reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wywiad z Piotrem Farfałem: 2 kanały Polsatu w platformie TVP

dodano: 2009-08-03 14:56 | aktualizacja: 2009-08-03 15:51
autor: Janusz Sulisz/ Anita Dąbek | źródło: Inf. własna

TVP Zgodnie z zapowiedziami, zamieszczamy wywiad z Piotrem Farfałem, p.o. prezesa Telewizji Polskiej, który został przeprowadzony przez redaktora naczelnego magazynu SAT Kurier, Janusza Sulisza, w czwartek 30 lipca 2009 roku w siedzibie Telewizji Polskiej w Warszawie. Piotr Farfał wypowiada się między innymi o szczegółach uruchomienia platformy satelitarnej Telewizji Polskiej z dwoma kanałami Polsatu!



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
JS: Zapowiedział Pan w wywiadzie dla Rzeczpospolitej uruchomienie platformy satelitarnej TVP. Ile to będzie kosztowało? Przecież oszczędzacie (zwolnienia) - skąd pieniądze? Jaka to skala finansowa, taka platforma satelitarna?

PF: Nasza platforma satelitarna będzie miała całkowicie inny charakter niż te, które obecnie funkcjonują na rynku. Mówię o tym dlatego, że to jest najistotniejszy element naszego planu biznesowego w tym przedsięwzięciu. Celem, zgodnym z tym, co napisał w swojej strategii rządowy zespół ds. cyfryzacji, jest stworzenie własnego systemu dystrybucji kanałów Telewizji Polskiej. To zobowiązanie o powszechności dostępu kanałów publicznej telewizji do odbiorców wynika wprost z ustawy o radiofonii i telewizji. Koszt całego przedsięwzięcia to przede wszystkim wydatki związane z wynajmem dwóch transponderów , które już dziś mamy i za które płacimy. Istnieje również konieczność wymiany niewielkiej części infrastruktury naziemnej, tj ok. 500 naszych dekoderów. Ten ostatni koszt powinien się zamknąć w granicach miliona euro. Przyzna Pan, że nie jest zbyt oszałamiający.

JS: Ale nie uwzględniono kosztów transponderów Astry?

PF: Uwzględniono, bo za te transpondery płacimy już od kilku lat. Teraz zdecydowaliśmy się tylko przedłużyć i aneksować tą umowę. Nie mogę ujawnić nowej ceny, ale zapewniam, że była atrakcyjna, biorąc również pod uwagę propozycje konkurencji.

JS: Czyli ten koszt, to głównie karty kodowe?

PF: Kwestia kart jest bezpośrednio uzależniona od liczby abonentów. Celem biznesowym platformy jest minimalizowanie kosztów po to, żeby odbiorca końcowy, czyli widz uzyskał jak najlepszą ofertę za jak najniższą cenę.

JS: Proszę wobec tego o szczegóły istotne dla widzów w tej chwili. Jaki satelita? Rozumiem, że ASTRA.

PF: ASTRA 19,2E. Wybraliśmy tą ofertę z kilku względów. O pierwszym mówiłem w poprzednim pytaniu. Druga rzecz to jest kwestia, której poza ASTRĄ na polskim rynku nikt nie jest nam w stanie zaoferować, a mianowicie możliwość dzierżawy kolejnych transponderów w sytuacji, w której platforma będzie się rozwijać. Wiemy, jak zapchany jest HOT BIRD. I trzeci, chyba najistotniejszy element. Tu być może wiele osób zaskoczę, chociaż dawałem do zrozumienia czym ten model będzie się wyróżniał spośród innych platform satelitarnych, a mianowicie tzw. spot beam na pierwszy transponder. Kiedy mówiłem o modelu BBC czy Freesat, który również nadaje na Wielką Brytanię w spot beamie, to myślałem przede wszystkim o tym. W związku z tym odchodzi nam bardzo istotny koszt, a mianowicie zakup CAS-a, czyli systemu dostępu warunkowego dla części FTA.

JS: Rozumiem. Jaki system kodowania dla własnego pakietu wybraliście?

PF: Dla nas istotne są dwa kryteria, a mianowicie cena, gdyż chcemy, żeby ten produkt był jak najtańszy dla klienta końcowego oraz bezpieczeństwo. Tu mogę tylko powiedzieć, że prowadzimy rozmowy ze wszystkimi podmiotami na rynku. Wszyscy mają takie same równe szanse, nikogo nie faworyzujemy, nikogo też nie wykluczamy na starcie. Mam nadzieję, że nasza decyzja będzie znana w ciągu kilkunastu tygodni.

JS: Czyli decyzja jest jeszcze niepodjęta? Zaprzecza Pan jakoby byłby już wybrano Conax?

PF: Tak, zaprzeczam. Na dzień dzisiejszy nie podjęliśmy żadnej finalnej decyzji.

p.o. prezesa TVP Piotr Farfał
 

JS: Czy będziecie sprzedawać same karty, czy też dekodery, moduły, anteny satelitarne?

PF: Chcemy zbudować rynek horyzontalnie. W związku z tym nie będziemy kupować od producentów i sprzedawać klientom końcowym set-top-boxów (odbiorników). Po pierwsze unikamy podejrzeń o to, że w jakikolwiek sposób chcemy zarabiać na samych odbiornikach. Po drugie nikogo z tego procesu nie wykluczamy, czyli żadnego z producentów odbiorników obecnych w Polsce. Powiem więcej, określimy tylko parametry techniczne, które są niezbędne i które gwarantują po naszej stronie odbiór sygnału, ale produkcja i dostarczanie na rynek set-top-boxów będzie po stronie producenta.

JS: Rozumiem, ale co najmniej dwóch dostawców, czyli Nagra i NDS od razu są wyeliminowani ze względu na parowanie kart z tunerami?

PF: Pamiętajmy, że potrzeba jest matką wynalazków. To, że czegoś dzisiaj nie ma nie oznacza, że nie będzie tego w przyszłości. Poza tym po raz kolejny powtarzam, żadnej decyzji dotyczącej wyboru systemu kodowania nie podjęliśmy. Budujemy ten rynek horyzontalnie. Gwarantuję, że odbiornik, który będzie spełniał nasze wymagania techniczne i będzie miał np. logo naszej platformy da widzom możliwość niezakłóconego odbioru. Żadnego z istniejących producentów na polskim rynku na tym etapie nie wykluczamy. W najbliższym czasie pojawi się na pewno kilka, być może kilkanaście różnych rodzajów set top boxów oferowanych przez kilku producentów. Nie będziemy mówić klientowi, który konkretnie set-top-box ma kupić. Będą do wyboru (decyzja o zakupie będzie po stronie klienta) zróżnicowane odbiorniki. Od najprostszych i najtańszych FTA bez kieszeni na kartę, gdzie klient już na starcie wykluczy się z oferty płatnego pakietu, chcąc korzystać tylko z ok. 10-15 darmowych kanałów, aż po odbiorniki dużo bardziej skomplikowane, dające większą funkcjonalność, ale za większą cenę, np. combo z PVR. Klientowi zostawiamy całkowitą swobodę, jaki odbiornik i za jaką cenę kupić. My określimy tylko warunki brzegowe, jeśli chodzi o uwarunkowania techniczne.

JS: Jeżeli byłby wybrany Nagravision albo NDS, to byłby konieczny moduł, dla tych którzy już mają dekodery.

PF: Apeluję o to, by nie sugerować jaki system powinniśmy wybrać, a jaki wykluczyć. Decyzji w tym względzie jeszcze nie ma, a TVP dołoży wszelkich starań, żeby był to system przyjazny. Z drugiej strony, nawet gdybyśmy wybrali stosowany w TNK Conax, to dzisiejsi odbiorcy tej platformy i tak nie będą mieli możliwości odbioru naszej oferty.

JS: Nawet tej FTA?


PF: Nawet tej FTA, ponieważ będziemy nadawać w MPEG-4/DVB-S2, a z tego, co wiem dla TNK sprzedawane są dekodery w MPEG-2.

JS: Tak, że ci co kupili odbiorniki HD i oglądają TNK, to mogą w tym momencie obejrzeć to, co nadacie w MPEG-4.

PF: Jeśli tuner jest przystosowany do odbioru MPEG-4 i nie jest zespolony z kartą to będzie można odbierać nasze kanały. Widzowie, którzy już dzisiaj posiadają własne dekodery przystosowane do tej modulacji w ogóle nie będą musieli kupować nowych set top boxów.

JS: Jaka będzie sieć dystrybucji tych kart, całej tej waszej oferty? Kto to będzie dystrybuował konkretnie?

PF: Podobnie jak w przypadku odbiorników nie chcemy nikogo wykluczać. Proszę pamiętać, że mamy ogromny potencjał sieci sprzedaży wykorzystując tutaj również 16 ośrodków terenowych, w których są zatrudnieni ludzie od sprzedaży i marketingu. To jest wielkim atutem, którego nikt inny nie ma. Oprócz swojego potencjału będziemy chcieli również namówić istniejące podmioty na rynku do współpracy.

JS: Czy platforma TVP nie przeszkodzi w cyfryzacji naziemnej telewizji? A może to jakoś połączycie?

PF: Oczywiście, że tak. Powiem więcej, nasza oferta jest absolutnie kompatybilna z tym, co opracował rządowy zespół ds. cyfryzacji państwa. Dostrzegamy fakt, że standard emisji MPEG-4 będzie zgodny z przyjętym przez zespół rządowy, nadawaniem naziemnym. Różnica polega tylko na tym, że w przypadku nadawania satelitarnego zaoferujemy szerszą ofertę programową.

JS: Co ze sprawą abonamentu RTV? Poczta Polska słabo się spisuje przy ściąganiu abonamentu? Czy nie ma innych metod przy obecnym prawie w tym względzie? Czy nie ma kogoś kto sprawnie ściągnie ten abonament wszelkimi sposobami?

PF: To jest problem polskiego ustawodawstwa; ani Polskie Radio, ani TVP nie odpowiadają za egzekucję i ściągalność abonamentu rtv. To poczta jako operator narodowy pobiera tą opłatę. Obowiązek opłat abonamentowych wynika z ustawy i rozporządzeń. TVP te środki są tylko przekazywane, nie mamy wpływu na ich wysokość, czy ściągalność.

JS: Rozumiem, ale czy nie ma jakichś metod żeby wpłynąć, KRRiT, Telewizja Polska. Kto ma zadecydować na ten temat, żeby sprawnie tak jak w Wielkiej Brytanii czy Francji zbierać abonament.

PF: Powtarzam, o tym zawsze decyduje ustawodawca. Jeśli wprowadzi on system skutecznej egzekucji to ta skuteczna egzekucja, tak jak w przypadku Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i innych państw Europy Zachodniej zafunkcjonuje. Jeśli ustawodawca nie wprowadza skutecznej egzekucji, i co więcej ustami swoich przedstawicieli namawia obywateli do niepłacenia tej daniny, no to abonament wygląda tak jak w naszym kraju.

JS: Czy są plany powiązania sprawy płacenia abonamentu RTV z płatnym pakietem platformy? ....czyli jeśli widz zapłaci 17zł/mc abonamentu to automatycznie dostanie kartę na dodatkowe kanały za np. 10zł/mc oczywiście za dodatkową dopłatą?

PF: Nie bezpośrednio, natomiast dla wszystkich osób, które opłaciły abonament za rok z góry, będziemy z dużym rabatem sprzedawać nasze karty. Prawdopodobnie będzie to rabat pomiędzy 20 a 30% w stosunku do ceny proponowanej tym, którzy abonamentu nie płacą.

JS: Czy TVP uaktywni się, jeśli chodzi o proces uświadamiania społeczeństwa nt. cyfryzacji? Jakiś program o technologii, typu dawnej Sondy? ....Sonda 2?

PF: Oczywiście. Przy okazji całej kampanii marketingowej dotyczącej platformy satelitarnej, będziemy chcieli bardzo jasno i wydaje mi się, że skutecznie komunikować ludziom, czym jest proces cyfryzacji, zarówno satelitarnej, jak i naziemnej. Choćby przez to, że jak już mówiłem wcześniej, nasza oferta satelitarna będzie kompatybilna z tym samym standardem nadawania MPEG-4 naziemnym.

JS: Czyli nie ma na razie w planach jakiegoś specjalnego programu na ten temat?

PF: Rozważamy powstanie cyklicznej audycji na kanale TVP HD, która szeroko mówiłaby o nowościach technicznych w tej branży. Natomiast niezależnie od tego w naszej kampanii marketingowej będziemy bardzo mocno akcentować proces cyfryzacji kraju.

JS: Jakieś nowe kanały tematyczne TVP? Ucichła sprawa kanału parlamentarnego? A co z kanałami regionalnymi TVP na satelicie? To jest na przykład problem tego, że ktoś w Krakowie nie bardzo lubi oglądać TVP Info z Warszawy, co się dzieje np. w Warszawie i na odwrót.

PF: Przyznam, że pracujemy obecnie nad dwoma nowym kanałami tematycznymi. Nie powiem szczegółowo nad jakimi. Powiedzmy, że jeden z nich jest tym, o którym Pan wspomniał. O drugim na razie nie chciałbym nic mówić do czasu startu platformy.  Uruchomienie nowego kanału tematycznego wiąże się z niemałymi kosztami, które już dziś ponosimy z racji istnienia misyjnej TVP Kultura, czy TVP Historia.

JS: Czy te kanały będą jeszcze w tym roku?

PF: Mam nadzieję, że w tym roku lub na początku roku przyszłego.

JS: Czy na 100% w ofercie platformy TVP będą Polsat, TV 4, TV Puls, TVN? TVN HD? i jeśli tak to jakiej zasadzie?

PF: TVN HD ze względu na upscaling, a nie transmisję HD nas w ogóle nie interesuje. W tym względzie nasza konkurencja nie buduje u klienta wiarygodności i jakości kanałów HD, a to powinno być zadaniem całego rynku. To jest nieuczciwe nazywać kanał HD, gdzie w rzeczywistości jest to tylko trochę lepsze SD. W naszym pakiecie FTA - spot beam, czyli bez konieczności kupowania karty, będą kanały TVP1, TVP2, TVP INFO, TVP Polonia, TVP Historia, TVP Kultura, TVP HD, TV Puls i TV Trwam . Dodatkowo prowadzimy rozmowy z kilkoma nadawcami, którzy za darmo chcieliby zaprezentować swoją ofertę programową, ale na dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy finalnej odpowiedzi, więc nie jestem upoważniony do składania tego typu deklaracji. Do tego dojdą kanały FTA z Astry.

JS: Czyli Jedynka, Dwójka będą niekodowane?

PF: Niekodowane, dzięki wiązce ograniczającej zasięg terytorialny do Polski, w tzw. spot beamie.

JS: Czy ten spot beam będzie jakoś ograniczony? Do Polski samej?

PF: Tak, każdy kto funkcjonuje na tym rynku, wie że to rozwiązanie z powodzeniem działa w Wielkiej Brytanii przy platformie Freesat BBC. Prawo europejskie mówi o intencji miejsca nadawania sygnału. W naszym przypadku jest to terytorium Polski, choć z przyczyn technicznych nie da się całkowicie ograniczyć wiązki do granic naszego kraju. Freesat również obejmuje swoim zasięgiem niewielką część Francji, Holandii a nawet Hiszpanii.

Drugim elementem naszej oferty programowej będzie FTV (free-to-view). Również w tym przypadku mechanizm będzie bardzo prosty. W zamian za samo kupno karty widz otrzyma dodatkowo, bez późniejszych comiesięcznych opłat abonamentowych kanały Polsat, Polsat 2, TVN, TVN7 i TVP Sport. Zastanawialiśmy się, czy oferty Polsat i TVN plus ofertę naszego TVP Sport nie umieścić również w ofercie FTA. Karta służyłaby wtedy tylko aktywacji części kanałów pay. Jednak doszliśmy do wniosku, że tak jak w przypadku swoich umów oraz kanałów, które już dziś nadają FTA (TV Puls i TV Trwam), nie będzie problemów z prawami autorskimi, to z pewnością TVN i Polsat szukałyby sposobu, by opóźnić, bądź całkowicie zmienić model pierwotny naszej platformy. Dlatego w przypadku ich kanałów zastosujemy system kodowania, żeby żaden z nadawców fikcyjnie bądź nie, nie mógł nam zarzucić łamania ich umów z dystrybutorami kontentu. Podobnie musimy uczynić z TVP Sport, gdyż część umów na transmisje sportowe jest bardzo restrykcyjna.

Jest też trzeci element naszej platformy. Kupno karty daje jeszcze jedną możliwość. Oprócz FTV i pakietu FTA widz otrzyma możliwość wyboru kolejnych, tym razem płatnych kanałów tematycznych. Nasza oferta będzie również w tym względzie rewolucyjna, bo w przeciwieństwie do istniejących już platform nie będziemy sprzedawać pakietów. Klient kupuje dostęp do konkretnego kanału a la carte. Spośród ok. 20 – 30 płatnych kanałów będzie wybierał tylko te, które chce oglądać i tylko za te będzie płacić.

JS: Czyli będzie sobie mógł stworzyć dowolny pakiet?


PF: Dokładnie tak. Tylko program, którym jest zainteresowany, będzie musiał opłacać. Cena za jeden kanał będzie się wahać od 1 zł  do  maksymalnie 7 zł za typowe kanały premium.

JS: Mówi Pan o miesięcznych opłatach?

PF: Bardzo mocno pracujemy, żeby pozbyć się pewnych kosztów, np. poprzez aktywację kanałów drogą SMS-ową. W ten sposób moglibyśmy się pozbyć klasycznego rozbudowanego call center. Myślimy też o innych formach płatności , np. przelewem bankowym. Przez to chcemy zaoferować odbiorcom całkowitą swobodę w kształtowaniu własnej oferty programowej, dodatkowo dużo tańszej od konkurencji.

JS: Proszę wymienić najważniejszych partnerów projektu platformy satelitarnej TVP.

PF: SES ASTRA jako ten podmiot, który udostępnia nam transpondery. Poza tym dystrybutorzy odbiorników, kart i anten. Z tym, że nie każdy klient zainteresowany zakupem naszych kart będzie jednocześnie zainteresowany zakupem odbiornika i odwrotnie. Dajemy całkowitą swobodę naszym klientom.

JS: Na jakiej zasadzie pojawi się Polsat i TVN? Czy macie już jakąś umowę, która wam to gwarantuje?

PF: Kilkakrotnie w ciągu ostatnich miesięcy swojego urzędowania na stanowisku prezesa udowadniałem skuteczność naszej firmy w podejmowanych przedsięwzięciach. Dokonaliśmy  zakupu praw telewizyjnych do Euro 2012, a otoczenia rynkowe sugerowało, że kupi je konkurencja. Rozszerzyliśmy ofertę TVP Sport o dwie platformy satelitarne, trafiając jednocześnie do prawie 3 mln domów. W to również nikt nie wierzył. Tak jest i tym razem. Zastanawiam się jak długo mam udowadniać, że to co mówię, czynię w sposób odpowiedzialny. Została wyznaczona pewna strategia, dotycząca konkretnych obszarów w spółce i ona jest konsekwentnie realizowana.

JS: Czy macie umowy z Polsatem i TVN?

PF: Tak, kanały, o których mówiłem, będą w naszej ofercie. Ich nadawanie moglibyśmy rozpocząć już dzisiaj. Do odtworzenia pełnej oferty naziemnej potrzebujemy tylko TV 4.

JS: Czy to ma być platforma powszechna (czyli tania), czy dla wybrańców (drogie dekodery- wynalazki)?

PF: Klient decyduje, jaki dekoder chce kupić i z jakiej oferty skorzystać. My dajemy mu całkowitą swobodę, począwszy od pakietu FTA, poprzez FTV (jednorazowy zakup karty), a skończywszy na comiesięcznej opłacie za poszczególne kanały płatne. Rynek zweryfikuje tę ofertę. W dużej części bezpłatną i tylko w jakiejś części nisko płatną w stosunku do tego, co i za ile oferują za swoje usługi istniejące już platformy satelitarne. Jeśli ktoś będzie miał wydać pieniądze na jednorazowy zakup karty aktywacyjnej i dodatkowe kilka złotych za każdy z wybranych przez siebie kanałów, to wydaje mi się, że jest to oferta bardzo atrakcyjna. Bardzo istotny jest dla nas aspekt kosztów dla klienta końcowego.

JS: Wiem, że to tajemnica, ale jakaś data startu platformy? Zapytam przewrotnie - w 2008 roku, tuż przed wystawą telewizji cyfrowej SAT KRAK, startowała 3.10.2008 oferta Telewizji na kartę - odniosła sukces z ponad 200 tys. abonentów w pół roku. Czy TVP skorzysta z tej okazji (SAT KRAK 2009 - 15-17.10.2009), by zaprezentować się w tym terminie? To start przed lub po SAT KRAK 2009?

PF: Po, ale proszę mnie o to szczegółowo nie pytać.

JS: Jakiej liczby abonentów platformy TVP spodziewa się Pan w pierwszym roku działania?

PF: Jeśli chodzi o pakiet FTA, nie będziemy mieli nad nim żadnej kontroli. Klient, który kupi sobie odbiornik nie będzie przez nas w żaden sposób monitorowany. Będzie to rynek otwarty i każdy kto będzie miał antenę ustawioną na 19,2E oraz odbiornik MPEG-4, otrzyma naszą ofertę. Tej części nie jesteśmy w stanie i nie chcemy kontrolować. Natomiast po ilości sprzedanych kart i wykupionych kanałów w części płatnej będziemy mięli dokładną wiedzę o liczbie abonentów.  Spodziewamy się kilkuset tysięcy abonentów części FTV w pierwszym roku funkcjonowania i przynajmniej kilkunastu tysięcy subskrybentów części pay rosnąco w każdym kolejnym miesiącu.

Rozmawiał: Janusz SULISZ


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TVP


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

679 zł Więcej...