dodano: 2022-12-29 18:33 | aktualizacja:
2022-12-29 19:02
autor: RO |
źródło: forbes.ua/detector.media
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
- Telewizja w tym roku przestała być kosztowną zabawką najbogatszych. I stała się bardzo kosztowną i prawie bezużyteczną zabawką, pisze Forbes Ukraina.
Największe stacje telewizyjne w kraju straciły możliwość sprzedaży reklam, ponieważ przeszły na tryb wspólnej emisji w ramach 24-godzinnego programu informacyjnego
„Jedyni Nowyny #UArazom”. Niektóre stacje grup medialnych w kolejnych miesiącach powróciły do swoich pierwotnych ramówek, by choć trochę zrekompensować koszty utrzymania.
W publikacji zauważono, że wpływ na przychody z reklam telewizyjnych miało również wstrzymanie badań oglądalności programów telewizyjnych, które nie są publikowane od końca marca. Wielkość reklamy spadła o prawie 80%, a sponsoringu - o 87%.
Z powodu spadku dochodów, nadawcy zaczęli ciąć koszty i już wiosną br. zwolnili część personelu.
1+1 Media i
StarLightMedia nie uruchomiły też wszystkich programów w jesiennym sezonie telewizyjnym, a
Inter Media Group w ogóle zrezygnowało z sezonu, emitując głównie powtórki.
Ponadto latem br. rynek opuścił jeden z kluczowych graczy.
Media Group Ukraine Rinata Achmetowa zwróciła licencję w ramach ustawodawstwa antyoligarchicznego. Istnieje jeszcze inna wersja przyczyn decyzji Achmetowa. Polega on na tym, że "media stały się ciężarem nie do zniesienia dla właściciela, który stracił część hutniczego biznesu i nie chciał już dłużej utrzymywać drogiej telewizji".
Forbes pisze, ze Achmetow zainwestował w grupę medialną 1,5 mld dolarów przez lata jej istnienia.
W ciągu kolejnych trzech miesięcy, dawni pracownicy
Media Group Ukraine stworzyli nowe media, najpierw w
YouTube, a później uruchamiając
kanał telewizyjny My - Ukraina. 2 tygodnie po oficjalnym starcie udało się uzyskać licencję na nadawanie satelitarne i naziemne w ramach multipleksu MX-2 (DVB-T2).
Program informacyjny „Jedyni Nowyny” stał się drogą zabawką. Według publikacji,
1+1 Media co miesiąc inwestuje w transmisję około 1 mln dolarów z własnych środków, a państwo wciąż nie wypłaciło rekompensat nadawcom za brak reklam w programie.
Forbes zauważa również, że kanały telegramowe z małymi redakcjami zaczęły wygrywać "bitwę o czytelników". Najpopularniejsze kanały
Truexa Ukraina i
Ukraina teraz: wiadomości, wojna, Rosja przyciągnęły odpowiednio 2,7 mln i 1,8 mln użytkowników. Dla porównania, producenci serwisów informacyjnych
TSN i
Unian mają wielokrotnie mniej odbiorców - odpowiednio 934 970 i 874 567.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.