reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Kanały premium mają jeszcze sens?

dodano: 2009-11-05 23:09 | aktualizacja: 2009-11-06 10:30
autor: Daniel Gadomski | źródło: SatKurier.pl

Canal+ W latach 90. mawiano, że wykupienie abonamentu za CANAL+ lub HBO to brak konieczności płacenia za bilety kinowe. Dzisiaj telewidzowie mogą wybierać nie z dwóch, ale z 10 kanałów przedstawiających się jako premium. Prawa do wytwórni zostały tak mocno podzielone na rynku, że wyraźnie widać stratę na jakości. Do tego coraz popularniejsze stają się pirackie serwery internetowe, gdzie nie trzeba czekać roku od premiery kinowej, a przyzwoitej jakości wersję filmu można obejrzeć już kilka tygodni po kinowej wersji.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

CANAL+, CANAL+ Film, HBO, HBO2, HBO Comedy, Cinemax, Cinemax 2, nFilm, nFilm 2 i Filmbox Extra - taką ofertę mają do dyspozycji polscy widzowie, nie licząc mutacji poszczególnych stacji w wysokiej rozdzielczości. Kanałów filmowych jest więcej, ale przyjęło się, że jako premium można określić te, które są dodatkowo płatne. Liczących się wytwórni hollywoodzkich jest niewiele, dlatego filmy z tych najważniejszych dzielą się na trzech graczy: CANAL+ (20th Century Fox, Universal Studios i wybrane pozycje DreamWorks SKG do końca 2010 roku) HBO (Warner Bros, Buena Vista International Television, Sony Pictures Entertainment) i nFilm (Paramount Pictures, DreamWorks SKG, Metro-Goldwyn-Mayer Studios). Aby oglądać wszystkie nowości w telewizji, trzeba więc być abonentem trzech platform cyfrowych. Perspektywa mało pocieszająca. Gdy jeszcze spojrzymy na spadające stale wyniki oglądalności kanałów premium, widać pewne osłabienie Według danych TNS OBOP udział w rynku CANAL+ oscyluje obecnie w granicach 0,15-0,21 proc. W 2002 roku stacja przekraczała 0,3-0,4 proc. Zmiana jest o tyle istotna, że od tego czasu Canal+ podwoił, jeśli nie potroił liczbę abonentów, choć można ją tłumaczyć większą fragmentaryzacją rynku. Dzisiaj filmy to nie tylko kanały premium, ale też kanały tematyczne serialowo-filmowe, takie jak Kino Polska, Sci-Fi Channel i kanały przygotowane przez konkretne wytwórnie, np. Disney Channel, Universal Channel.

Kiedy na satelicie trzeba czekać rok na emisję filmu i to tylko w jednym z kanałów premium, to w serwisach typu Rapidshare, Chomikuj itp. filmy pojawiają się nawet przed premierą. Większość z nich nie spełnia podstawowych wymagań jakościowych, ale w dobie mniejszych możliwości piractwa satelitarnego serwisy takie cieszą się sporym powodzeniem. Zwłaszcza, że wystarczy wymieniać się plikami (za co są już punkty uprawniające do pobierania) lub wysłać SMS-a za 2-7 zł, co daje zazwyczaj kilka GB transferu. Przy średniej klasy łączu 2-3 mbit/s to 15-20 minut czekania na film, a pamiętajmy, że coraz większą popularnością (za sprawą spadających cen) cieszą się łącza przekraczające 100 Mbit/s. Dzięki takiej przepustowości jeszcze szybciej niż w 15 minut można pobrać film w HD. Ale zanim to się upowszechni możliwe, że luki prawne zostaną przezwyciężone i ten rodzaj piractwa zostanie ograniczony. Różnego rodzaju służby już walczą z właścicielami serwisów internetowych podobnych do powyższych.

Kanały filmowe premium powinny znaleźć sposób na zachęcenie do siebie odbiorców, którzy mogą szybko uciec do Internetu. Powinny postawić na jakość treści - oferować więcej filmów jednocześnie z napisami, oryginalną wersją językową i z dubbingiem. Inna metoda walki z Internetem, z której korzystają już praktycznie najbardziej znaczący wszyscy gracze to biblioteki wideo na żądanie. Podobnie jak w Internecie, abonent może o dowolnej porze dnia i nocy obejrzeć ulubiony film, nawet w wysokiej rozdzielczości. Emisja w HD jeszcze przez dłuższy czas powinna być zachętą do wykupywania abonamentu za kanał premium. “Bękarty wojny”, nawet za rok w HD i Dolby Digital 5.1 to nie to samo, co nędzna kopia z kamery umieszczonej w kinie. Za 3-4 lata do tych udogodnień powinna dołączyć jeszcze emisja 3D. CANAL+, HBO i nFilm mogą też bronić pozycji oferowaniem innych rodzajów treści niż tylko filmy.

Najwięcej argumentów ma tutaj CANAL+, który posiada silną ofertę sportową. Meczów na żywo ciężko szukać w p2p lub serwisach typów chomikuj. Konkurenci CANAL+ mogliby pomyśleć o emisji np. koncertów na żywo w HD, dobrym dokumencie, którego wciąż mało w sieci, czy autorskich serialach. Szkoda, że CANAL+ nie produkuje jak na początku działalności. Gdyby na antenie tej stacji pojawiło się coś w rodzaju “13 Posterunku”, jak kiedyś … Pamiętajmy, że w USA sieć HBO słynie z wielu produkcji serialowych (“Sześć stóp pod ziemią“, “Anioły w Ameryce“, “Seks w wielkim mieście“). W Polsce utarło się, że seriale lepiej dać od razu na duże anteny i zarobić na reklamach. W końcu, jeśli sieć okaże się za mocnym przeciwnikiem, można w nią wejść i zacząć oferować VoD i wybrane produkcje w Internecie. Częściowo czyni już to France Telecom/Orange we Francji, a usługa ma być rozwijana także w Polsce.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...