reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Kanały o jednej twarzy

dodano: 2009-12-09 14:47 | aktualizacja: 2009-12-09 15:10
autor: Daniel Gadomski | źródło: SatKurier.pl

iraq_tv_logo_sk.jpg W dobie cyfrowej telewizji każdy może mieć swój kanał telewizyjny. Z tego założenia wyszli zwolennicy byłego irackiego dyktatora Saddama Husajna , którego trzecia rocznica egzekucji przypada za dwa tygodnie. Czy pomysły na kanały, których profilem jest działalność żyjących ludzi lub postaci historycznych zawsze się sprawdzają? W Polsce mamy zarówno udane przedsięwzięcia, jak i mniej wypalone.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wspomniany wyżej kanał Al-Arabi TV (pierwotnie miał się nazywać Saddam TV, ale zmieniono nazwę z przyczyn politycznych) dzieli według doniesień "The Guardian" pasmo satelitarne z Al-Lafeta TV. Stacja dostępna za pośrednictwem Nilesata i Arabsata została przygotowana we współpracy z dawnymi politycznymi przyjaciółmi dyktatora z partii BAAS. Podobno jest zarządzana z Syrii. Emituje głównie programy upamiętniające sylwetkę byłego przywódcy Iraku, przemówienia Husajna, często z podkładem muzyki patriotycznej i religijnej. Pomysł na kanał budzi szerokie kontrowersje nawet w samym Iraku. Jaber Habib Jaber w rozmowie z BBC określił projekt "próbą gloryfikowania tyrana".

Zwolennicy Husajna przygotowując dedykowano jemu kanał zapewne wzorowali się na podobnych przedsięwzięciach na świecie
- nie zawsze odnoszących się kontrowersyjnych postaci, czasami wręcz odwrotnie. Trzeba przyznać, że takich inicjatyw przybywa, choć nie wszystkie się sprawdzają. Szczególnie przyjmują się w rzeczywistości islamskiej. Na przykład dla Libańczyków nadaje swój kanał telewizyjny ajatalollah Mohammad Hussein Fadlallah (Imam Hussein TV), uważany przez niektórych ekspertów za duchowego przywódcę Hezbollahu. Kanał - Maharishi Open University - ma też nieżyjący od ponad roku guru i założyciel ruchu medytacji transcedentalnej Maharyszi Maheś Jogi. Włoski przykład to Tele Padre Pio, kanał upamiętniający nauki, życie i cuda dokonywane przez świętego włoskiego zakonnika. W Polsce w pewnym sensie kanałem skupionym wokół osoby jest TV Trwam ojca Tadeusza Rydzyka. Złośliwi nazywali tę stację "Tadeusz Rydzyk WAM". Można powiedzieć, że na antenie Trwam szeroko prezentowana jest wizja polityczna, religijna i społeczna wyznawana przez o. Rydzyka.

W Polsce mieliśmy eksperyment z wykorzystaniem fenomenu medialnego Jurka Owsiak
a. O.TV odnoszący się do sukcesu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Przystanku Woodstock, a także edukacji w zakresie pierwszej pomocy, nie sprawdził się. W n zastąpiła go Eska.TV z powodu słabej oglądalności. Nie wszystko stracone, gdyż kanał nadal funkcjonuje jako pasmo ZigZap. Koncepcja autorskich kanałów nie spotkała się też ze zbyt szerokim zainteresowaniem w przypadku nRadia. Stacje sygnowane przez Beatę Kozidrak, Kayah, Muńka Staszczyka, Nigela Kennedy'ego i Leszka Możdżera zakończyły nadawanie. Jedno jest pewne - takie formaty sprawdzają się, gdy odnoszą się ściśle do treści religijnych. Komercyjnie wychodzi to bardzo opornie i w zasadzie postacie pokroju Marthy Stewart wolą ograniczać się do dystrybucji swoich treści na żądanie. Dziwi zatem dlaczego do tej pory nikt nie pomyślał o uruchomieniu kanału upamiętniającego Jana Pawła II. Kanał poświęcony Husajnowi, zwłaszcza w trzecią rocznicę jego śmierci, może być próbą zrobienia z niego islamskiego męczennika.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Signal ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

799 zł Więcej...

Uchwyt do krokwi pod rynnę

Uchwyt do krokwi pod rynnę

189 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 GoSAT GS250T2 H.265 HEVC

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki GoSAT dla Naziemnej Telewizji...

109 zł Więcej...