13 czerwca br. na stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk odbyła się prezentacja autobusu wodorowego NesoBus. Uczestniczyły w niej m.in. Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Piotr Borawski - zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Maciej Lisicki - prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz Maciej Stec - wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela w Grupie Polsat Plus. NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Kiedy pojawi się na ulicach Gdańska?
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
NesoBus będzie testowany na ulicach Gdańska od środy, 15 czerwca na sześciu liniach: 111, 115, 130, 175, 189, 199. Zatem wodorowym autobusem przejechać się będą mogli zwykli pasażerowie. Przed rozpoczęciem testów w pojeździe zamontowane zostaną kasowniki i informacja pasażerska. Jeśli wodorowy autobus pomyślnie przejdzie te testy, na stałe pojawi się na ulicach Gdańska.
W najbliższych miesiącach w Gdańsku powstać ma stacja wodorowa, dostępna nie tylko dla autobusów wodorowych, ale też prywatnych pojazdów mieszkańców oraz firm. Natomiast na czas prowadzonych testów w Gdańsku, na terenie bazy autobusowej GAiT przy al. Hallera stanęła tymczasowa, mobilna stacja wodorowa.
- Autobus najbardziej ekologiczny z autobusów - NesoBus. Nasza marka też nie wzięła się z niczego: „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”. Autobus jest rzeczywiście w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i co ciekawe zasysając powietrze oczyszcza je. Co ważne, NesoBus jest stworzony przez polskich konstruktorów. To w pełni polski produkt, homologowany, stworzony w półtora roku. Ten autobus tankuje się w 15 minut, ma zasięg 450 km, czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie przez dwa dni - powiedział Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela w Grupie Polsat Plus.
NesoBus, stworzony przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK, jest zasilany zielonym wodorem, przez co jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna wynosi niespełna 13 ton. Pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Jego zasięg to około 450 km (zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km, jego zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru), tankowanie trwa 15 minut. Nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna (likwiduje emisję trujących substancji - poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM2,5).