dodano: 2022-03-29 17:18 | aktualizacja:
2022-03-30 15:46
autor: Janusz Sulisz |
źródło: Netflix
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
– Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej.
Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów.
Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią
– mówi Larry Tanz, Vice President, Head of Original Series, EMEA at Netflix.
– Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większy transfer środków, nowe możliwości kreatywne.
Cieszymy się, że rynek polski, polscy producenci, mają coraz więcej partnerów finansujących produkcję z rynków zagranicznych – to pobudza gospodarkę oraz rozwój sektora jako takiego. To ważny sygnał dla nas wszystkich ugruntowujący pozycję rodzimego sektora audiowizualnego w naszym regionie Europy
– mówi Alicja Grawon-Jaksik, prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.
Polskie produkcje zyskują międzynarodową popularność
W latach 2020-2021 Netflix zainwestował
490 mln zł w rozwijanie biblioteki polskich filmów i seriali, zarówno własnych, jak i licencjonowanych, a także w produkcję zagranicznych tytułów w Polsce. Przy produkcjach własnych Netflix powstało łącznie
2600 miejsc pracy.
Dzięki globalnemu zasięgowi serwisu polskie produkcje Netflix zyskały sławę w Polsce i na świecie.
„Sexify” trafił na listę 10 najchętniej oglądanych tytułów w ponad 80 krajach i zajął 1. miejsce w 20, m.in. we Włoszech, Indiach, Egipcie i Dominikanie. Świąteczna komedia
„Dawid i elfy” utrzymywała się w globalnym rankingu Top 10 przez trzy tygodnie. Szczególną popularność zdobył w 24 krajach i zajął 2. miejsce na Malcie oraz 4. miejsce w Niemczech.
„W głębi lasu” – drugi polski serial oryginalny Netflix stworzony na podstawie bestsellerowej powieści kryminalnej Harlana Cobena – trafił na listy Top 10 w około 40 krajach m.in.: Brazylii, Francji, Grecji, Polska, Argentynie, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Film
„W lesie dziś nie zaśnie nikt 2” utrzymywał się w czołówce światowego rankingu przez dwa tygodnie i pokochali go widzowie z 31 krajów. Natomiast film
„Jak pokochałam gangstera” przez 5 tygodni nieprzerwanie utrzymywał się na globalnej liście Top 10, a przez pierwsze 3 tygodnie był w pierwszej trójce najpopularniejszych filmów nieanglojęzycznych.
Zaangażowanie w rozwój branży kreatywnej
Inwestycje Netflix na polskim rynku sięgają poza współpracę czysto produkcyjną – w 2020 roku Netflix rozpoczął wieloetapową współpracę z
Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA). Pierwszym jej etapem było ogłoszenie na początku maja 2020 roku
nowego funduszu pomocowego dla najbardziej poszkodowanych pracowników branży telewizyjnej i filmowej w związku z wstrzymaniem produkcji z powodu pandemii koronawirusa. Na jego działalność serwis przeznaczył
2,5 mln zł.
W kolejnej odsłonie współpracy eksperci Netflix prowadzili szkolenia w ramach
Netflix Day podczas
KIPA Film Financial Lab, kursu poświęconego obsłudze serwisowej międzynarodowych produkcji filmowych oraz koprodukcjom, z naciskiem na kwestie finansowe. W maju 2021 roku z kolei wystartował cykl szkoleń
„Kompetencje przyszłości”, rozwijający wśród młodych twórców profesjonalne umiejętności niezbędne do pracy w nowoczesnej branży audiowizualnej.
W 2022 roku Netflix rozpoczął oficjalnie długofalową współpracę ze
Szkołą Filmową w Łodzi, która opiera się na cyklu warsztatów dla studentów szkoły. Celem inicjatywy jest odkrywanie i wspieranie młodych talentów, a także umożliwienie im doskonalenia praktycznych kompetencji zawodowych, które ułatwią rozpoczęcie kariery na zmieniającym się rynku filmowym.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.