dodano: 2024-09-02 15:43 | aktualizacja:
2024-09-02 19:58
autor: Jan Borejko |
źródło: Group1.ai
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Baterie jonowo - potasowe mogą zastąpić te litowo - jonowe
Ogromna większość smartfonów, tabletów, laptopów i innych przenośnych gadżetów elektronicznych oraz wszystkie elektryczne samochody, autobusy, rowery i hulajnogi na razie jest zasilana bateriami litowo-jonowymi. Zasoby litu na powierzchni ziemi są zbyt małe, aby dalszy rozwój elektryfikacji pojazdów i gadżetów mógł być możliwy. Muszą szybko powstać inne alternatywy, bo baterie litowo-jonowe są zawodne np. zimą oraz mogą powodować groźne pożary np. w podziemnych garażach, na promach i statkach transportowych.
Group1.ai wprowadza alternatywne baterie K-Ion
Startup Group1 z siedzibą w Austin w Teksasie opracował bardziej zrównoważoną alternatywę i wprowadził na rynek pierwszą na świecie baterię jonowo - potasową 18650.
Group1 została założona w 2021 roku przez weteranów technologii akumulatorowych, w tym
Leigang Xue, który obecnie pełni funkcję dyrektora ds. produktów, ale wcześniej pracował w laboratorium laureata Nagrody Nobla z 2019 roku i pioniera w dziedzinie akumulatorów,
dr. Johna Goodenougha na Uniwersytecie Teksańskim w Austin, który był współtwórcą baterii litowo-jonowej.
To właśnie w laboratorium w Austin dr Xue wynalazł
materiał katodowy z pruskiej bieli potasowej (KBW). To właśnie jest uważane za kluczowe osiągnięcie umożliwiające produkcję
„bezpieczniejszych, szybciej ładujących się, wydajniejszych i bardziej zrównoważonych” akumulatorów potasowo-jonowych (
KIB - ang. K-Ion Battery).
Główny produkt firmy Group1, czyli
Kristonite™, to materiał katodowy 4 V w klasie materiałów
Potassium (K) Prussian White (KPW) — umożliwia bateriom potasowo-jonowym szybsze ładowanie przy zwiększonym bezpieczeństwie i wyższej gęstości energii w porównaniu z
LIB (
ang. Litowo - Ion Battery) opartymi na LFP lub bateriami sodowo-jonowymi (
NIB -
ang. Nitrum Ion Battery), co czyni je przyszłością branży bateryjnej.
Aby wyprodukować ogniwo potasowo-jonowe, katoda KBW jest połączona z anodą grafitową klasy komercyjnej, a także z łatwo dostępnymi formułami elektrolitu i separatorami. Firma Group1 podkreśla w nowych bateriach brak kluczowych i cennych materiałów (metali), takich jak
lit, kobalt, nikiel i miedź. To jest ważne ze względu na koszty i dostępność.
- W miarę jak przyspiesza nasze odchodzenie od paliw kopalnych, popyt na baterie litowo-jonowe gwałtownie rośnie, a zapasy litu wkrótce nie będą w stanie sprostać temu zapotrzebowaniu
- powiedział dyrektor generalny Alexander Gira.
- Group1 i baterie potasowo-jonowe mogą stanowić realną alternatywę dla wypełnienia tej luki w dostawach.
Group1 twierdzi, że potasu jest ponad 1000 razy więcej niż litu.
Katoda KBW jest produkowana przy użyciu zrównoważonych procesów niskotemperaturowych.
Rozwój rozpoczął się od małej baterii w wersji pastylki, następnie przeszedł do formatu ogniwa kieszeniowego, a teraz zaprezentowano pierwszą na świecie baterię 18650 KIB. Ten format powinien oznaczać stosunkowo łatwe wdrożenie u producentów pojazdów elektrycznych, a także potencjalne zastosowanie w powerbankach i przenośnych gadżetach, z obietnicą „najlepszej kombinacji wydajności, bezpieczeństwa i kosztów w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi na bazie LiFePO4 (LFP) i bateriami sodowo-jonowymi.
Nowe ogniwa K-Ion działają przy napięciu 3,7 V
Ogniwa potasowo-jonowe przekroczyły oczekiwania dotyczące wydajności, wykazując
„praktyczną ścieżkę do osiągnięcia gęstości energii grawimetrycznej wynoszącej 160–180 Wh/kg”. Chociaż jest to wartość porównywalna z typowymi pakietami LFP obecnie dostępnymi na rynku, nadal pozostaje w tyle za bateriami nowej generacji CATL Shenxing Plus – które osiągają maksymalnie 205 Wh/kg. W bezpośrednim porównaniu wydajności jest jeszcze dalej za bateriami litowo-jonowymi w laboratorium, a także ogniwami 4680 znajdującymi się na przykład w pojazdach elektrycznych Tesli.
Firma Group1 wysłała próbki do „
kluczowych producentów OEM pierwszego poziomu” i producentów ogniw akumulatorowych, mając na celu
„szerokie przyjęcie tej rewolucyjnej technologii” w bardzo niedalekiej przyszłości.
Niestety wszystkie katody Kristonite™ muszą być bardzo wysokiej jakości.
Przemysł litowo-jonowy był budowany od ponad 30 lat, więc producenci mają doświadczenie i przeszli przez żmudne zwiększanie skali produkcji. W sektorze potasu nie ma jeszcze producentów katod, a to będzie główną przeszkodą.
Szacuje się, że produkcja baterii potasowo-jonowych będzie faktycznie możliwa „bliżej 2030 r.”
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.