reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

KIM: 26% seniorów korzysta ze smart TV, 4,8% z VOD

dodano: 2022-07-13 20:39
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Krajowy Instytut Mediów/satkurier.pl

Niewielu seniorów korzysta z nowych mediów KIM Polacy w wieku 65+ powszechnie korzystają z telewizora – deklaruje tak 92,3% badanych w tej grupie. Nie jest to jednak sprzęt najnowocześniejszy. 71% używa telewizora płaskiego bez fabrycznej opcji dostępu do internetu, zaś tylko 25,9% korzysta z odbiornika z funkcją smart TV (wśród Polaków 4+ posiadanie telewizora smart TV deklaruje 48,1%). Są to wyniki Badania Założycielskiego przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów. Pomiaru dokonywano w okresie od lipca 2021 do marca 2022 roku.

senior 65+


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W ciągu 30 dni poprzedzających badanie tylko 4,8% Polaków w wieku 65+ korzystało z VOD, a 13,7% z YouTube'a (wśród ogółu Polaków 4+ te odsetki wynosiły odpowiednio: 32,1% i 52,5%).

78,2% Polaków w wieku 65+ używa telefonu komórkowego, z czego 45,4% ma wciąż zwykły klawiszowy aparat telefoniczny, zaś tylko 33,4% posługuje się smartfonem (wśród ogółu Polaków 4+ ze smartfona korzysta 75,2%). Komórka to jedyne tak powszechnie użytkowane urządzenie z tzw. nowych mediów w tej grupie wiekowej. Tylko 18,7% seniorów korzysta z telefonu stacjonarnego (versus 11,5% w grupie 4+).

Radia internetowego używa 75,6% seniorów (80,3% Polaków w grupie 4+), radia w samochodzie 40,4%, przenośnego radia 53,5%, zestawu typu wieża hifi z radiem 7,8%, radiobudzika 5,6%, innego stacjonarnego lub wbudowanego radio 6%, odtwarzacza MP3\MP4 z wbudowanym radiem 0,3%, a słuchawek z wbudowanym radiem (przewodowych lub bezprzewodowych) 0,4%.

Z dekodera telewizji kablowej korzysta 26,6% seniorów (28,3% grupy 4+), z anteny satelitarnej 23,5% (vs 33,3%), dekodera telewizji satelitarnej 20,5% (vs 30,6%), z TV boxa 0,5% (vs 1,7%).

Z ciągu 30 dni poprzedzających badanie 95,3% seniorów oglądało tradycyjną telewizję (w porównaniu z 90,2% Polaków w grupie 4+), 73,7% słuchało radia (vs 75,2%), 27,8% korzystało z internetu (76,8%), 71,2% czytało prasę papierową (dzienniki lub czasopisma) (vs 64,2%), 10,2% prasę online (29,4%).
 

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie 64,3% seniorów nie przeczytało żadnej książki, w porównaniu z 56,1% w grupie 16+. Obejmuje to zarówno książki drukowane, jak i e-booki.
 

– Dane dotyczące korzystania przez seniorów z urządzeń do odbioru mediów dowodzą, że poziom użytkowania nowoczesnych sprzętów jest niski. Może to skutkować obniżeniem poziomu życia związanym z ograniczeniem dostępu do kultury, usług, itp. Umiejętność korzystania z nowych mediów coraz bardziej determinuje funkcjonowanie w zdigitalizowanym społeczeństwie. Osoby starsze często nie potrafią się zaadaptować, doświadczając wykluczenia cyfrowego. Przyczyną może być utrudniony dostęp do najnowocześniejszych urządzeń i technologii z powodów ekonomicznych – mówi Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badan i Analiz w KIM.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Przedmiotem Badania Założycielskiego są zachowania konsumenckie dotyczące korzystania m.in. z radia, telewizji i internetu oraz urządzenia służące do odbioru tych mediów. Badanie obejmuje korzystanie z mediów przez gospodarstwa domowe oraz konsumpcję indywidualną. Ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w Polsce.

Źródło: kim.gov.pl 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

439 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...