na antenie tej samej stacji, siedziało przynajmniej 5 mln osób, zdarzyła się
288 razy. Jednak wraz z rosnącą fragmentacją TV, debiutami kolejnych kanałów, cyfryzacją naziemnej TV, spadkiem znaczenia dużej czwórki, a także słabnącą popularnością TV wśród młodych grup wiekowych TV coraz rzadziej gromadziła jednocześnie tak masowe audytoria przy oglądaniu jednego programu. Ma to swoje konsekwencje dla reklamodawców, którzy pojedynczym spotem w linearnej TV nie mogą już dotrzeć do tak wielkich publiczności jak przed laty.
- Budowanie zasięgu kampanii masowych marek z każdym rokiem jest nieco bardziej skomplikowanym zadaniem, bo poza fragmentacją widowni, następuje też jej powolny odpływ. Dalsza kariera streamingu wideo w 2022 roku może tylko umocnić ten trend - komentuje Paweł Gala, szef Wavemaker.
W książce Romana Czejarka „Kultowe teleturnieje” opisana jest anegdota związana z popularnym w latach 80. XX wieku teleturniejem telewizyjnym „Jarmark”. Kiedy jego prowadzący poprosili widzów o wyłączenie świateł, w mieście zrobiło się ciemno, a do TVP dzwonił podobny przerażony dyspozytor mocy dla miasta stołecznego Warszawa. Obawiano się, że skoku obciążenia po ponownym włączeniu świateł może nie wytrzymać sieć, dyspozytor sugerował więc, by prowadzący „Jarmark” prosili widzów o włączanie świateł stopniowo, np. ulica po ulicy.
Dziś taka sytuacja jest już trudna do wyobrażenia, bo chociaż telewizja pozostaje masowym medium, jej pojedyncze programy rzadko mają porównywalną moc rażenia.
Sylwester Marzeń z Dwójką - największa oglądalnością w 2021 wśród audycji niesportowych
Poniżej przedstawiamy zestawienie TOP 20 programów w 2021 roku z największą średnią oglądalnością minutową (AMR) w grupie 4+, w milionach widzów. Dotyczy to pojedynczych emisji - oglądalność powtórek nie jest tu uwzględniana. Na liście nie ma również transmisji sportowych, gdyż często są to okazjonalne imprezy, odbywające się raz na kilka lat, które zaburzają obraz trendu.
Miejsce |
Kanał |
Data |
Od |
Do |
Czas trwania (min) |
Nazwa programu |
AMR (mln) |
SHR (%) |
1 |
TVP2 |
31.12.2021 |
19:58:11 |
00:54:41 |
296 |
Sylwester marzeń z Dwójką |
4,769 |
35,8 |
2 |
TVP1 |
10.02.2021 |
19:30:08 |
20:05:27 |
35 |
Wiadomości |
4,568 |
35,0 |
3 |
TVP2 |
02.02.2021 |
20:56:49 |
21:40:41 |
43 |
M jak miłość |
4,283 |
29,7 |
4 |
TVP2 |
09.02.2021 |
20:57:25 |
21:42:25 |
45 |
M jak miłość |
4,214 |
28,5 |
5 |
TVP2 |
18.01.2021 |
20:56:42 |
21:41:00 |
44 |
M jak miłość |
4,207 |
28,8 |
6 |
TVP2 |
01.02.2021 |
20:56:45 |
21:41:22 |
44 |
M jak miłość |
4,204 |
28,0 |
7 |
TVP2 |
26.01.2021 |
20:56:38 |
21:41:06 |
44 |
M jak miłość |
4,201 |
28,7 |
8 |
Polsat |
24.12.2021 |
20:00:46 |
22:10:03 |
98 |
Kevin sam w domu |
4,188 |
34,1 |
9 |
TVP2 |
08.02.2021 |
20:55:38 |
21:41:13 |
45 |
M jak miłość |
4,150 |
27,8 |
10 |
TVP2 |
29.03.2021 |
20:57:02 |
21:42:08 |
45 |
M jak miłość |
4,139 |
28,1 |
11 |
TVP2 |
15.02.2021 |
20:56:46 |
21:40:54 |
44 |
M jak miłość |
4,121 |
28,2 |
12 |
TVP2 |
01.03.2021 |
20:57:34 |
21:41:19 |
43 |
M jak miłość |
4,120 |
28,3 |
13 |
TVP2 |
19.01.2021 |
20:57:21 |
21:42:28 |
45 |
M jak miłość |
4,099 |
28,8 |
14 |
TVP2 |
25.01.2021 |
20:55:54 |
21:40:18 |
44 |
M jak miłość |
4,097 |
27,5 |
15 |
TVP2 |
16.02.2021 |
20:56:30 |
21:41:31 |
45 |
M jak miłość |
4,088 |
28,3 |
16 |
TVP2 |
15.03.2021 |
20:55:56 |
21:39:43 |
43 |
M jak miłość |
4,055 |
27,6 |
17 |
TVP2 |
19.04.2021 |
20:57:27 |
21:42:39 |
45 |
M jak miłość |
3,997 |
27,1 |
18 |
TVP2 |
11.01.2021 |
20:56:49 |
21:40:58 |
44 |
M jak miłość |
3,978 |
27,1 |
19 |
TVP2 |
22.03.2021 |
20:56:41 |
21:41:30 |
44 |
M jak miłość |
3,963 |
27,4 |
20 |
TVP2 |
23.03.2021 |
20:56:51 |
21:40:58 |
44 |
M jak miłość |
3,954 |
26,94 |
W minionym roku najpopularniejszym niesportowym programem okazał się
Sylwester Marzeń z Dwójką - z 4,77 mln widzów. W rankingu top 100 najlepiej oglądanych pojedynczych emisji w TV tradycyjnie dominuje serial
„M jak miłość”. Jego najpopularniejszy odcinek przyciągnął w 2021 r. 4,28 mln widzów, dla porównania - w 2011 roku również najpopularniejszy odcinek tego serialu miał 8,4 mln publiczność. Nie mogło też zabraknąć Polsatu z filmem
„Kevin sam w domu” - ten zgromadził przed ekranami 4,19 mln widzów. Co ciekawe 2. miejsce w rankingu zajmuje wieczorne wydanie
„Wiadomości” TVP1 z 10 lutego, z AMR na poziomie 4,57 mln widzów.
Szwecja - Polska w Euro 2020 hitem oglądalności
Przy uwzględnieniu transmisji sportowych, pierwsze miejsce w rankingu na 2021 rok zajmuje mecz
Szwecja - Polska w ramach Euro 2020 (23 czerwca), z widownią 7,87 mln. Kolejne trzy miejsca również należą do transmisji z piłkarskich Mistrzostw Europy:
Hiszpania - Polska (19 czerwca, 6,96 mln),
Polska - Słowacja (14 czerwca, 6 mln), finał
Włochy - Anglia (11 lipca, 5,66 mln). Wysokie miejsca zajmują również transmisje Pucharu Świata w skokach narciarskich. Najlepiej wypadł konkurs z 6 stycznia - 5,35 mln widzów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.