dodano: 2024-10-22 13:31 | aktualizacja:
2024-10-22 16:59
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Viaplay Group/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
22 października
Viaplay Group ogłosiła wyniki operacyjne i finansowe za trzeci kwartał 2024 roku. Jest to drugi raport z rzędu, w którym podawana jest liczba subskrybentów Viaplay w Polsce, jako rynku non-core. Choć nie jest to napisane wprost, to Polska pozostała jedynym rynkiem non-core, czyli takim, z którego Viaplay się wycofuje, po tym, jak
1 lutego Grupa wyszła z krajów bałtyckich (Estonia, Litwa, Łotwa), a
4 kwietnia z Wielkiej Brytanii.
Ilu subskrybentów ma Viaplay w Polsce?
Na koniec czerwca br. Viaplay w Polsce miał 1,484 mln subskrybentów, a na koniec września
1,545 mln subskrybentów. Oznacza to, że w ciągu trzech miesięcy jego baza powiększyła się o
61 tys. subskrybentów.
W skali roku liczba subskrybentów Viaplay Group na rynkach non-core spadła o 106 tys., ale trzeba mieć na uwadze, że ten wynik uwzględnia utratę subskrybentów w krajach bałtyckich i Wielkiej Brytanii, z których to Grupa wyszła.
Sprzedaż netto Viaplay w Polsce za trzeci kwartał wyniosła
203 mln SEK, co oznacza wzrost o
10 mln SEK w porównaniu z wynikiem za drugi kwartał tego roku. Jednocześnie odnotowała spadek sprzedaży netto na rynkach non-core o 127 mln SEK w porównaniu z trzecim kwartałem zeszłego roku, ale - jak informuje Grupa - wynika to ze sprzedaży biznesu w Wielkiej Brytanii i wyjścia z krajów bałtyckich, co zostało zrównoważone wzrostem liczby subskrybentów w Polsce.
Oznacza to, że liczba subskrybentów w Polsce wzrosła nie tylko w skali kwartału, lecz także w skali roku.
Strata z działalności operacyjnej Viaplay w Polsce za trzeci kwartał 2024 roku wyniosła
7 mln SEK wobec 2 mln SEK zysku za drugi kwartał 2024 roku. Strata jest efektem dużych wydatków, na kwotę 210 mln SEK, które przewyższyły sprzedaż netto.
Viaplay wycofa się z Polski w połowie 2025 roku
Jednocześnie
Viaplay podtrzymuje plany wycofania się z Polski latem 2025 roku. Prawdopodobnie będzie to termin 30 czerwca 2025 roku.
- Kontynuujemy prace nad likwidacją naszej działalności non-core i minimalizacją negatywnego wpływu na finanse Grupy - mówi Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.
Viaplay już teraz oddał transmisje
gal KSW, które dzięki temu trafiły do CANAL+, a od stycznia będzie
udostępniać Eleven Sports część meczów Bundesligi (osobno Eleven Sports nabył wyłączne prawa na sezony od 2025/26 do 2028/29). Do rozdysponowania się jeszcze prawa do
Premier League w sezonach od 2025/26 do 2027/28. Łakomym kąskiem może być także
Formuła 1 (Viaplay wychodzi z Polski w połowie 2025 roku, więc nie pokaże wszystkich wyścigów tego sezonu).
Jak Viaplay radzi sobie na pozostałych rynkach?
Na rynkach core, czyli kluczowych dla Viaplay, z których nie zamierza się wycofywać, Grupa odnotowała na koniec września 2024 roku
4,764 mln subskrybentów Viaplay (kwartalny wzrost o 54 tys. i roczny spadek o 249 tys.). Rynki core to: kraje nordyckie (Dania, Finlandia, Islandia, Norwegia i Szwecja), Holandia oraz rynki z Viaplay Select.
Łącznie Viaplay miał na koniec trzeciego kwartału 2024 roku
6,309 mln subskrybentów na wszystkich obsługiwanych rynkach (kwartalny wzrost o 115 tys. i roczny spadek o 355 tys.). Grupa Viaplay w końcu wróciła do kwartalnego wzrostu po paśmie spadków ciągnącym się właściwie od drugiego kwartału 2023 roku.
Sprzedaż netto Viaplay Group na wszystkich rynkach wyniosła w trzecim kwartale
4,412 mld SEK, strata operacyjna wyniosła
56 mln SEK (znacznie mniej niż przed rokiem, kiedy było to 321 mln SEK straty).
Największym udziałowcem Viaplay Group jest Grupa CANAL+, posiadająca 29,33% udziałów. Niewiele mniej akcji ma
PPF Group - 29,29%. Trzecim największym udziałowcem jest
Nordea Funds z 10,85% udziałów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.