dodano: 2024-12-19 10:09 | aktualizacja:
2024-12-19 17:42
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Wavemaker/Nielsen/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W listopadzie 2024 r. widzowie w Polsce spędzali przed ekranami telewizorów średnio
4 godziny i 4 minuty dziennie. To aż o 20 minut więcej niż w październiku tego roku, na co wpływ mógł mieć szybciej nastający zmrok i obniżająca się temperatura na zewnątrz. Porównując miesiąc do miesiąca, oglądalność tradycyjnej telewizji wzrosła o 9%, a streamingu o 14%.
Jednak to tradycyjna telewizja niezmiennie króluje na ekranach polskich telewizorów z udziałem wynoszącym
84,4% (31,2% telewizja kablowa, 30% telewizja satelitarna, 23,2% telewizja naziemna) kontra zaledwie
9,1% dla streamingu, choć to i tak rekord (najwyższy poziom od premiery zestawienia The Gauge w Polsce w styczniu 2023 r.). Na czele rankingu serwisów streamingowych stają wspólnie
Netflix i
YouTube, każdy z 2,1% udziałem w oglądalności treści na ekranie polskich telewizorów.
Na kanałach telewizyjnych największą widownię przed telewizorami gromadziły w listopadzie mecze piłkarskie Polski rozgrywane w ramach Ligi Narodów UEFA oraz polskie seriale, programy informacyjne oraz programy rozrywkowe.
Polacy wiernymi klientami płatnej TV
Po lekkiej zwyżce w mocno inflacyjnym 2023 r., do poziomu 20% wrócił odsetek klientów płatnej TV, którzy rozważali w ostatnich 12 miesiącach rezygnację z abonamentu. Odsetek potencjalnych cord-cutterów jest więc niemal równy odsetkowi odbiorców TV naziemnej, którzy rozważali zakup abonamentu w kablówce lub platformie satelitarnej. To wyniki 8. edycji badania Projekt Cyfrowizja agencji Wavemaker.
„Potencjalnych” cord-cutterów jest więcej wśród osób młodszych, przed 44. rokiem życia (26%), a także wśród klientów platform streamingowych. Np. wśród klientów Netflixa będących jednocześnie klientami operatorów pay TV, co czwarty rozważał rezygnację. Badanie pokazuje też, że im więcej subskrypcji na głowę, tym większa skłonność do rezygnacji z płatnej TV.
Co trzyma widzów przy płatnej TV?
Internet w pakiecie, kwestia przyzwyczajenia, dostęp do sportu i atrakcyjna cena. Internet jest szczególnie ważny dla klientów kablówek i IPTV, znacznie częściej kupujących u tych operatorów łączoną usługę (TV i dostęp do sieci); z kolei sport to kluczowy składnik oferty platform: Polsat Box i CANAL+.
Z przywiązaniem do sportu koresponduje czołówka stacji uznawanych przez klientów płatnej TV za szczególnie warte inwestowania w abonament. Top 5 takiego rankingu współtworzą
Polsat Sport (23%) i
Eurosport (22%), a na 13. miejscu znalazł się
Eleven Sports (12%).
Według badania Wavemaker, top 5 najważniejszych dla polskich widzów stacji sportowych tworzą: bezpłatny
TVP Sport oraz dostępne płatnie
Polsat Sport,
Eurosport, Eurosport 2 i CANAL+ Sport.
Blisko połowie widzów oglądających rozgrywki na żywo zdarza się to robić w sieci. Jednak jeśli ci widzowie mają wybór, zdecydowana większość fanów sportu stawia na telewizję jako źródło relacji sportowych live. Blisko
2/3 widzów (62%), którym zdarza się oglądać sport na żywo w sieci, jeśli ma wybór - stawia na telewizję, a tylko 15% widzów woli oglądać sport na żywo w streamingu (23% nie widzi różnicy).
Dane w badaniu The Gauge: Polska pochodzą z pojedynczego panelu Nielsena składającego się z 3500 gospodarstw domowych i prawie 9700 panelistów. The Gauge: Polska opiera się na miesięcznych danych dotyczących udziału w widowni AMR (Average Minute Rating). Dane prezentowane są dla osób w wieku powyżej 4 lat, w podziale na telewizję kablową, satelitarną, naziemną (zarówno linearną, jak i przesuniętą w czasie do 7 dni) oraz oglądalność streamingu (oglądalność stacji telewizyjnych na żywo na platformach OTT jest klasyfikowana jako oglądalność streamingu). Kategoria „Inne” obejmuje oglądanie nierozpoznanych treści. Nielsen Polska stworzył tę iterację The Gauge wykorzystując metodologie porównawcze.
Badanie Projekt Cyfrowizja agencja Wavemaker realizowała na grupie 1509 telewidzów z dostępem do sieci w październiku 2024 r.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.