reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Globalne trendy w streamingu

dodano: 2022-04-29 14:30 | aktualizacja: 2022-05-04 13:40
autor: Anita Kaźmierska | źródło: SAT Kurier 11-12/2021

Globalne trendy w streamingu Biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatnich trzech lat czas oglądania treści w streamingu wzrósł o 266 proc., a wiele osób przewidywało, iż okres lockdownu będzie punktem szczytowym, trudno jest uwierzyć, że wzrost nadal występuje. W trzecim kwartale 2021 roku wyniósł on 21 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Dodatkowo platformy streamingowe intensywnie inwestują w treści wideo. Wygląda więc na to, że streaming nadal będzie cieszył się dużą popularnością na całym świecie. Przedstawione w niniejszym artykule dane i grafiki pochodzą z raportu Conviva pt. „State of Streaming” za trzeci kwartał 2021 roku.

trendy w streamingu


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Rośnie czas oglądania na smart TV

W kategorii dużych ekranów pojawiły się wyraźne trendy, które ilustrują, jakie urządzenia przyczyniły się do wzrostu czasu oglądania. Smart TV odpowiadały za prawie cały wzrost wśród dużych ekranów w trzecim kwartale 2021 roku, aż o 64 proc., podczas gdy pozostałe telewizory podłączone do Internetu i konsole do gier były w tyle.

W przypadku telewizorów podłączonych do Internetu wzrost był mniejszy niż u większości innych urządzeń, tylko o 5 proc. rok do roku, podczas gdy dla konsoli do gier czas oglądania spadł o 1 proc. Na wszystkich urządzeniach czas oglądania wzrósł o 21 proc. Mniejsze ekrany odnotowały duży wzrost – urządzenia mobilne i komputery stacjonarne odpowiednio o 32 proc. i 30 proc., podczas gdy wzrost dla tabletów był mniejszy, tylko o 14 proc.
 

Dominacja dużych ekranów

Duże ekrany, w tym telewizory podłączone do Internetu, smart TV i konsole do gier, nadal dominują w prawie każdym regionie na świecie i ponownie odpowiadają za większość globalnego czasu oglądania (73 proc.) w trzecim kwartale 2021 roku.

W każdym zakątku świata, z wyjątkiem Azji, duże ekrany dominowały wśród widzów, zwłaszcza w Ameryce Północnej – udział wyniósł aż 82 proc. Smartfony, komputery stacjonarne i tablety ledwo notowano w Ameryce Północnej, na poziomie odpowiednio 8 proc., 6 proc. i 4 proc.

W Afryce duże ekrany zdobyły 57 proc. udziału, podczas gdy w przypadku komputerów stacjonarnych i smartfonów było to odpowiednio 19 proc. i 18 proc. Tablety odpowiadały tylko za 6 proc. udziału w czasie oglądania. Duże ekrany stanowiły 66 proc. udziału w Europie, podczas gdy reszta urządzeń była dość równomiernie rozłożona. Komputery stacjonarne i smartfony odnotowały poziom po 12 proc., a tablety, podobnie jak w każdym regionie, uplasowały się na ostatnim miejscu z 10 proc. udziałem. Podobny podział odnotowała Oceania z dużymi ekranami na szczycie (68 proc.), następnie komputerami z 14 proc., smartfonami z 10 proc. i tabletami z zaledwie 8 proc. Ameryka Południowa również preferowała duże ekrany, z 67 proc. w czasie oglądania. Smartfony wyprzedziły komputery stacjonarne, ale tylko o 4 p.p., a tablety miały najmniejszy udział w całym regionie – 2 proc. Udział Azji w czasie oglądania na dużym ekranie był niski w porównaniu z resztą świata i wynosił zaledwie 14 proc. Komputery stacjonarne zdobyły największy udział (49 proc.), a tuż za nimi znalazły się smartfony (33 proc.). Tablety odpowiadały za 4 proc. udziału.
 

Na jakich dużych ekranach oglądamy treści?

Roku, Amazon Fire TV i Samsung TV odpowiadają za większość czasu oglądania na dużych ekranach na całym świecie, a Roku ponownie znalazł się na szczycie z 31,1 proc. udziałem. Udział Amazon Fire TV spadł z 20 proc. w zeszłym roku do 16,8 proc., co wciąż wystarczyło, aby utrzymać drugą pozycję przed Samsung TV, mimo że Samsung zyskał prawie 3 p.p. w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku (z 9,4 proc. do 12,2 proc. udziału w globalnym czasie oglądania). Telewizory LG również odnotowały wzrost udziału – o 2 p.p. do 6,4 proc., Android TV o 0,5 p.p. do 5,9 proc., a Chromecast o 0,4 p.p. do 5,1 proc. Biorąc pod uwagę spadek w przypadku konsol do gier, nie jest niespodzianką, że PlayStation i Xbox straciły część udziału, odpowiednio o 0,7 p.p. i 1,3 p.p. w stosunku do stanu w zeszłym roku.
 

Oglądanie na urządzeniach z podziałem na regiony

W zależności od regionu preferencje dotyczące dużych ekranów były bardzo zróżnicowane. Na przykład w Ameryce Północnej Roku stanowiło aż 39 proc. czasu oglądania, podczas gdy w Europie i Oceanii jego udział był niewielki (6 proc.), w Ameryce Południowej 5 proc., a w Afryce zaledwie 1 proc. W Europie dominował Samsung TV (19 proc.), a następne były: Amazon Fire TV, odbiorniki Linux, Chromecast (po 12 proc.), Android TV (11 proc.) i telewizory LG (10 proc.). W Oceanii wyglądało to następująco: Chromecast z 21 proc., Samsung TV i Android TV po 17 proc., PlayStation z 11 proc. i Apple TV z 10 proc. Afryka miała dość ciekawy podział: odbiorniki Linux osiągnęły największy udział (29 proc.) w czasie oglądania, podczas gdy Chromecast, Android TV i Samsung TV znalazły się na drugim miejscu z około 15 proc. udziałem. LG TV z 8 proc. oraz PlayStation i Apple TV, po 7 proc., znalazły się w czołówce urządzeń w Afryce. Podczas gdy czas oglądania na dużym ekranie w Azji stanowił tylko 12 proc. udziału w całkowitym czasie oglądania w regionie, Android TV z udziałem 52 proc. był liderem. Dość daleko za nim uplasował się Amazon Fire TV z 22 proc., a potem Samsung TV z zaledwie 8 proc. i telewizory LG z zaledwie 6 proc. Reszta urządzeń miała marginalne znaczenie. Czterema najczęściej wybieranymi dużymi ekranami w Ameryce Południowej były: Samsung TV (28 proc. udziału w czasie oglądania), LG TV (21 proc.), Android TV (17 proc.) i Chromecast (14 proc.). Pozostałe urządzenia miały jednocyfrowy udział. Stanowiło to ostry kontrast z Ameryką Północną, gdzie Roku i Amazon Fire TV znalazły się na szczycie listy (Roku z 39 proc. i Amazon Fire TV z 19 proc.). Samsung zamknął pierwszą trójkę z 10 proc. udziałem i ponownie, każde inne urządzenie miało jednocyfrowy udział.
 

Streaming – najważniejsze wydarzenia w trzecim kwartale 2021 roku:
  • Streaming nadal w górę: W skali globalnej czas oglądania treści w streamingu wzrósł o 21 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, na czele z Afryką, która odnotowała wzrost na poziomie 273 proc.
  • Więcej reklamy w streamingu: W ciągu kwartału liczba wyświetleń reklam wzrosła o ponad 30 proc., co jest dobrym znakiem zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców.
  • Utrzymała się dominacja dużych ekranów: Pomimo niewielkiego spadku udziału w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku, telewizory nadal odpowiadały za prawie trzy czwarte czasu oglądania na całym świecie.
  • Jakość wpływa na ilość: Zaangażowanie i jakość doświadczanych przez widzów wrażeń są silnie ze sobą skorelowane – widzowie wyłączają daną transmisję strumieniową, gdy tylko występuje w niej buforowanie lub spada jakość obrazu.
  • Schyłek buforowania: Trzeci kwartał 2021 roku to pierwszy kwartał, w którym we wszystkich sześciu regionach objętych badaniem (Afryka, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Azja, Europa, Oceania) wskaźnik buforowania spadł poniżej 1 proc., po znacznej poprawie w ostatnich kwartałach.
  • Platformy streamingowe nie zapominają o mediach społecznościowych: Przeciętna platforma streamingowa zwiększyła ilość treści zamieszczanych na YouTubie o 97 proc., co skutkowało 8,4 proc. wzrostem średniej liczby wyświetleń na konto i wzrostem zaangażowania o 24 proc.

Metodologia

Dane Conviva są gromadzone przede wszystkim przy użyciu zastrzeżonej technologii czujników, która ma globalny zasięg wynoszący ponad 500 mln unikalnych widzów oglądających 180 mld transmisji strumieniowych rocznie w prawie 4 mld aplikacji streamingowych na swoich urządzeniach. Czujniki osadzone bezpośrednio w aplikacjach dokonują pomiarów związanych z treściami i reklamami, analizując prawie 3 bln transakcji w czasie rzeczywistym dziennie dla swoich klientów. W niniejszym raporcie dane rok do roku z trzeciego kwartału 2021 roku w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 roku zostały znormalizowane w oparciu o bazę klientów Conviva.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.0 4K Light 2,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

25 zł Więcej...

Konwerter Single Televes LNB

Ostatni model pojedynczego konwertera Universal hiszpańskiej firmy Televes. Charakterystyczna pomarańczowa...

39 zł Więcej...

SAT Kurier abonament za 2022 rok

Roczna prenumerata magazynu SAT KURIER w 2022 r. z wysyłką...

109 zł Więcej...