TVP Nauka z pierwszą transmisją

dodano: 2022-08-06 14:24 | aktualizacja: 2022-08-08 22:43
autor: Łukasz Knapik | źródło: TVP/satkurier.pl

TVP Nauka Do startu szykuje się kanał TVP Nauka. W jego ramówce ma znaleźć się program „Giganci nauki”. Telewizja Polska poinformowała właśnie, iż stacja ta rozpocznie nadawanie w poniedziałek, 3 października br. Wcześniej jednak, bo w piątek, 12 sierpnia br. o godz. 20:00 na stronie internetowej tvp.pl transmitowana z Obserwatorium Astronomicznego w Truszczynach będzie „Noc Perseidów”. Będzie to 1. transmisja programu TVP Nauka.

TVP Nauka

W piątek, 12 sierpnia br. o godzinie 20:00 na stronie internetowej tvp.pl transmitowana będzie „Noc Perseidów”. Będzie to pierwsza transmisja programu TVP Nauka, kanału TVP popularyzującego wiedzę, który rozpocznie nadawanie w poniedziałek, 3 października 2022 roku. Transmisję z Obserwatorium Astronomicznego w Truszczynach będzie można oglądać na stronie głównej internetowej witryny Telewizji Polskiej (więcej tutaj).

TVP Nauka zaprasza do śledzenia „na żywo” nocy „spadających gwiazd” z pięknego rozgwieżdżonego nieba Mikołaja Kopernika (więcej tutaj).

- „Spadające gwiazdy” to potoczna nazwa zjawiska meteorów. To różnego rodzaju okruchy kosmicznej materii, które w przypadków Perseidów są najczęściej wielkości ziarenka piasku. Gdy taki okruch wejdzie w atmosferę ziemską, w wyniku tarcia z jej atomami rozgrzewa się i spala. A my widzimy przez krótką chwilę ślad po tym zjawisku w postaci błysku na ciemnym niebie

- mówi Robert Szaj, dyrektor kanału TVP Nauka, pomysłodawca odbywającej się od lat „Nocy Perseidów” w Obserwatorium Astronomicznym w Truszczynach.

Robert Szaj wraz z ekspertami objaśni widzom pasjonujące zjawiska, które zaobserwować można w sierpniową noc na niebie. Profesor Andrzej Niedzielski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, odkrywca planet poza Układem Słonecznym, przybliży widzom nierozwikłane zagadki odległych planet krążących wokół innych gwiazd i pasjonujące wyzwania czekające na naukowców badających kosmos, profesor Łukasz Wyrzykowski z Uniwersytetu Warszawskiego ujawni tajniki misji Gaia - bezzałogowej sondy kosmicznej Europejskiej Agencji Kosmicznej, która dostarczyła informacji o ponad 1,8 mld gwiazd w Drodze Mlecznej. Gośćmi w Truszczynach będą także: Magdalena Pilska-Piotrowska z Obserwatorium Astronomicznego w Olsztynie i Jacek Drążkowski z Gwiazdopatrzni w Lidzbarku Warmińskim. Oboje zaprezentują meteoryty, które dotarły na Ziemię z różnych części naszego Układu Słonecznego. O ostatnich odkryciach naukowych, będących m.in. wynikiem pracy najnowszego kosmicznego teleskopu, opowie doktor habilitowany Maciej Mikołajewski. W kosmicznym studiu gościć będą także popularyzatorzy nauki: Przemysław Rudź, który przedstawi najnowsze plany podboju kosmosu przez człowieka i udziału w nim polskiego sektora kosmicznego, oraz Michał Juszczakiewicz - znawca życia Mikołaja Kopernika, który zaprezentuje nieznane powszechnie postulaty astronoma w zakresie ekonomii (więcej tutaj i tutaj).

- Nasza pierwsza transmisja pokaże charakter anteny, jaką staniemy się 3 października. To dzięki nam widzowie będą mogli „na żywo” uczestniczyć w ważnych wydarzeniach naukowych, prezentujących dorobek polskich i światowych naukowców. Na telewizyjnej antenie oraz na naszej stronie w internecie przybliżać będziemy także pasjonujące zagadnienia z jakimi mierzą się badacze w dziedzinach nauk ścisłych, przyrodniczych, technicznych, technologii, ekologii, medycyny, nauk o ziemi i nauk społecznych. Będziemy także aktywnymi uczestnikami debaty naukowej. Na antenie TVP Nauka znajdą się filmy dokumentalne, programy popularyzujące wiedzę, będzie też emocjonujący teleturniej naukowy. Już dziś zapraszamy do naszego serwisu nauka.tvp.pl

- mówi Robert Szaj.

„Noc Perseidów” to wyjątkowe wydarzenie nie tylko dla miłośników astronomii. Co roku na nocnym niebie mamy okazje obserwować deszcze meteorów. Kosmiczne okruchy skalne z wielką prędkością wpadają w ziemską atmosferę, zostawiając za sobą świetliste smugi. Najbardziej znanym deszczem meteorów są Perseidy. Możemy je obserwować zazwyczaj od połowy lipca do końca sierpnia. Największa aktywność Perseidów przypada między 9 a 14 sierpnia. To właśnie wtedy warto spojrzeć a nocne rozgwieżdżone niebo (więcej tutaj).

Dodajmy, że start kanału TVP Nauka zapowiadany jest od 2020 roku. W jego ramówce ma znaleźć się program „Giganci nauki” (więcej tutaj).

„Noc Perseidów” - transmisja w piątek, 12 sierpnia 2022 roku o godz. 20:00 w kanale TVP Nauka.

Więcej z kategorii TVP