reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Koniec z kanałami na wyłączność

dodano: 2009-07-07 16:11 | aktualizacja: 2009-07-08 10:21
autor: Daniel Gadomski | źródło: SatKurier.pl

Travel Channel, Zone Romantica, Sci-Fi Channel, Universal Channel to tylko niektóre kanały, które do niedawna były dostępne tylko dla abonentów jednej z platform, a obecnie próbują zdobyć widzów w innych platformach. Ku zadowoleniu wielu abonentów kończą się czasy podpisywania z nadawcami umów na wyłączność. Kilku nadawców przejechało się na wyłączności, nie mogąc zapewnić swoim projektom wystarczającej widowni.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Prekursorem wyłączności w Polsce była najstarsza i nieistniejąca już platforma Wizja TV. Pojawiła się na rynku wprowadzając całkiem nowe – światowe marki, takie jak Cartoon Network, Fox Kids, National Geographic Channel, Animal Planet, Bet On Jazz. Cyfra+ nie mogła wprowadzić tych stacji do oferty aż do samej fuzji z Wizją TV. Potem sama zaczęła stosować podobną taktykę, blokując Cyfrowemu Polsatowi i n wprowadzanie HBO, z którym związała się po fuzji umową na wyłączność. Kartą wyłączności zaczęła też grać po starcie w 2006 roku platforma n. Wówczas zaproponowała na takiej zasadzie m.in. Comedy Central, Discovery HD, Discovery Historia, TVN Lingua, MGM HD, potem również Religia.tv i Owsiak TV. Dzisiaj tylko Discovery Historia i MGM HD pozostają na wyłączność n. MTV Networks Polska szybko zrozumiało, że Comedy Central może przynosić zyski tylko z jak najszerszym zasięgiem. Z podobnego założenia wyszedł Discovery. Zapewne w niedalekiej przyszłości skończy się też wyłączność Discovery Historia, z którego finansowania wycofał się TVN. Największego pecha z wyłącznością miały TVN Lingua i Owsiak TV, które musiały zakończyć nadawanie, bo przy małym zasięgu nie starczyło im czasu na przekonanie do siebie widzów. Religia.tv, która miała początkowo dodawać wartości platformie n, dzisiaj dodaje ich też abonentom Cyfry+. 

Dla HBO Polska wyłączność na początku współpracy z Cyfrą+ była atrakcyjna. Firma otrzymywała większe opłaty gniazdkowe, miała bazę abonencką zainteresowaną treściami premium. Lekceważono raczkujący dopiero na rynku Cyfrowy Polsat, który zamiast filmowymi hitami raczył widzów 4-godzinnym kanałem Filmax, emitującym w kółko amerykańskie filmy sensacyjne trzeciej, czy czwartej kategorii. Szef platformy z czasem zaczął działać na rzecz włączenia HBO do oferty. Nawet procesował się w urzędzie antymonopolowym, próbując udowodnić, że posiadanie przez Cyfrę+ w pakietach dwóch jedynych kanałów premium narusza swobodę konkurencji. Urząd nie przyznał Libickiemu racji, bo ten wcześniej włączył do oferty na pocieszenie Cinemaksa. Kiedy nieoczekiwanie powstała n, a Cyfrowy Polsat zaczął bić rekordy sprzedaży, HBO postanawiało zmienić strategię i dołączyć do tych platform. Opłaciło się, bo wzrosła oglądalność, wpływy z abonamentu.

Uzależnienie od jednego, nawet dużego operatora to problem dla kanału tematycznego. Niekoniecznie uzależnienie to można rozumieć przez umowę o wyłączność. Po fuzji Cyfry+ z Wizją TV przekonały się o tym Marcopolo i Travel Channel. Pierwsza stacja w ogóle zniknęła z polskiego rynku, a druga długo nie była w ofercie żadnej z platform. W Niemczech po niedawnym rebrandingu Premiere na Sky Deutschland spotkało to samo Animal Planet. Został zastąpiony Nat Geo Wild, związanym kapitałowo z News Corporation. National Geographic Channel w Polsce jest dostępny na wyłączność Cyfry+. Być może weźmie pod uwagę to, co spotkało jego konkurenta na niemieckim rynku i dołączy do innych platform. To jedna z nielicznych stacji, które pozostały jeszcze w umowie na wyłączność. Większość pozostałych to kanały tworzone lub związane z samymi platformami, np. Canal+, Polsat Sport, czy nSport. Paradoksalnie za sprawą wprowadzania dekoderów typu combo,  pozwalających na odbiór DVB-T, przez Cyfrę+ i najprawdopodobniej na jesieni br. przez n, szybko skończy się też wyłączność Polsatu.

Kryzys ekonomiczny to czas, w którym oszczędzają nie tylko platformy, ale i reklamodawcy. Jeśli można mieć spot reklamowy za 20 tys. zł przed dużym dziennikiem telewizyjnym, reklamowanie się w małych i nieznaczących kanałach tematycznych jest pozbawione sensu. Być może po kryzysie utrzymają się na rynku telewizyjnym najsilniejsi z silnych nadawców tematycznych. Kryterium utrzymania się będzie liczba abonentów, a w mniejszym stopniu wpływy reklamowe.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

499 zł Więcej...