reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Dzień Polskiej Muzyki 2023: Co będzie się działo?

dodano: 2023-09-26 14:49
autor: Łukasz Knapik | źródło: Fundacja Empower Poland

Dzień Polskiej Muzyki 2023 W niedzielę, 1 października br. po raz 5. świętowany będzie „Dzień Polskiej Muzyki”. To organizowana przez Fundację Empower Poland kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomości Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki. Akcja wspiera rodzimy rynek muzyczny i zaznacza rolę muzyki w życiu każdego z nas. Tego dnia polska muzyka zdominuje anteny ponad 100 ogólnopolskich stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce oraz rozgłośni regionalnych i lokalnych. Współorganizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

www.dzienpolskiejmuzyki.pl
Dzień Polskiej Muzyki 2023 www.dzienpolskiejmuzyki.pl


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Dzień Polskiej Muzyki 2023”

W niedzielę, 1 października br. po raz piąty będziemy świętować „Dzień Polskiej Muzyki”. To kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomości Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki. Akcja wspiera rodzimy rynek muzyczny i zaznacza rolę muzyki w życiu każdego z nas.

- W tym szczególnym dniu chcemy podziękować artystom i twórcom za muzykę, którą dla nas tworzą. „Dzień Polskiej Muzyki” to także święto wszystkich miłośników polskich utworów. To właśnie fani stanowią o sile i kondycji rodzimego rynku muzycznego, który w ostatnim czasie dynamicznie się rozwija. Wraz z mediami uczestniczącymi w kampanii pragniemy zachęcić do jeszcze częstszego słuchania polskiej muzyki. Im więcej polskiej muzyki będziemy słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym artystom i tym silniejsza staje się pozycja polskiego rynku na arenie międzynarodowej - czytamy w komunikacie.
 

- To właśnie dzięki polskim słuchaczom, polski rynek fonograficzny w ubiegłym rok znalazł się w gronie dwudziestu największych rynków muzycznych świata

- powiedziała Anna Ceynowa, przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego oraz prezeska Fundacji Empower Poland, organizatora kampanii „Dzień Polskiej Muzyki”.

Jesteśmy także na dziewiętnastym miejscu pod względem wartości sektora praw twórców i autorów muzyki. Dlatego z myślą o fanach, organizatorzy wspólnie z partnerami kampanii „Dzień Polskiej Muzyki” przygotowali mnóstwo atrakcji i promocji dla miłośników polskiej muzyki.

Motywem przewodnim kampanii tradycyjnie jest współpraca, bowiem muzyka łączy wszystkich. Jest źródłem radości, siły, inspiracji oraz uniwersalnym językiem zjednoczenia i współpracy.
 

- W „Dniu Polskiej Muzyki” pragniemy przypomnieć także o tych wszystkich pięknych wartościach i emocjach, które niesie ze sobą muzyka, a które są nam wszystkim bliskie i potrzebne. W tym roku tę łączącą siłę muzyki wyrazimy nie tylko poprzez celebrację muzyki różnych gatunków i pokoleń, ale także poprzez jej wpływ na inne sektory sztuki - filmu, książki czy gier wideo

- mówią organizatorzy kampanii „Dzień Polskiej Muzyki”.

Co będzie się działo w niedzielę, 1 października?

Tego dnia polska muzyka zdominuje anteny ponad stu ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce. Akcję wspierają m.in. RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic, Radio Zet, Radio Eska, Radio Eska Rock, Radio Supernova, Antyradio, Meloradio, Chillizet, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Radio Plus, 4fun.tv, 4fun Dance, STARS.TV, Mixtape, Polsat Music, Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Muzo.fm, Radio Kolor, Jedynka Polskie Radio, Dwójka Polskie Radio, Trójka Polskie Radio, Czwórka Polskie Radio, rozgłośni regionalnych z grupy Audytorium 17, m.in. takich jak Radio Lublin, Radio Rzeszów, Radio Łódź, Polskie Radio Białystok, Radio Poznań, MC Radio, Polskie Radio Pomorza i Kujaw, Radio Koszalin, Radio Katowice, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, Radio Kraków czy lokalnych jak Radio Płock, Radio Kołobrzeg, Radio Świnoujście, Radio Tczew, Radio Sochaczew, Radio Trendy, Radio Sudety 24, Radio Fama, Muzyczne Radio, Radio Parada, Radio Park, Radio Nakło, Radio Leliwa, Radio Weekend FM, Twoja Polska Stacja, Radio Wasze FM, Pop Radio, Radio Płońsk, Radio Kujawy, Radio Włocławek po polsku, Radio CCM, Radio Żnin, Radio Ziemi Wieluńskiej, Nasze Radio, Nasze Radio Nostalgicznie, Radio Andrychów, czy studenckich, m.in. Radio Mors, Radio Afera, Akademickie Radio Centrum z Lublina czy Radio Centrum w Rzeszowie, oraz rozgłośnie internetowe jak m.in. Radio Nowy Świat czy Radio Jazz Kultura. Podczas „Dnia Polskiej Muzyki” w ponad stu stacjach radiowych i telewizyjnych muzycznych będzie można usłyszeć znacznie więcej polskiej muzyki niż zwykle, a w wybranych rozgłośniach przez cały dzień. - Będziemy mogli także posłuchać audycji z muzycznymi gośćmi oraz koncertów polskich artystów, a także dowiedzieć się ciekawostek o polskiej muzyce i rodzimym rynku muzycznym - zapowiadają organizatorzy

Tradycyjnie kulminacyjnym punktem akcji jest symboliczna wspólna godzina z tylko polską muzyką, na antenach ponad stacji wspierających kampanię, która zabrzmi od godziny 10:00 do 11:00. W niedzielę, 1 października br. polską muzykę będzie można usłyszeć także na antenach kilkunastu rozgłośni za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Szwajcarii i Chorwacji.

Niespodzianki dla fanów muzyki

Na miłośników polskiej muzyki czekają także promocje i niespodzianki od partnerów akcji. Sklepy muzyczne i bileterie m.in. eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, BiletyNa oraz serwis wymiany biletów TicketSwap będą wspierały kampanię w swoich kanałach i ponownie przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, kaset i biletów na koncerty oraz spotkania z artystami i twórcami „na żywo”. Kampanię od samego początku wspierają m.in. bileteria Eventim, w której przez cały weekend od 29 września do 1 października br. będzie można kupić bilety na wybrane koncerty polskich artystów 20 zł taniej (przy zakupie dwóch biletów), a także wygrać vouchery na bilety na koncerty w konkursie w mediach społecznościowych kampanii. Akcję po raz piąty wspiera także bileteria eBilet.
 

- Top 25 najczęściej przeglądanych stron artystów na eBilet w 2023 roku, w 84 proc. stanowią zakładki polskich wykonawców i zespołów. W ostatnim czasie obserwowaliśmy spektakularne sold outy „Męskiego Grania” czy koncertów Dawida Podsiadło i Mroza. Jednak podwójnie cieszy fakt, że w naszej polskiej muzyce pojawił się także powiew świeżości. W tym roku mieliśmy szansę wspierać młodych debiutantów takich jak Jann czy Zeamsone, a także wielu innych obiecujących rodzimych twórców, którzy zagrali m.in. na Scenie eBilet podczas showcase’owego festiwalu Great September

- mówi Jakub Jasiński, prezes zarządu eBilet.

Do grona partnerów kampanii dołączyła w tym roku bileteria BiletyNa, w której celebracja „Dnia Polskiej Muzyki” rozpocznie się we wtorek, 26 września br. Tego dnia cykliczny program bileterii „Kultowe wtorki” zostanie w pełni poświęcony polskiej piosence. W tym odcinku poznamy kod na 15 proc. rabatu na wybrane koncerty polskich wykonawców z oferty bileterii.

Na fanów tradycyjnych nośników z muzyką czekają promocje na zakup muzyki w salonach i serwisach sieci Empik i na empik.com oraz w niezależnych sklepach muzycznych, m.in. w salonach Winyl Market Shop w Warszawie czy w Longplay Vinyl Shop & Cafe w Poznaniu oraz w sklepach internetowych związanych z wytwórniami muzycznymi, m.in.: w Sklep z Muzyką wytwórni Kayax, Art2Music Shop, Fonobo czy MTJ.

Tegoroczna akcja w Empiku ponownie potrwa blisko dwa tygodnie, od 27 września do 10 października. Wybrane albumy z kategorii pop/rock będą dostępne w promocyjnych cenach, a na płyty z katalogu „Polskich Nagrań” będzie obowiązywać rabat -20 proc. Ponadto będzie można skorzystać z obniżek na ofertę boksów wielopłytowych z muzyką polską, a seria „Złota Kolekcja” będzie objęta akcją „3 za 2”. Ponadto w piątek, 29 września br. nastąpi inauguracja serii obejmującej klasykę polskiej muzyki rozrywkowej na nośniku Super Audio CD. W cyklu „Polskie Nagrania catalogue selections - Limited Edition SACD Hybrid”, który uświetni jubileusz 75-lecia Empiku, ukażą się wybrane płyty z katalogu „Polskich Nagrań”. Otworzy go właśnie w piątek, 29 września br. pięć albumów Czesława Niemena - w tym „Dziwny jest ten świat”.

Z kolei w sklepach Fonobo i MTJ będzie obowiązywała zniżka -15 proc. oraz darmowa dostawa, a w Sklepie z Muzyką do -50 proc. na muzykę oraz książki o tematyce muzycznej.

Serwisy streamingowe, m.in. Spotify, Tidal, YouTube Music ponownie aktywnie będą promować playlisty z polską muzyką. Ponadto organizatorzy kampanii we współpracy z producentami gier wideo będą promowali specjalne playlisty z polską muzyką z gier.

W tym roku poszerzona będzie celebracja muzyki także o działania cross-sektorowe, promując polską muzykę poprzez książki, gry wideo, a także filmy. Dzięki partnerstwu ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych w kinach w całym kraju odbędą się przedpremierowe pokazy filmu muzycznego „Na zawsze Melomani”, a w serwisie mojeekino.pl od 1 do 7 października br. będzie można skorzystać z promocji na filmy o tematyce muzycznej.

W „Dniu Polskiej Muzyki” ogłoszone zostaną także szczegóły nowej inicjatywy Fundacji Empower Poland i Rady Polskiego Rynku Muzycznego pod nazwą „Miasta Muzyki”. Dlatego też w niedzielę, 1 października br. nie zabraknie wydarzeń w przestrzeniach miejskich. W wybranych miastach będzie można usłyszeć koncerty z polską muzyką, m.in. w klubach Moxy, czy Pianobarze na terenie Fabryki Norblina w Warszawie.

To nie wszystko. W niedzielę, 1 października br. na profilach kampanii w mediach społecznościowych będzie można wygrać muzyczne nagrody ufundowane przez partnerów akcji.

Organizatorem kampanii jest Fundacja Empower Poland. Współorganizatorem piątej edycji kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która co roku przekazuje twórcom wiele milionów złotych należnych im wynagrodzeń. ZAiKS zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów oraz twórców innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. Jako stowarzyszenie prowadzi działalność socjalną na rzecz swoich członków. Jest też jednym z mecenasów kultury.
 

- Szybko zmieniający się świat kultury wymaga innowacji i skuteczności. Powstają nowe obszary eksploatacji repertuaru, takie jak metaversum, czy sztuczna inteligencja - nie przyglądamy się temu procesowi biernie, tylko działamy! Dzięki nowym cyfrowym narzędziom, dajemy autorom bezpieczeństwo materialne, zapewniając przestrzeń dla wolności twórczej. Dbamy o uczciwe wynagradzanie za pracę autorów. Z dumą mogę powiedzieć, że od początku roku rozliczyliśmy tantiemy w rekordowej kwocie 300 mln złotych. Rynek kreatywny rośnie, a my rośniemy razem z nim

- powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Historia kampanii

Pomysł na kampanię „Dzień Polskiej Muzyki” zrodził się w 2019 z inicjatywy założycieli Fundacji Empower Poland. - Branża muzyczna w Polsce rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku. Wydatki Polaków na zakup muzyki kształtowały się średnio na poziomie 8,5 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad trzykrotnie wolniej niż średnia globalna i czterokrotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej - czytamy w komunikacie.

Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów, by słuchając polskiej muzyki przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie.

Kolejny rekordowo dobry rok dla polskiego rynku muzycznego

Jak informuje Fundacja Empower Poland, 2022 rok był drugim rokiem z rzędu, w którym rynek muzyczny w Polsce rósł znacznie szybciej niż na świecie. Po rekordowo dobrym roku 2021, w którym wartość polskiego rynku fonograficznego urosła o ponad 28 proc., pobiliśmy kolejny rekord. Znaleźliśmy się w gronie dwudziestu największych rynków muzycznych świata. Według danych International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), uzyskanych dzięki uprzejmości ZPAV, wartość polskiego rynku fonograficznego wyniosła 661,4 mln zł. To o 14 proc. więcej niż przed rokiem i o blisko 50 proc. więcej od 2019 roku, kiedy rozpoczęto kampanię „Dzień Polskiej Muzyki”. To wszystko zasługa fanów, którzy w ubiegłym roku wydali na muzykę o 15,1 proc. więcej środków niż rok wcześniej. To 15 zł w przeliczeniu na osobę rocznie. Tak dobry wynik w rodzimej fonografice to zasługa świetnych płyt wydanych przez polskich artystów oraz wciąż dynamicznie rosnącej popularności streamingu. W ubiegłym roku na dziesięć najlepiej sprzedających się płyt w Polsce dziewięć stanowiły albumy polskich artystów. Mimo, że sprzedaż płyt CD wciąż spada (-11 proc. rok do roku), nie ustaje zainteresowanie winylami, których Polacy w ubiegłym roku kupili o 9,8 proc. więcej niż przed rokiem. Wśród dwunastu najpopularniejszych winyli w poszczególnych miesiącach 2022 roku znalazło się dziesięć polskich albumów.

Wzrost przychodów ze sprzedaży muzyki w Polsce jest wynikiem nieustannie rosnącej popularności streamingu, którego wartość przekroczyła w ubiegłym roku 412 mln zł i jest większa o ponad 28 proc. niż rok wcześniej i większa niż łączna wartość segmentu streamingu i nośników fizycznych za 2019 rok.

W streamingu także nieustająco dominuje polska muzyka. Wciąż około 80 proc. ze stu najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych to piosenki polskich artystów. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych utworów na Spotify w 2022 roku podobniej jak w przypadku nośników fizycznych, dziewięć to utwory polskich artystów.

W rozgłośniach radiowych wciąż dominowali artyści zagraniczni, jednak podium otwiera polska wokalistka Zuzanna Jurczak „Sanah” (dane za Fundacją Empower Poland) (więcej tutaj).
 

- Cieszymy się, że Stowarzyszenie Autorów ZAiKS już po raz trzeci wspiera kampanię jako jej współorganizator, bowiem jest to przede wszystkim święto artystów oraz twórców, a prawa tych ostatnich ZAiKS chroni na co dzień

- podkreślają organizatorzy.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Propozycje stacji TV i VOD


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...