Na koniec 2021 r. w Polsce było 10,8 mln abonentów płatnej telewizji, wynika z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2021 r.” opracowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Nadal najpopularniejszym typem dostępu do usług był dostęp satelitarny (49,5 proc.), choć udział telewizji satelitarnej spadł w ubiegłym roku o 2 proc. na korzyść telewizji IPTV, która zwiększyła swój udział do 14,2 proc. Telewizja kablowa utrzymała stały poziom zainteresowania abonentów (36,1 proc.). Ilu abonentów pay-tv na koniec 2021 r. miał Polsat Box (Cyfrowy Polsat) ,a ilu CANAL+?
UKE
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ilu jest abonentów pay-tv w Polsce? Ilu ma Polsat Box, a ilu CANAL+?
Rynek usług płatnej telewizji w Polsce uszczuplił się w 2021 r. o nieco ponad 20 tys. abonentów do 10,8 mln na koniec grudnia, jednocześnie minimalnie zwiększając swoją wartość do 6,7 mld zł (wzrost o 0,04 mld zł).
Podmioty z największym udziałem w rynku pod kątem przychodów to CANAL+ (25,7 proc.), Cyfrowy Polsat (23,9 proc.) oraz UPC Polska (16,5 proc.). Cyfrowy Polsat jako jedyny z powyższego grona zwiększył swoje udziały w tym segmencie o 0,3 p.p.
Średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) w 2021 r. wyniósł 51,9 zł – 0,40 zł więcej niż w roku poprzednim.
Wskaźnik penetracji usługami płatnej telewizji wyniósł 93 proc., co pozycjonuje Polskę powyżej średniej unijnej (88,3 proc.).
Pod kątem liczby abonentów największe udziały w rynku niezmiennie należały do Cyfrowego Polsatu (Polsat Box) - 29,1 proc. (spadek o 1 p.p. w stosunku do 2020 r.). CANAL+ odpowiadał za 19 proc. (mniej o 0,1 p.p.). Z wskaźników penetracji wynika, że Cyfrowy Polsat miał na koniec 2021 r. 3,14 mln abonentów pay-tv, a CANAL+ 2,05 mln.
UPC Polska udało się przyciągnąć o 0,6 p.p. więcej klientów (13 proc.), Orange Polska mogło pochwalić się wskaźnikiem penetracji 9,2 proc. (spadek o 0,2 p.p.), Vectra odnotowała wzrost o 0,2 p.p. do 7,9 proc., Multimedia Polska spadek z 5,2 proc. do 4,3 proc., Netia wzrost o 0,4 p.p. do 2,9 proc., Inea od kilku lat stabilnie raportuje 1,7 proc. udział w rynku, Toya urosła z 1,3 proc. do 1,4 proc. Pozostali przedsiębiorcy zwiększyli swój zasięg o 0,9 p.p., do 11,6 proc.
Satelita, kablówka czy IPTV - co dominuje w Polsce?
Najpopularniejszym typem dostępu do usług był dostęp satelitarny (49,5 proc.; spadek o 2 p.p.). Telewizja IPTV zwiększyła swój udział o 2 p.p. do 14,2 proc., tym samym według prognozy UKE do 2025 r. może osiągnąć poziom 17,1 proc. Telewizja kablowa utrzymała poziom zainteresowania abonentów (36,1 proc.).
Jakie są prognozy?
Rozwój telewizji satelitarnej, według prognozy UKE, do 2025 r. zakłada zwiększenie zainteresowania usługą i tym samym wzrost udziału telewizji satelitarnej w rynku płatnej telewizji o 7 p.p. (56,5 proc.).
Szacunkowo udział telewizji kablowej na rynku płatnej telewizji będzie malał. W 2025 r. zainteresowanie usługą miałoby spaść do 27 proc., co stanowiłoby aż 9,1 p.p. mniej niż w 2021 r.
Biorąc pod uwagę trend wzrostowy w zakresie telewizji IPTV, można przypuszczać jego utrzymanie się w kolejnych latach. W 2025 r. zainteresowanie usługą miałoby wzrosnąć do 17,1 proc., o około 3 p.p. więcej niż w 2021 r.
Dane do raportu zostały dostarczone przez samych operatorów, którzy są zobowiązani do przedkładania UKE, do dnia 31 marca, danych za poprzedni rok kalendarzowy dotyczących rodzaju i zakresu wykonywanej działalności oraz wielkości sprzedaży usług.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.