Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Polscy widzowie doceniają ofertę telewizji naziemnej - 7 na 10 uważa, że jest lepsza niż kiedyś, a szczególnym uznaniem wśród odbiorców TV naziemnej cieszą się: szerokość oferty, jakość odbioru, duży wybór kanałów i oferta newsowo-informacyjna. Widzowie naziemni mniej usatysfakcjonowani są natomiast propozycją sportową, filmową czy dziecięcą, a listę „deficytowych” kategorii programowych w ofercie TV naziemnej otwierają w tym roku dokumenty, programy przyrodnicze i podróżnicze - pokazuje 8. edycja Projektu Cyfrowizja, badania agencji mediowej Wavemaker (GroupM).
Wavemaker po raz kolejny przygląda się w tym badaniu trendom na rynku naziemnej i płatnej telewizji, diagnozując postawy i opinie widzów na temat ich ofert, tak w ujęciu programowym, jak i technicznym. W różnych wymiarach przygląda się też kanałom dostępnym w ofercie TV naziemnej oraz TV płatnej.
Wśród dostępnych bezpłatnie naziemnych kanałów, za najbardziej ciekawe uchodzą
Polsat, TVN i TVN7 - to czołówka rankingu wszystkich telewidzów. Odbiorcy, którzy mają dostęp tylko do kanałów naziemnych, wskazują w swoim top 3
Polsat, TV Puls i TVN7.
Czego widzom brakuje w TV naziemnej?
Tradycyjnie, w Projekcie Cyfrowizja, widzowie konstruują też swój
„multipleks marzeń”, wybierając kanały, których najbardziej brakuje im w ofercie bezpłatnej TV. I w tym roku, na prowadzenie wysunęły się stacje z kategorii factual oraz filmowe kanały premium, z
National Geographic, Discovery i HBO na czele, kiedy ankietowani mogli wybierać spośród ponad 30 najpopularniejszych kanałów dostępnych w dystrybucji kablowo-satelitarnej, lub
HBO, Discovery, Eurosport, kiedy mogli wskazać dowolną stację (pytanie otwarte).
Z jakich kanałów widzowie mogliby zrezygnować?
Gdyby pojawienie się nowych kanałów w ofercie naziemnej telewizji musiało wiązać się z rezygnacją z dostępnych tam już stacji, polscy widzowie naziemni najczęściej poświęciliby takie kanały, jak
TV Trwam i Republikę, a dalej -
Polo TV i wPolsce24. Republika w tym ‘antyrankingu’ zastąpiła TVP Info, które wiosną ub.r. plasowało się na 3. pozycji w rankingu.
Dodatkowo, jak sprawdził Wavemaker w tegorocznym Projekcie Cyfrowizja, kilka procent widzów naziemnych, by umożliwić sobie dostęp do debiutujących w TV naziemnej latem tego roku
Republiki i wPolsce24, zmieniło dekoder umożliwiający oglądanie stacji dostępnych na MUX 8. To, w połączeniu z popularnością kanału (4,6% udziału w czasie oglądania widzów 4+ w październiku 2024 r., źródło danych: Nielsen), dowodzi, że stacja Republika budzi skrajne emocje.
Tegoroczne badanie Wavemaker pokazuje z kolei złagodzenie wizerunku stacji publicznego nadawcy. Widać to nie tylko na przykładzie TVP Info, ale też głównych anten.
TVP1 i TVP2 wróciły do ściślejszej czołówki zestawienia kanałów, których naziemnym widzom najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty telewizyjnej, zaraz za Polsatem i TVN, a przed TVN7, TTV i TVP Sport.
Badanie Projekt Cyfrowizja przybliża też obraz odbiorców różnych typów TV w Polsce. Naziemni widzowie, opisywani w tej części badania, to nadal ci bardziej tradycyjni odbiorcy TV, o skromniej wyposażonych w sprzęt telewizyjny gospodarstwach. Co czwarty widz naziemny ma telewizor z ekranem mniejszym niż 40-calowy, a odbiornik 6 na 10 z nich kosztował nie więcej niż 3 tys. zł (wśród klientów płatnej TV - 4 na 10). W tej grupie mniejsza jest też popularność smart TV, a w związku z tym oglądanie serwisów streamingowych na telewizorze (robi to 38% widzów naziemnych vs ponad połowa klientów kablówek i platform cyfrowych). Częściej natomiast telewidzom naziemnym zdarza się korzystać np. z Telegazety.
Badanie Projekt Cyfrowizja agencja Wavemaker realizowała na grupie 1509 telewidzów z dostępem do sieci w październiku 2024 r.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.