reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Mercedes Vision EQXX pokonał 1000 km na jednym ładowaniu

dodano: 2022-04-15 23:28
autor: Janusz Sulisz | źródło: Mercedes-Benz.com

1000 km mercedes elektryczny 360px Mercedes-Benz poinformował o udanej jeździe próbnej swoim nowym samochodem elektrycznym Vision EQXX, który był w stanie przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu. Samochód elektryczny przejechał z niemieckiego miasta Sindelfingen przez Szwajcarię, północne Włochy, by dojechać do Cassis na Lazurowym Wybrzeżu we Francji.

Mercedes-Benz.com
elektryczny Mercedes Vision EQXX demo 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Mercedes-Benz VISION EQXX interesująco potrafił zademonstrować swoją światową wydajność w rzeczywistych warunkach jazdy.
To ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora i średnie zużycie 8,7 kWh/100 km
 
VISION EQXX  fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz VISION EQXX wyjechał na drogi Europy i pokazał wyjątkowy zasięg i wydajność.
Podróżując z Sindelfingen przez Alpy Szwajcarskie i północne Włochy, do miejsca docelowego Cassis na Lazurowym Wybrzeżu, bez trudu pokonał ponad 1000 km w codziennym ruchu na jednym ładowaniu akumulatora. Podróż rozpoczęła się w zimnych i deszczowych warunkach i odbywała się z normalnymi prędkościami drogowymi, w tym dłuższą jazdą po szybkim pasie z prędkością do 140 km/h na niemieckiej autostradzie i w pobliżu ograniczenia prędkości w innych miejscach.

Stan naładowania akumulatora w dniu przyjazdu wynosił około 15 proc., co zapewnia pozostały zasięg około 140 km, a średnie zużycie było rekordowo niskie, wynoszące 8,7 kWh na 100 kilometrów.

W ten sposób VISION EQXX podniósł wydajność pojazdów elektrycznych na zupełnie nowy poziom – w rzeczywistych warunkach i na podstawie niezależnych dowodów. Długodystansową jazdę zakończył szczelnie zamknięte gniazdo ładowania w towarzystwie niezależnego eksperta z jednostki certyfikującej TÜV Süd. To oficjalnie potwierdza skuteczność nowego podejścia rozwojowego Mercedes-Benz – myślenie holistyczne o wydajności od układu napędowego po aerodynamikę i nie tylko, w najdrobniejszych szczegółach, a także o jeszcze ściślejszej współpracy interfunkcyjnej i z partnerami zewnętrznymi. Ten nowy projekt inżynierii motoryzacyjnej zapewnił nowy punkt odniesienia dla wydajności i zasięgu pojazdów elektrycznych, a technologia zastosowana w VISION EQXX zostanie zastosowana w nadchodzących seryjnych pojazdach Mercedesa.

- Zrobiliśmy to! Pokonanie ponad 1000 kilometrów z łatwością na jednym ładowaniu akumulatora i zużyciu zaledwie 8,7 kWh/100 km w rzeczywistych warunkach drogowych. VISION EQXX to najbardziej wydajny Mercedes, jaki kiedykolwiek zbudowano. Stojący za nim program technologiczny stanowi kamień milowy w rozwoju pojazdów elektrycznych. Stanowi podstawę naszego strategicznego celu, jakim jest „lidera w branży elektrycznej

– powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.


Kilka ciekawostek nowego elektrycznego Mercedesa:

Dach solarny – energetyczna przekąska w słonecznych Włoszech

VISION EQXX dostał ciekawe wsparcie energetyczne niedaleko okolic Mediolanu – nie na stacji ładującej, ale za pośrednictwem stałego dachu słonecznego. 117 ogniw słonecznych na dachu zasila 12-woltową baterię, która zasila odbiorniki pomocnicze, takie jak system nawigacji. Wartość dodana jest mierzona przez obciążenie, które usuwa z akumulatora wysokonapięciowego, wyświetlane przez komputer pokładowy. Ogólnie rzecz biorąc, solarny booster na dachu zwiększa zasięg o ponad 2 proc. – to daje dobre 25 km na trasie przekraczającej 1000 km.
 
Dach solarny Mercedesa Vision EQXX fot. Mercedes-Benz

Innowacyjny eATS – potężny, oszczędny, trwały

Elektryczna jednostka napędowa w VISION EQXX – składająca się z silnika elektrycznego, przekładni i elektroniki mocy – została opracowana wspólnie ze specjalistami F1 z HPP i ma moc szczytową 180 kW. Dzięki momentowi obrotowemu dostępnemu od pierwszego obrotu silnika oraz bardzo niskim oporom aerodynamicznym i tocznym VISION EQXX, jego pełny potencjał jest ledwo wykorzystany podczas całej podróży. O wiele ważniejsze niż najwyższa wydajność są inne czynniki. Podobnie jak akumulator, jednostka napędowa elektryczna jest kompaktowa, lekka i bardzo wydajna. Jego średnia skuteczność w tej aplikacji wynosi 95%. Oznacza to, że 95% energii z akumulatora trafia na koła.

Istotne w tym pokazie jest to, że Mercedes-Benz spełnił obietnicę złożoną w lipcu 2021 roku, kiedy firma ogłosiła nowy model pojazdu elektrycznego. Wtedy Mercedes-Benz powiedział, że będzie to samochód z najwydajniejszą jednostką napędową i najdłuższą rezerwą mocy bez doładowania.

Wydajny system zarządzania temperaturą – wystarczy pasywne chłodzenie układu napędowego

Ponieważ elektryczny układ napędowy dzięki wysokiej wydajności generuje niewiele ciepła odpadowego, pasywne chłodzenie jest wystarczające podczas całej podróży. Płyta chłodząca w podwoziu wykorzystuje przepływ powietrza, aby zapewnić równomierne chłodzenie. To wysoce wydajne aerodynamicznie rozwiązanie zwiększa zasięg o 20 km, a wartość cd pozostaje na niezmienionym poziomie 0,17.

Nawet podczas wspinaczki do tunelu Gottharda żaluzje powietrzne pozostają zamknięte. System kontroli powietrza otwierałby dodatkową ścieżkę powietrza tylko w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na chłodzenie napędu elektrycznego lub klimatyzacji w kabinie w upalne dni lub gdy pompa ciepła pracowała w zimne dni. Ścieżka powietrzna łączy następnie strefę wysokiego ciśnienia z przodu pojazdu ze strefami niskiego ciśnienia wzdłuż górnej części maski. Umożliwia to wysoce wydajne zarządzanie temperaturą przy minimalnym oporze powietrza. Przy otwartych przesłonach wartość cd wzrosłaby tylko o siedem punktów (0,007).

Asystent wydajności – aktywnie pomaga oszczędzać energię

Niezależnie od tego, czy jest to napęd elektryczny, czy silnik spalinowy, ilość energii zużywanej przez silnik w praktyce zależy w dużej mierze od stylu jazdy. W Szwajcarii, Włoszech i Francji „pedał do dechy” i tak nie wchodzi w grę, dzięki ograniczeniom prędkości i uważnym funkcjonariuszom organów ścigania. Jednak VISION EQXX okazuje się również inteligentnym pomocnikiem, wspierając kierowcę jak drugi pilot, udzielając wskazówek dotyczących najlepszego możliwego stylu jazdy. Asystent wydajności dostarcza informacji o przepływie energii, stanie baterii, topografii, a nawet kierunku i intensywności wiatru i słońca.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

149 zł Więcej...

Odbiornik EDISION OS NINO+ DVB-S2 HEVC

Odbiornik EDISION OS NINO+ DVB-S2 HEVC - tani tuner na...

369 zł Więcej...