dodano: 2023-02-23 11:09
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: T-Mobile/satkurier.pl
T-Mobile Polska podał swoje wyniki za 2022 rok. Ten polski operator zakończył grudzień z 12,512 mln aktywnych kart SIM, 154 tys. klientów szerokopasmowego dostępu do internetu oraz 30 tys. klientów telefonii stacjonarnej. Liczy te zwiększyły się w ciągu roku odpowiednio o 970 tys., 77 tys. i 1 tys. T-Mobile poprawił też kluczowe wskaźniki operacyjne i finansowe, w tym zwiększył przychody o 2,1 proc. rok do roku.
T-Mobile
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W 2022 roku T-Mobile pozyskał 970 tys. klientów, co pozwoliło mu przekroczyć liczbę 12,5 mln aktywnych kart SIM na koniec czwartego kwartału roku. W segmencie kontraktowym współczynnik przyłączeń netto (contract net additions) w skali roku wyniósł 225 tys., a więc o 11 proc. więcej w porównaniu z poprzedzającym rokiem. Było to możliwe zarówno dzięki zwiększeniu liczby klientów pozyskiwanych od konkurencyjnych operatorów – T-Mobile jako jedyny z czterech największych operatorów w Polsce zakończył rok z pozytywnym bilansem przenośności numerów, osiągając wynik 64 tys. – jak i dzięki utrzymaniu wysokiego poziomu lojalności klientów kontraktowych (średni miesięczny współczynnik churn na poziomie 0,7). Z kolei na wynik segmentu przedpłaconego pozytywny wpływ miały: organiczny wzrost sprzedaży oraz pozytywne przyjęcie akcji dystrybucji starterów na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy.
Jak informuje T-Mobile, rynek bardzo dobrze przyjął także uzupełnienie oferty o telewizję linearną, co wpłynęło na zwiększenie sprzedaży usług światłowodowych. Na koniec roku zasięg oferty FTTH T-Mobile obejmował 5,6 mln gospodarstw domowych, co stanowiło około 40 proc. całej liczby gospodarstw domowych w kraju, a liczba klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego operatora (fixed broadband) przekroczyła 154 tys. Co ważne większa liczba oferowanych usług przełożyła się na zwiększenie liczby klientów, którzy korzystają z dwóch lub więcej produktów T-Mobile. Konsekwencją tego faktu, w połączeniu ze zwiększeniem popularności nielimitowanych wariantów taryfowych oraz liczby urządzeń sprzedawanych w sieci operatora, był wzrost przychodów, które w skali roku urosły o 2,1 proc., osiągając wynik 6,6 mld zł.
– Rok 2022 to zdecydowanie czas, w którym udało nam się skutecznie konkurować o klienta. Cieszy nas zarówno fakt pozyskania prawie miliona nowych klientów, jak i zwycięstwo w rankingu MNP. To zasługa wprowadzenia na rynek pełnej, konwergentnej oferty dla całej rodziny, ale też – widzimy to wyraźnie w rozmowach z klientami – troski o najwyższą jakość usług oraz obsługi. Doceniają oni także, że trafnie odpowiadamy na ich faktyczne potrzeby. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie i będziemy robić wszystko, by nieustannie dostarczać naszym klientom usługi, z których będą zadowoleni w stu procentach – powiedział Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
– Niestety, z punktu widzenia finansów kolejne miesiące roku stanowiły coraz większe wyzwanie. Rosnące ceny, zwłaszcza energii, która stanowi jeden z podstawowych kosztów działalności każdej firmy technologicznej, stały się poważnym wyzwaniem dla realizacji naszych planów wzrostu. Mimo tego, dzięki konsekwentnej realizacji strategii i zwiększeniu sprzedaży oraz rozbudowie bazy klientów, także założenia finansowe udało nam się zrealizować w pełni – dodał.
W skali całego roku koszt energii wykorzystywanej przez T-Mobile Polska zwiększył się o niemal 100 mln zł w porównaniu z rokiem 2021, co stanowi wzrost o 70 proc. W samym czwartym kwartale wydatki na energię elektryczną były wyższe o ponad 140 proc. od kosztu poniesionego w analogicznym kwartale poprzedniego roku. W połączeniu z rosnącymi kosztami wynajmu gruntów na potrzeby sieci oraz powierzchni handlowych, w których zorganizowane są sklepy operatora, ograniczyło to przełożenie wzrostu przychodów na wynik EBITDA AL, który za 12 miesięcy roku wzrósł o 0,9 proc. rok do roku i wyniósł 1,77 mld zł. Z kolei w czwartym kwartale, gdzie negatywny wpływ wzrostu kosztów działalności był największy, przełożyło się to na spadek EBITDA AL o 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem roku 2021.
Rok skupienia na kliencie i usługach konwergentnych
Jak informuje operator, działania T-Mobile w segmencie klientów indywidualnych skupiały się na dbaniu o pozytywne doświadczenia klientów zarówno w obszarze obsługi, jak i proponowanych ofert. Już w pierwszych tygodniach roku operator jako pierwszy na polskim rynku wprowadził nielimitowane zarówno co do prędkości, jak i liczby gigabitów taryfy, które obecnie stanowią już znaczącą część sprzedawanych abonamentów.
Z kolei w drugim kwartale roku T-Mobile wprowadził do swoich usług telewizję linearną, stając się tym samym w pełni konwergentnym operatorem. W ramach oferty Magenta Dom firma po raz kolejny skupiła się na usuwaniu barier z życia klientów, oferując im prosty i elastyczny pakiet usług. Wzrost zainteresowania telewizją od T-Mobile między trzecim a czwartym kwartałem wyniósł 15 proc., zaś sprzedaż światłowodu w 2022 w porównaniu z 2021 była wyższa aż o 44 proc. Co równie istotne, na koniec 2022 średnio co drugi klient decydujący się na światłowód od T-Mobile wybierał go w pakiecie z telewizją lub telewizją i abonamentem głosowym.
Deutsche Telekom, właściciel T-Mobile Polska, podał w raporcie za 2022 rok, że w Niemczech liczba klientów jego telewizji wyniosła na koniec roku 4,122 mln (wzrost o 121 tys. w ciągu roku), a pozostałych częściach Europy 4,131 mln (+112 tys.).
Inwestycje w sieć
Przez cały 2022 rok T-Mobile kontynuował inwestycje sieciowe. W ciągu 12 miesięcy wolumen danych przesyłanych w sieci mobilnej operatora wzrósł o 28 proc., a odsetek połączeń głosowych realizowanych w technologiach VoWIFI oraz VoLTE przekroczył 60 proc.
Operator prowadził też inwestycje związane z rozbudową sieci 5G oferowanej na obecnie posiadanych częstotliwościach oraz przygotowywał infrastrukturę pod rollout sieci piątej generacji na częstotliwościach 3,5 GHz. Obecnie sygnał 5G dostępny jest na niemal połowie stacji bazowych tworzących zasięg sieci T-Mobile.
W celu poprawy zagospodarowania zasobów częstotliwości spółka kontynuowała proces wyłączania sieci 3G w celu przeznaczenia pasma 900 MHz na budowę sieci nowszych generacji i w obliczu bardzo dobrych efektów podjęła decyzję o przyspieszeniu harmonogramu realizacji projektu. Obecnie wyłączenie 3G planowane jest na kwiecień 2023 roku.
Kontynuowany był także projekt produkcji energii elektrycznej dzięki instalacji paneli fotowoltaicznych na stacjach bazowych. Do tej pory udało się wyprodukować dzięki nim niemal 0,5 GW energii.
Operator konsekwentnie rozbudowywał też własną infrastrukturę światłowodową, która wykorzystywana jest do przesyłu danych w sieci własnej, także łącząc obiekty Data Center oraz stacje bazowe T-Mobile. Również na ich bazie operator świadczy usługi klientom biznesowym.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.