Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
30 lat BBC News w Europie. Jak długo jeszcze?
Po raz pierwszy w historii BBC udostępniło kanał dla widowni w Europie na zasadzie free-to-air. Widzowie mogli uzyskać dostęp do wiadomości co godzinę na ponad 2,5 roku, zanim podobna usługa (BBC News) została uruchomiona w Wielkiej Brytanii. Umowy dystrybucyjne umożliwiły szeroką retransmisję sygnału satelitarnego BBC World przez operatorów kablowych na całym kontynencie, szybko zwiększając jego zasięg.
Uruchomienie nastąpiło po gruntownej przebudowie początkującego biznesu telewizyjnego
BBC na arenie międzynarodowej, który rozpoczął się w 1987 r. od uruchomienia płatnego kanału dostarczającego mieszankę programów
BBC One i
BBC Two do Europy.
BBC rozszerzyło działalność na Azję w marcu 1991 r., jak międzynarodowa telewizja została objęta marką
BBC World Service. Kanał azjatyck
i BBC World Service TV prezentował informacje, które później były również pokazywane w częściach Afryki. W międzyczasie kanał w Europie był kontynuowany z mieszanką treści
BBC One i
BBC Two, a także
World Service News.
16 stycznia 1995 r. kanał BBC World Service TV Asia przekształcił się w BBC World, a 10 dni później w Europie uruchomiono bezpłatną transmisję BBC World. Ówcześnie istniejący płatny kanał BBC World Service TV Europe przekształcił się w BBC Prime.
Rząd odmówił wykorzystania publicznych pieniędzy na opłacanie międzynarodowej telewizji BBC World.
W przeciwieństwie do
BBC World Service Radio, które w tamtym czasie otrzymywało dofinansowanie z
Biura Spraw Zagranicznych, Wspólnoty Narodów i Rozwoju (FCDO), rząd nie chciał zapewnić środków na międzynarodową stację telewizyjną. Zamiast tego
BBC polecono sfinansować usługę komercyjnie, co następnie uczyniono z reklam i subskrypcji. Wraz ze zmianą w styczniu 1995 r., komercyjne ramię
BBC Enterprises przekształciło się w
BBC Worldwide, którego odpowiedzialnością było zarabianie na marce
BBC i jej programach za granicą.
Ford i
British Airways stali się pierwszymi reklamodawcami na europejskim kanale
BBC World.
Początkowo zależny od programów stworzonych na potrzeby krajowych stacji,
BBC World zaczął tworzyć własne programy, w tym „HARDtalk” (marzec 1997), „Talking Movies” (luty 1999) i „Click Online” (kwiecień 2000). Później kanał
BBC News 24 zaczął emitować te programy, początkowo jako wypełniające ramówkę poza szczytem oglądalności.
Kanał zmienił nazwę na BBC World News w 2008 roku, zwiększając globalny zasięg wiadomości. Finansowanie komercyjne wyczerpuje się.
Pomimo bezpłatnej emisji na satelitach w całej Europie, niektóre platformy satelitarne umieściły
BBC World News jako płatną stację. W 2017 r. były dyrektor generalny
BBC, Tony Hall, bezskutecznie lobbował za finansowaniem kanału, aby stał się bardziej ogólnodostępny w Europie i Afryce Północnej. W tym czasie pojawiły się doniesienia o spadających przychodach komercyjnych kanału.
BBC World News stanął w obliczu rosnącej konkurencji. Głównymi rywalami stali się np.
Russia Today, chiński
CGTN i turecki
TRT World.
Podczas pandemii COVID-19, codzienna działalność kanału została przekazana finansowanemu z opłat licencyjnych działowi usług publicznych
BBC News, co doprowadziło do usunięcia podziału finansowania między brytyjskim a międzynarodowym kanałem. To z kolei utorowało drogę
BBC do połączenia swojego brytyjskiego i światowego kanału informacyjnego w 2023 roku. Wówczas
BBC World News przejął brytyjską markę
BBC News. Kanały rozrywkowe
BBC nadal działały na całym świecie pod brandem komercyjnym
BBC Studios.
To oznaczało, że brytyjski płatnik opłat licencyjnych został obarczony pokryciem większej części kosztów funkcjonowania usług międzynarodowych BBC.
Ostatecznie wiadomości o Wielkiej Brytanii zastąpiono programami informacyjnymi dla międzynarodowej widowni.
BBC zatrudniło nowych pracowników do swoich operacji w USA, jednocześnie redukując liczbę pracowników lokalnych i regionalnych.
BBC Studios nadal promuje możliwości reklamy i dystrybucji
BBC News na arenie międzynarodowej, aby zrekompensować koszty prowadzenia kanału na całym świecie. Jednak uważa się, że przychody są niewystarczające, aby zrównoważyć cięcia z finansowania opłat licencyjnych, na których
BBC News polegało w ostatnich 2 latach.
Trwają prace nad znalezieniem alternatywnych źródeł dochodów w czasach, gdy widzowie odchodzą od tradycyjnej telewizji. Skutkuje to groźbą redukcji zatrudnienia i zmian w usługach. Odpowiedzią
BBC jest przesunięcie ryzyka finansowego na płatnika opłaty licencyjnej. Ponieważ dochody z opłat zmniejszyły się,
BBC zatrudniło nowych pracowników do obsługi wydarzeń w USA, jednocześnie zmniejszając liczbę pracowników w lokalnych i regionalnych serwisach informacyjnych.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.