reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Grupa Polsat Plus podsumowuje 2022 rok

dodano: 2023-04-20 11:07 | aktualizacja: 2023-04-20 13:14
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus

Grupa Polsat Plus Grupa Polsat Plus przedstawiła swoje wyniki za IV kwartał i za cały 2022 rok. Łącznie Grupa dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,462 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł rok do roku o 3,8% do 71,7 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7% w skali roku.

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus 2022


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia Grupy Polsat Plus w 2022 r.:  

– W 2022 r. konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię. W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 20 mln mieszkańców Polski. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport i nowe seriale. Zgodnie z zapowiedziami dynamicznie rozwijaliśmy projekty z nowego segmentu Czystej Energii – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Grupa Polsat Plus zakończyła 2022 rok z 13,285 usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2022: 13,341 mln; spadek w czwartym kwartale o 56 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 5,049 mln (30.09.2022: 5,106 mln). W czwartym kwartale 2022 roku spadła o 57 tys., natomiast w skali roku o 215 tys. Jak informuje Grupa, spadek ten wynikał głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania serwisów wideo online (w 2021 roku platforma Ipla została zamieniona na odmiennie spozycjonowaną cenowo nową ofertę Polsat Box Go), mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętej decyzji o zaprzestaniu świadczenia usługi TV Mobilna. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT).

Ponadto Grupa świadczyła 6,238 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (30.09.2022: 6,232 mln; wzrost o 6 tys.) oraz 1,998 mln Internetu (30.09.2022: 2,003 mln; spadek o 5 tys.). Jak informuje Grupa, jest to efekt skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta, w tym usług 5G, znajdujących się w ofercie od maja 2020 roku.

Grupa miała na koniec czwartego kwartału 2022 roku 5,934 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2022: 5,967 mln, co oznacza spadek o 33 tys.) oraz 69,1 tys. klientów kontraktowych B2B (30.09.2022: 69,1 tys.; bez zmian). Sumarycznie miała 6,003 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (30.09.2022: 6,036 mln). ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,427 tys. zł (wzrost w IV kwartale o 2 zł).

Jak informuje Grupa, na ubytek bazy klientów kontraktowych w skali roku wpływ miał przede wszystkim nadal postępujący proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 0,4% w ujęciu rocznym do poziomu 2,24 usługi na klienta) oraz malejąca popularność technologii satelitarnej.

Wskaźnik odpływu klientów B2C (churn) pozostał na niskim poziomie 7% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 grudnia 2022 roku. Jak informuje Grupa, niski churn to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych, co z kolei wynika ze skutecznej realizacji strategii multiplay, jak również działań ukierunkowanych na budowę wysokiej satysfakcji klientów.

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) spadła w czwartym kwartale 2022 roku o 3 tys. do 2,462 mln, a w skali roku wzrosła o 5 tys. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,413 mln (o 75 tys., czyli 1% więcej niż rok wcześniej). Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wynosi 41,5%.

ARPU na klienta B2C wzrosło w trzecim kwartale o 0,40 zł do 71,70 zł. Jak informuje Grupa, wzrost ARPU wynikał z dążenia do maksymalizacji przychodu na klienta poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do bazy klientów w ramach oferty usług łączonych oraz oferowania bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych (strategia more-for-more).

Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,691 mln usług przedpłaconych (30.09.2022: 2,832; spadek o 141 tys.), w tym 0,082 mln usług przedpłaconych płatnej telewizji (30.09.2022: 0,161 mln; spadek o 79 tys.), 2,578 mln telefonii komórkowej (30.09.2022: 2,636 mln; spadek o 58 tys.) oraz 0,031 mln Internetu mobilnego (30.06.2022: 0,035 mln; spadek o 4 tys.). ARPU dla usług przedpłaconych wyniosło 17,40 zł (spadek w IV kwartale o 0,50 zł).

Jak informuje Grupa, wzrost liczby świadczonych przedpłaconych RGU telefonii mobilnej w ujęciu rocznym należy wiązać z akcją wsparcia, polegającą na dystrybucji darmowych starterów umożliwiających bezpłatną komunikację uchodźcom z Ukrainy w pierwszych tygodniach po wybuchu wojny. Jednocześnie liczba przedpłaconych usług dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu pozostaje w spadkowym trendzie, co związane jest przede wszystkim z rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej (smartfony) z uwagi na zanikające różnice w zakresie wielkości pakietów danych oferowanych w obu liniach produktowych.
 

– Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 41% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych ARPU we wszystkich segmentach klienckich jest w trendzie wzrostowym, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7% utrzymuje się wskaźnik odejść klientów – dodaje.

Segment mediowy: telewizja i online

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w 2022 r. wyniosła 22,5% – 7,9% kanału głównego Polsat i 14,7% kanałów tematycznych. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły w całym roku o 1,3% do 1,3 mld zł, a udział w rynku reklamy TV – do 28,7%. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 2 mld odsłon stron.
 

– W 2022 r. osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Na dotkniętym spadkami rynku nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu wzrosły rok do roku – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – W czwartym kwartale 2022 r. liczba użytkowników naszych serwisów internetowych z Interia.pl na czele wzrosła rok do roku o niemal 700 tys., do ponad 21 mln. Zgodnie z planem kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku wydawców online – dodaje.

Rozwój projektów w segmencie Czystej Energii

W 2022 r. Grupa Polsat Plus we współpracy z ZE PAK zgodnie z założeniami Strategii 2023+ dynamicznie rozwijała projekty w nowym obszarze Czystej Energii, związane z produkcją zielonej energii oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
 

– Dynamicznie rozwijamy projekty OZE. Aktualnie realizujemy szereg projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej mocy ok. 300 MW. Planujemy rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie, która w zeszłym roku wyprodukowała 78 GWh zeroemisyjnej energii elektrycznej zasilającej m.in. sieć nadajników służących sieci Plus – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Instalowany jest pierwszy elektrolizer do produkcji wodoru, mamy pierwsze wozy do jego transportu. W Świdniku powstaje fabryka naszych autobusów wodorowych, wygraliśmy pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów dla Rybnika i budujemy ogólnodostępne stacje tankowania zielonego wodoru – dodaje.


Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus

Pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Polsat Plus osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w 2022 r. wzrosły o blisko 4% do poziomu blisko 13 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wyniósł ok. 3,4 mld zł, a zysk netto – 900 mln zł. Wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 2,86x (dług netto/EBITDA LTM).
 

– Sukcesywna budowa ARPU we wszystkich segmentach klienckich przełożyła się na wzrost przychodów detalicznych. Dynamicznie rosły również przychody ze sprzedaży sprzętu. W segmencie mediowym pozytywny wpływ na przychody miały rosnące przychody reklamowe, od operatorów oraz ze sprzedaży licencji – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. – Nieprzerwanie inwestujemy w jakość naszej oferty programowej – najlepszy sport, nowe seriale, atrakcyjną ramówkę. Wysoki poziom generowanej gotówki umożliwia nam realizowanie inwestycji w nowy segmencie Czystej Energii – dodaje.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

499 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...