Istnieją elektryczne auta, które mają panele fotowoltaiczne do ładowania podczas jazdy, ale na razie to rzadkość. System DartSolar został zaprojektowany, aby dodać system zasilania energią słoneczną na dachu dla każdego pojazdu elektrycznego. Jak działa system DartSolar? Jaka jest cena?
DartSolar.com
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Sercem systemu DartSolar jest system PV o mocy 960 W składający się z 6 paneli fotowoltaicznych 160 W pokrytych włóknem szklanym, pokrytych ETFE (etylen-tetrafluoroetylen). Są one ułożone w 3 grupach po dwie, z których każda jest umieszczona w 4-milimetrowej aluminiowej ramie zamontowanej na teleskopowej rurce ze stali nierdzewnej. Co ciekawe, podobno przedni i tylny panel można rozłożyć przy użyciu zaledwie dwóch palców w ciągu 10 s.
Jak działa system DartSolar?
Gdy samochód jest zaparkowany, wszystkie 6 paneli PV można rozłożyć ręcznie, aby pozyskać maksymalną ilość światła słonecznego. Gdy nadchodzi czas na jazdę, przednie i tylne zestawy paneli trzeba złożyć, aby jeden na drugim ułożyć na środku, pozostawiając tylko dwa panele odsłonięte, ale nadal działające. Cały układ jest na stałe podłączony do kompaktowego modułu zasilania znajdującego się z tyłu samochodu, który przetwarza energię słoneczną na prąd przemienny o napięciu 120 V.
System DartSolar został zaprojektowany dla modelu Tesla Y.
Podobno pomyślnie przetestowano go w wielu samochodach elektrycznych, ale nie podano w których.
System DartSolar ten może niezawodnie dodać około 5 kWh energii do akumulatora samochodu dziennie, co daje około 16 do 32 km jazdy zasilanej energią słoneczną – oczywiście te liczby będą się różnić w zależności od czynników, takich jak pogoda, styl jazdy i marka/model samochodu. Można również wykorzystać energię do ładowania 120-woltowych elektronarzędzi lub innych urządzeń za pośrednictwem zintegrowanego gniazdka.
Poprzedni prototyp DartSolar miał 279 mm wysokości, ale łapał opór wiatru, to aktualny model produkcyjny ma znacznie bardziej aerodynamiczne 38 mm wysokości. Testy drogowe przeprowadzone przy użyciu Tesli Model Y w temperaturze 21ºC wykazały, że system zwiększył opór o deklarowane 1 - 2 %.
Cała część dachowa systemu DartSolar waży 41 kg. Teoretycznie jest w stanie utrzymać obciążenia do 23 kg za pomocą adaptera, więc użytkownicy nadal mogą przewozić ładunki na dachu, gdy zajdzie taka potrzeba.
Planowany okres eksploatacji to 10 lat, a według doniesień powinien on zwrócić się w ciągu 2 lat, co daje 5-krotny zwrot z inwestycji.
Zabezpieczenie antykradzieżowe.
Cztery zamki z kluczykiem i specjalne śruby sprawiają, że DartSolar jest trudny do zdjęcia i kradzieży.
Chłodniejsze wnętrze auta
W upalne dni panele słoneczne schładzają wnętrze auta o 15°C, rekompensując energię wykorzystywaną przez klimatyzację.
System DartSolar jest wodoodporny, pyłoszczelny i zmywalny.