Największy na świecie producent pojazdów szynowych wprowadził na chiński rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi z buforem superkondensatorowym. Czteroczłonowy pociąg może osiągnąć prędkość 160 km/h, co czyni go najszybszym jak dotąd pociągiem napędzanym wodorem. Pierwszy na świecie pociąg miejski zasilany wodorem z niezależnym systemem IPR zjechał z linii montażowej w Chengdu w południowo-zachodnich Chinach.
CRRC
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Pierwszy na świecie pociąg miejski zasilany wodorem, z niezależnymi prawami własności intelektualnej, opracowany wspólnie przez CRRC Changchun Railway Co i Chengdu Rail Transit, oficjalnie zjechał z linii montażowej w Chengdu w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach.
Według Chengdu Daily pociąg ma wbudowany system „zasilania wodorowego”, który zapewnia mocne i trwałe źródło zasilania, które może osiągnąć długą żywotność baterii wynoszącą 600 km.
Energia wodorowa jest czystą odnawialną energią o zerowej emisji dwutlenku węgla i jest ważnym wyborem w zakresie nowych źródeł energii w celu promowania strategii „dwuwęglowej”.
Pociąg miejski zasilany wodorem przyjął tryb zasilania, który łączy wodorowe ogniwo paliwowe i superkondensator, aby zastąpić oryginalny sieciowy system zasilania. Energia jest generowana przez elektrochemiczną reakcję wodoru i tlenu w wodorowym ogniwie paliwowym, a produktem reakcji jest tylko woda bez produktów ubocznych azotu i siarki, a proces reakcji jest stabilny, a hałas jest niski.
Pociąg zasilany wodorem z prędkością 160 km/h może przejechać 500 km tam i z powrotem w ciągu dnia, co może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 10 000 kg rocznie, podano w raporcie, powołując się na ekspertów.
Ponadto, dzięki pozbyciu się sieci trakcyjnej, pociąg może być szeroko stosowany na istniejących niezelektryfikowanych odcinkach linii, znacznie zwiększając zakres zastosowań pojazdów miejskich, unikając jednocześnie ogromnych kosztów inwestycji i utrzymania infrastruktury, jakie niosą ze sobą wysiłków na rzecz transformacji elektryfikacji.
Chiny mają ambitny plan promowania rozwoju energetyki wodorowej.
Do 2025 roku Chiny będą miały około 50 000 pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, a roczna produkcja wodoru z energii odnawialnej sięgnie od 100 000 do 200 000 t.
Do końca czerwca w Chinach było ponad 270 stacji tankowania wodoru, co jest dość małą siecią w porównaniu z rozległą obecnością w tym kraju urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.