reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

10 sukcesów i 10 porażek 2009 roku

dodano: 2010-01-01 23:37 | aktualizacja: 2010-01-02 00:10
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 12/2009

Zakończony 2009 rok nie zostanie zapamiętany jako rewolucyjny na polskim rynku płatnej telewizji. Mimo wielu inicjatyw i planów, nie wszystko wyszło zgodnie z zapowiedziami. Chodzi tu o plany rozpoczęcia procesu wdrażania cyfrowej telewizji naziemnej i start platformy TVP. Kilka kanałów tematycznych z powodu słabych wyników zakończyło nadawanie, niektóre w ogóle nie rozpoczęły. Tekst z drukowanego SAT Kuriera 12/2009.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nie zabrakło też pozytywów - kilku udanych działań i kanałów tematycznych. Za pozytyw można nazwać te stopniowo poprawiające się traktowanie klientów przez platformy cyfrowe i coraz bardziej oryginalne akcje promocyjne.

Poniżej prezentujemy subiektywny ranking 10 największych sukcesów i pozytywnych inicjatyw 2009 roku i 10 największych niewypałów, błędów ostatnich dwunastu miesięcy.

SUKCESY

Dekodery do przodu

Po 11 latach obecności platform cyfrowych na rynku wreszcie operatorzy zaczęli walczyć o klienta za sprawą dekoderów, które nie są już tylko bezmyślnymi pudełkami do odbioru kanałów telewizyjnych. Dobrym przykładem jest tutaj dekoder nBox turbo z 500GB, oprogramowaniem pozwalającym na oglądanie filmów, zdjęć z Internetu, gier. O klientów za pomocą nowego dekodera walczy też CYFRA+. Tyle, że głównie poprzez obniżanie cen dotychczasowego sprzętu. Zniosła 20 sierpnia dla nowych abonentów opłaty za dzierżawę dużej części dekoderów. Pojemność 320GB ma EchoStar DVR-7400 HD Cyfrowego Polsatu i Philips HD PVR CYFRY+ (500GB w najnowszym dekoderze Pace PVR). Co ważne aktywacja nowego sprzętu w platformach cyfrowych nie przekracza 150 zł. Niekiedy jest jeszcze tańsza i atrakcyjny sprzęt można nabyć za symboliczną opłatą.

Polska przechodzi na 16:9


Polskie stacje telewizyjne po wielu latach opóźnienia wobec np. brytyjskich i niemieckich coraz odważniej przechodzą na emisję panoramiczną. W TVN HD można oglądać wiele programów w wersji panoramicznej. Latem na 16:9 przeszły TVN Turbo i TVN Style. Jeszcze wcześniej, bo przed rokiem TVN24, TVN CNBC Biznes. Od samego początku istnienia na rynku w tym formacie zaczęły nadawać Polsat News, Polsat Cafe i Polsat Play. Ale to newsy dla wielu nadawców były polem eksperymentalnym w tej dziedzinie. Nadawcy chyba zrozumieli, że trwa czas narodowego wymieniania telewizorów, aby np. oglądać telewizję wysokiej rozdzielczości i problemy z odbiorem 16:9 będą dotyczyć coraz węższej liczby osób. Zmiany wprowadziła także telewizja publiczna. Od listopada osoby oglądające kanały TVP za pośrednictwem platform CYFRA+, n, przez DVB-T i wybrane sieci kablowe mogą korzystać z TVP1 i TVP2 w formacie panoramicznym. Już wcześniej TVP eksperymentowała z 16:9 przy serialach.

TP w ofensywie

Po kilku latach bezskutecznego działania na rynku płatnej telewizji wygląda na to, że Telekomunikacja Polska przechodzi do prawdziwej ofensywy. Sposób w jaki to czyni może być dyskusyjny. Spora część z pozyskanych do końca czerwca 239 tys. klientów usługi telewizyjnej TP (łącznie IPTV i drogą satelitarną) została złapana na promocje gratisowe - np. do zakupu Neostrady dostęp do podstawowych kanałów telewizyjnych za darmo. Nie mniej jednak ten wynik jest całkiem przyzwoity w porównaniu z ostatnimi latami. Obawiać może się CYFRA+, która do tej pory współpracowała z TP. Pojawiają się informacje, że w Polsce śladem Francji operator telekomunikacyjny postawi również na autorskie kanały. We Francji poza Orange Sport i Orange Sport Info działają jeszcze: Orange Cinemax, Orange Cinehappy, Orange Cinechoc, Orange Cinenovo i Orange Cinegeants. Zainteresowanie większym zaczepieniem Orange na rynku telewizyjnym potwierdza zakup dodatkowej, niezależnej od CYFRY+ pojemności na satelicie.

3D-TV nowym katalizatorem rynku

Po sukcesie i dość dużym nasyceniu rynku telewizją wysokiej rozdzielczości nadszedł czas na następcę tej technologii, który zachęci kolejne gospodarstwa domowe do zakupu nowych telewizorów, czy płacenia więcej za platformy cyfrowe. Przez ostatnie lata producenci zastanawiali się, czy zaoferować telewizję 3D w postaci specjalnych okularów, czy też wprowadzić na rynek telewizory umożliwiające odbiór takich treści bez okularów. Wygrała pierwsza opcja, ponieważ opracowanie sprzętu do użytku komercyjnego potrwałoby dłużej, byłoby bardziej kosztowne, a branża po światowym kryzysie ekonomicznym potrzebuje nowego drivera. Swoje kanały w 3D na 2010 roku zapowiada Sky Digital (...i DirecTV). Zaczepienie się na rynku tej technologii ma następować tak jak w przypadku HD - najpierw film i sport. Połowa meczów mundialu 2010 roku ma być produkowana i prezentowana w 3D.

Licytacja na HD

Prestiżowa rywalizacja na ilość kanałów w wysokiej rozdzielczości trwa w najlepsze - co ciekawe przeniosła się na rynek operatorów kablowych. Dostępna głównie w Łodzi Toya oferuje ich teraz 15 dzięki wprowadzeniu czterech dodatkowych w październiku. Są to: Nat Geo Wild HD, Fashion TV HD, Animal Planet HD, Eurosport HD, Eurosport 2 HD, Polsat Sport HD, Discovery HD, MTV HD, HBO HD, Luxe TV HD, Canal+ Sport HD, Canal+ Film HD, Filmbox HD, TVN HD, National Geographic HD. Brakuje jeszcze History Channel HD, TVP HD i Polsat HD, ale pewnie dla walczącego o prestiż operatora to tylko kwestia czasu.

Nietypowa promocja

Aby pozyskać przed świętami abonentów dla platformy cyfrowej nie starczają już same atrakcyjne oferty pakietowe i niższe opłaty za sprzęt. O krok dalej poszła CYFRA+, która przy podpisaniu umowy na 24 miesiące dodatkowo oferuje 23-calowy telewizor LG Full HD  za 1 zł. Oczywiście sprzęt nie jest dostępny dla wszystkich abonentów, tylko tych, którzy wykupili abonament Prestiżowy+, PrestiżowyHD+ i Komfortowy+. Złośliwi krytykują platformę za to, że gdyby kupić taki telewizor - a w zasadzie monitor LCD - wybierając tańszy pakiet, wyszłoby taniej albo tyle samo. Ale jest to pewnego rodzaju nowość na rynku, bo do tej pory platformy ograniczały się do promocji cenowych. Jak widać CYFRA+ poszła śladem operatorów komórkowych. Już wiele lat temu ci ostatni nagradzali nowych klientów np. discmanami, czy mp3playerami.

Hybrydowe platformy

CYFRA+ i telewizja n nie mogą wprowadzić do oferty Polsatu. Postanowiły więc oferować ten kanał tylnymi drzwiami - poprzez zaoferowanie wybranym klientom możliwości odbioru cyfrowej telewizji naziemnej. n pod koniec listopada wprowadziła urządzenie wielkości pendrive'a, które umożliwia odbiór kanałów DVB-T - w tym oczywiście Polsatu - po podłączeniu go do złącza USB i anteny naziemnej. CYFRA+ jeszcze wiosną br. wprowadziła oprogramowanie do swoich dekoderów, które pozwala na odbiór cyfrowej telewizji naziemnej. Na razie ani jedna, ani druga platforma nie chwalą się głośno swoimi nowymi funkcjonalnościami. Ich klientów może czekać rozczarowanie, gdy np. zakupią ów sprzęt, a nie znajdą się w zasięgu nadajnika.

 Polsat uruchamia kanały ...

Po latach nieudolności w prowadzeniu kanałów tematycznych i wielokrotnym zmienianiu ich profili i nazw wygląda na to, że Polsat wreszcie uporządkował ten sektor swojej działalności. Uruchomione Polsat Play i Polsat Cafe przypominają jakościowo TVN Turbo i TVN Style. Sięgnięto do sprawdzonej recepty na sukces przez zaproponowanie autorskich programów gwiazdom showbiznesu i kupienie kilku zagranicznych formatów. Mistrzostwem jest też przesunięcie oferty piłkarskiej do nowego kanału Polsat Futbol. W ten sposób Polsat po raz kolejny zwiększył opłaty gniazdkowe od operatorów kablowych. Na podziw zasługuje również Polsat Film, który zaraz po starcie trafił pod względem oglądalności do czołówki kanałów filmowych - za sprawą dystrybucji w Cyfrowym Polsacie, bo oferta kanału to głównie powtórki sprawdzonych produkcji z głównej anteny. Wreszcie powstał od dawna zapowiadany Polsat HD i dziecięcy Polsat Jim Jam, który powstaje we współpracy z Chello Zone i Hit Entertainment.

... a TVP poprawia dystrybucję swoich

Po niemal trzech latach od uruchomienia TVP Sport jest wreszcie dostępny na wszystkich platformach cyfrowych. Pełniącemu obowiązki prezesa TVP udało się podpisać umowy w sprawie dystrybucji tej stacji w Cyfrowym Polsacie i Cyfrze+. Znacząco poprawił się również zasięg TVP Sport w sieciach kablowych. Telewizji publicznej pomogło złagodzenie stanowiska w negocjacjach z operatorami, a także nabycie kilku intratnych praw sportowych - w tym do mundialów i Euro 2012. Do Cyfrowego dołączono też TVP Info. Wkrótce TVP Polonia ma pojawić się w ramach cyfrowej telewizji naziemnej w Berlinie. Przed TVP zostaje jeszcze sprawa zwiększenia zasięgu TVP HD. Być może nastąpi to, gdy ruszy duża impreza sportowa - np. olimpiada zimowa lub mundial 2010. Część operatorów wprowadziła TVP HD na krótko przed olimpiadą w Pekinie.

Radio w telewizorze

Uruchomienie polskiej odpowiedzi na sukces włoskiego 102,5 Hit Channel (RTL) zapowiadały zarówno RMF FM, jak i Eurozet. W końcu żadna ze stacji tego nie uczyniła, a RMF ograniczył się do internetowej emisji RMF Maxxx TV. Muzyczny kanał uruchomiła za to bez hucznych zapowiedzi Eska. Eska TV na tyle spodobał się abonentom platformy cyfrowej n, że szybko podjęto decyzję o zastąpieniu nim stacji Owsiak TV. Można być lub nie być zwolennikiem muzyki emitowanej w sieciówce Eski, ale w kontekście naszpikowania reklamami kanałów MTV Networks Polska, Eska TV wypada nieźle. Brak wątpliwej jakości rozrywki, reklam, brak przesycenia aplikacjami SMS-owymi, jak w Vivie Polska i 4fun.tv pozwala Esce TV być prawdziwą alternatywą dla amerykańskiego koncernu Viacom. Potencjał stacji zauważają już operatorzy kablowi.

PORAŻKI

MTV jak Małomuzyki TV

Porażką można nazwać działania MTV w ciągu ostatnich miesięcy. Drastycznie ograniczono liczbą polskojęzycznych programów na sztandarowej antenie nadawcy. Muzyki jak na lekarstwo. Przybyło za to amerykańskich programów rozrywkowych. Widzowie mogą np. śledzić losy bohaterek telenoweli dokumentalnej "Licealne ciąże". Poziomem nie grzeszy także Viva Polska, która stała się papką usług quizowych i wątpliwej jakości reklam typu "zamów zdjęcia z dzieciństwa Dody na komórkę", "rozwiąż test zdrady", kup pierdzącą aplikację lub skaner rentgen na komórkę. Samo MTV chyba już nie wierzy w muzykę i ogranicza się do szeroko pojętej rozrywki. Powinno więc wycofać z nazwy literkę M nawiązującą do dobrej przeszłości. Szkoda, że w Polsce szerzej nie jest prowadzona dystrybucja pakietu MTV Unlimited, zawierającego jeszcze "klasycznie" muzyczne kanały MTV.

Papierowe kanały

Jak co roku pada wiele deklaracji uruchomienia kanałów tematycznych, a część z tych projektów przepada bez śladu. Tym razem nie mogłoby być inaczej i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji znowu musi wszczynać postępowania w sprawie cofnięcia koncesji dla kilku nadawców. Problem dotyczy np. TV Dom, przygotowywanego przez łódzką spółkę. Chyba jakieś fatum krąży nad stacjami dotyczącymi nieruchomości, urządzania domów. Wcześniej podobnym fiaskiem do TV Dom zakończyło się przygotowywanie startu TV Nieruchomości. KRRiT podjęła również decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia koncesji dla Agencji CKTV, związanej z dostępną niegdyś na Amosie telewizją TMT. Firma zapowiadała uruchomienie stacji: Polska Muzyka TV, Bajka.TV i Film.TV.

Czemu HD jest płatne?

Mimo, że telewizja wysokiej rozdzielczości jest obecna w Polsce od 4 lat, nadal większa część operatorów każe sobie dodatkowo płacić za dostęp do treści HD. Może mieć to jeszcze pewne uzasadnienie w przypadku kanałów typu National Geographic Channel HD, Discovery HD, które emitują co innego niż główne anteny nadawców, ale jest kompletnie niezrozumiałe z Eurosportem HD, Eurosportem 2 HD, Canal+ Film HD i Canal+ Sport HD. Prędzej czy później można się spodziewać procesu polegającego na całkowitym przechodzeniu na emisję w wysokiej rozdzielczości, kiedy takie opłaty będą tylko historią. W końcu emisja HD to tylko lepsza jakość - przypomina trochę ewolucję telewizyjną, która dokonała się za sprawą wejścia PAL-u, ale jest nieco bardziej nakręcona przez speców od marketingu.

Po platformie

Telewizja Polska od kilku lat pracowała nad uruchomieniem platformy cyfrowej. Kolejni prezesi w mglisty sposób przedstawiali perspektywę satelitarno-naziemnych rozwiązań. W końcu o krok dalej poszedł były p.o. prezesa Piotr Farfał, który uruchomił platformę w modelu zbliżonym do brytyjskiej "Freesat". Dodatkowo miał być on uzupełniony o kanały płatne na zasadzie "TV a la card", czyli płacenia za każdą stację oddzielnie - w zależności od potrzeby. Z planów wyszło wielkie nic. Chociaż platforma "Freesat" ruszyła na Astrze (tutaj pojawiły się liczne kontrowersje dotyczące emisji w MPEG-4, do której nie ma takiej ilości sprzętu na rynku co MPEG-2), ograniczyła emisję do terytorium Polski dzięki wąskiej wiązce, po kilku tygodniach doszło do zakodowania kanałów. Wcześniej oczywiście w programach informacyjnych i publicystycznych padły twarde deklaracje co do bezpłatnej i ogólnodostępnej możliwości odbioru telewizji. Zmiany wprowadzono, gdyż zmieniły się władze na Woronicza - Farfała najpierw zastąpił Bogusław Szwedo, a potem Tomasz Szatkowski. Nowe władze tłumaczyły zakodowanie emisji niedokończeniem spraw związanych z prawem autorskim przez swoich poprzedników.

Cyfrowy Polsat a VoD

Platforma Cyfrowy Polsat na końcu wprowadziła usługi wideo na życzenie (VOD). Uczyniły to w różnych modelach biznesowych n i CYFRA+ oraz niektóre największe sieci kablowe - Aster, Multimedia Polska. Cyfrowy Polsat, który dotąd tłumaczył, że VoD może nie być opłacalne, w końcu ugiął się pod konkurencją. Spółka mówi, że jej wideo na życzenie będzie nowatorskie. Problem w tym, że to nie VoD, tylko PPV (pay-per-view). To rozwiązanie nieco przestarzałe i oferowane przez platformy cyfrowe w Europie od 10 lat. Platforma Zygmunta Solorza-Żaka testowała to rozwiązanie już w 2001 roku. Teraz ponoć testowanych jest sześć filmów jednocześnie m.in. "Wszyscy jesteśmy Chrystusami". Lepiej późno niż wcale, ale późno mogłoby też zobligować Cyfrowy Polsat do zagwarantowania odpowiedniej jakości usługi.

Falstart DVB-T

Cyfryzacja miała ruszyć w Polsce na dobre we wrześniu br., ale skończyło się na uznaniu dotychczas testowych nadajników za pierwszy multipleks DVB-T. W dodatku nie wszystkich nadajników, bo przez wygaśnięcie zgody na testy w Krakowie, zrezygnowano z emisji w tym mieście. Wróci ona, jeśli będzie wola na kontynuowanie i finansowanie testów ze strony nadawców, Emitela lub ze strony innej instytucji. Długo można byłoby się rozpisywać negatywnie o harmonogramie uruchamiania poszczególnych nadajników cyfrowej telewizji naziemnej - np. według niego Kraków zostanie włączony dopiero w lipcu 2011 roku. Bardziej boli brak rozstrzygnięć co do drugiego multipleksu. Co trochę pojawiają się nowe pomysły co do jego zawartości i metody wyłonienia nadawców z niego korzystających, a powinno być już po procesie koncesyjnym. Bez drugiego multipleksu obecność dotychczasowych siedmiu naziemnych kanałów będzie słabą zachętą do przechodzenia na DVB-T.

Stracone szanse

Całkiem fajny pomysł na kanał młodzieżowo-rozrywkowy słabo wychodzi Patio TV. Celem twórców stacji z Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi było stworzenie społecznościowej - współtworzonej przez samych widzów telewizji. Ich zamysłem nie było chyba jednak wypuszczanie na antenę totalnej amatorki niezgodnej z programem w gazetach i EPG, ciągłych cięć i rotacji w zespole. Wiele osób z pewnością obejrzałoby relacje z imprez studenckich, czy sportowe rozgrywki na uczelniach wyższych. Twórcy Patio TV nie grzeszą oryginalnością. Na początku listopada emisja Patio TV została zawieszona na prawie cztery dni. "Dziennik Łódzki" pisał nawet o problemach finansowych nadawcy. Najpewniej stacja szybko zakończy działalność, jak podobne projekty - Moja TV, TV Centrum.

Nieudane kanały

W 2009 roku Grupa ITI pożegnała się z kolejnymi nierentownymi kanałami tematycznymi. Do ostrzału poszły: Owsiak TV (w końcu odnalazł się jako blok programowy w ZigZapie Cyfry+), nTalk i TVN Lingua. Z kolei koncesja nastawionego na “zysk” wizerunkowy Religa.TV przeszła w ręce odrębnej spółki. W przypadku OTV można było przypuszczać, że tak się skończy - tematyka zbyt wąska, a i dobór treści niezbyt szeroki. Zdalne nauczanie języków obcych nie wyszło już w przypadku TeleUniwersytetu Polsatu. Nie mogło być inaczej z kanałem TVN-u. Gatunek talk-show przechodzi chyba ostatnio kryzys - spada oglądalność “Szymon Majewski Show”, “Kuby Wojewódzkiego” i “Rozmów w toku”, więc zamknięcie nTalk nie dziwi.

Niewygodny multiroom

CYFRA+ jako pierwsza wprowadziła usługę multiroom na rynek platform cyfrowych.  Problem w tym, że korzystanie z niej nie należy do najwygodniejszych. Największą niedogodnością jest konieczność doładowywania specjalnego modułu przeznaczonego do usługi co 6 godzin oglądania. Zabezpieczenie stworzono ponoć po to, aby nie udostępniać wykupionego pakietu np. sąsiadom, ale w praktyce uderza w domowników, którzy będą musieli fatygować się przez całe mieszkanie z modułem dodatkowym do głównego modułu. Na razie z multiroomu mogą skorzystać tylko abonenci najdroższych pakietów - Prestiżowego+ i Prestiżowego HD+ i mogą zakupić tylko jeden dodatkowy moduł, czyli możliwość oglądanie nie więcej niż na dwa telewizory. Z pewnością multiroom CYFRY+ nie zachęci użytkowników sharingu do wykupienia legalnego abonamentu CYFRY+.

Mobilne opóźnienie

Choć w przeciwieństwie do cyfrowej telewizji naziemnej mobilna telewizja przeznaczona głównie na telefony komórkowe ruszyła zgodnie z zapowiedziami pod koniec września w Warszawie, właściwie prawie nikt nie może z niej korzystać. Nadal nie ma umów z największymi operatorami telefonii komórkowej, co jest kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia, bo to od operatorów zależą subsydia na telefony wyposażone w tuner DVB-H. Z konsorcjum tych największych INFO-TV-FM, zamojska spółka tworząca pakiet DVB-H wygrała wcześniej przetarg. Póki co nie pomaga nawet zainteresowanie projektem ze strony platform cyfrowych i sieci kablowych. Projekt może uratować CenterNet, właściciel koncesji dla piątego operatora GSM, który zapowiada szeroką współpracę z INFO-TV-FM w zakresie DVB-H. W ofercie zamojskiej firmy znajduje się 20 kanałów telewizyjnych i radiowych.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 230 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...