reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Z historii kanałów TV o modzie

dodano: 2022-10-17 12:57
autor: Rafał Olchowik | źródło: SAT Kurier 7-8/2022

moda kanały o modzie Wszystko zaczęło się w 1997 roku. W tamtym czasie mało kto wierzył, że to może się udać – całodobowy kanał o tematyce modowej. Ścisłe profilowanie stacji tematycznych zwykle dotyczyło gatunków film, muzyka, sport, informacje, dokument czy bajki, a zasięg był tylko w sieciach kablowych i drogą satelitarną.

FTV UHD
FTV UHD


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Fashion TV 4K wystartował bezpłatnie z satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13°E), ale mogli go odbierać tylko nieliczni (był to czas, kiedy odbiorniki Ultra HD nie były jeszcze rozpowszechnione). Ramówkę wypełniły treści z oryginalnego kanału Fashion TV, jak również nowo stworzone programy. Codziennie stacja prezentowała wizualnie oszałamiający obraz ze wszystkimi rodzajami tematów mody i w takiej formie działa też obecnie.

Od lipca 2021 roku odbiorcy systemu satelitarnego Eutelsat Hot Bird 13°E mają darmowy dostęp do trzech wersji Fashion TV. W zależności od jakości obrazu są dystrybuowane Fashion TV L’Original (SD), Fashion TV HD i FTV UHD – każdy kanał wyświetla inne treści dotyczące mody i stylu życia.
 
FTV UHD

Niezwykle udany pomysł z Fashion TV przyciągnął uwagę innych nadawców z branży. Pod koniec 2001 roku pojawił się włoski TV Moda, transmitowany tylko cyfrowo z satelitów Hot Bird. Dzisiaj jest znany pod marką Class TV Moda w wyniku przejęcia biznesu przez spółkę Class Editori w 2010 roku.
 
Class TV Moda

Konkurencję zaostrzyła uruchomiona w 2005 roku przez rosyjskich udziałowców stacja World Fashion Channel. Przez wiele lat można było ją oglądać na Hot Birdzie, także w jakości HD. W swojej historii kilkakrotnie przerywała nadawanie, co było spowodowane wewnętrznymi konfliktami. Oficjalna siedziba WFC mieściła się w Rosji, a przedstawicielstwa były też w Mediolanie (Włochy), Paryżu (Francja) i Londynie (Wielka Brytania). W 2020 roku ostatecznie zniknęła z przekazu FTA na rynek europejski.
 
World Fashion Channel

Spółka 1 Numara Medya Grubu z Turcji posiadała prawo do nazwy Fashion TV w Turcji, ale w 2007 roku postanowiła stworzyć własną markę Fashion One Türkiye, w której pokazywała elegancję tureckich projektantów. Odbiór był tylko z satelitów Türksat 42°E w zachodniej wiązce europejskiej. Stacja działała około 10 lat, ale przez ten okres zaliczyła kilka długich przerw w nadawaniu.
 
Fashion One Türkiye

Amerykańska firma Fashion One Television Ltd. w 2010 roku wprowadziła do Europy kanał Fashion One i wyprzedziła kultową markę Fashion TV w rozpowszechnianiu sygnału Ultra HD. Kanał Fashion One 4K pojawił się w 2015 roku z Astry 19,2°E i oferował relacje modowe również po polsku. Było to istotne wydarzenie, ponieważ Fashion One 4K był pierwszym kanałem o modzie na świecie w rozdzielczości 4K. Oficjalną siedzibę miał w Nowym Jorku, a oddziały w Belgii, Hong Kongu i Tokio.
 
Fashion One

Kanadyjska spółka Bell Media Inc. z siedzibą w Toronto pod koniec 2014 roku zaoferowała swój kanał telewizyjny Fashion Television z satelitów Eutelsat Hot Bird 13°E i Astra 19,2°E. W tym celu wykorzystała parametry Fashion One w SD, więc zapewniła sobie udany start. Nadawca prezentował własne programy o modzie, pięknie, sztuce, architekturze, fotografii i designie.
 
Fashion Television

W 2016 roku na krótko wystartował ID Fashion. Był nadawany po angielsku i rosyjsku z Eutelsat Hot Bird 13E (13°E). Oficjalne przedstawicielstwa miał we Frankfurcie (Niemcy) i Baku (Azerbejdżan). Dużym minusem tego projektu była kiepska jakość transmisji, którą nawet zaszyfrowano w BISS. Słabe finansowanie przekładało się na mizerną jakość programów o luksusie i elegancji, co szybko wykluczyło nadawcę z branży telewizyjnej o modzie.

Duże zainteresowanie telewizją modową powstało na Ukrainie. W 2011 roku nieistniejąca już grupa Ukrainian Business Group (UBG) zapoczątkowała projekt Ukrainian Fashion. Stacja utrzymała się na rynku do około 2017 roku, ale w między czasie została wykupiona przez innego inwestora.
 
Ukrainian Fashion

Inna spółka HD Fashion TV Channel LLC, prowadzona przez ukraińskich biznesmenów, uruchomiła w 2013 kanał HD Fashion & LifeStyle. Oba te projekty dystrybuowano z satelitów popularnych na Ukrainie, zwłaszcza z Astry 4A (4,8°E), a transmisja była tylko w jakości SD.

W 2019 roku swoich sił spróbowała grupa telewizyjna Nasze Media, która zarejestrowała nowy podmiot Ukrainian Fashion Group i nabyła prawo do korzystania z marki Fashion TV na Ukrainie. Efektem było powstanie kanału UA Fashion z produkcją zlokalizowaną m.in. w Czerniowcach w południowo-zachodniej części kraju. Stację dystrybuowano z Amosa 7 (4°W), a następnie przeniesiono na Azerspace 1 (46°E). W obu przypadkach było to HEVC/H.265, choć obraz nadawano w HD, a później już tylko w SD.

Podsumowanie

Działalność wielu nadawców o tematyce modowej została przeniesiona do Internetu. Streaming stał się alternatywą dla tradycyjnej telewizji linearnej, a Internet pozwolił na szybszą komunikację między projektantami, miłośnikami mody i innymi specjalistami tej branży. Na satelitach Eutelsat Hot Bird 13°E pozostało dwóch nadawców, z kanałami: Fashion TV L’Original (SD), Fashion TV HD, FTV UHD i Class TV Moda (SD). W sumie trudno byłoby sobie wyobrazić ofertę telewizyjną o modzie bez udziału kultowej marki, jaką jest Fashion TV.
FTV UHD
FTV UHD


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Telewizja


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

359 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...