dodano: 2010-01-11 10:45 | aktualizacja:
2010-01-11 11:53
autor: Janusz Sulisz |
źródło: TVP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Telewizja Polska współtworzy kulturę polską i propaguje czynne w niej uczestnictwo. Tylko w 2009 r. Jedynka wyemitowała
35 spektakli, w tym 10 premierowych. Teatr TV obecny jest w telewizji publicznej dzięki wpływom z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej.
Pierwszą premierą Teatru TV w 2010 r. jest spektakl Sceny Faktu pt.
Prymas w Komańczy, autorstwa i w reżyserii Pawła Woldana. Jego emisja nastąpi w poniedziałek, 11 stycznia o godz. 20.20 w TVP1.
Prymas w Komańczy ukazuje Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego (w tej roli Olgierd Łukaszewicz), wielkiego duszpasterza i męża stanu. W Komańczy – ostatnim miejscu Jego uwięzienia (lata 1955-1956) – Prymas opracowuje program duszpasterski dla Polski - Wielką Nowennę, przygotowującą Polaków do Tysiąclecia Chrztu Polski. Program Prymasa ma bronić katolików w Polsce przed komunistyczną polityką zniewolenia i terroru, a z Jasnej Góry uczynić narodowe sanktuarium.
W styczniu Jedynka przedstawiła już powtórkowy
Ożenek Mikołaja Gogola w reżyserii Ewy Bonackiej (4 stycznia spektakl obejrzało ponad 1, 7 mln widzów w grupie 4+; dane: TNS OBOP). Pokaże także powtórkowy
Koncert (25 stycznia o 20.20 w TVP1) Feliksa Falka w reżyserii Janusza Dymka. Druga premierą Teatru Telewizji w tym roku (15 lutego o 20.20 w TVP1) będzie spektakl
Namiętna kobieta według sztuki Kay Mellor (przekład: Elżbieta Woźniak) w reżyserii Macieja Englerta. To pełna liryzmu komedia. Bohaterka sztuki, przykładna matka i żona, mieszkająca z mężem i dorosłym synem, znika nagle w dniu ślubu jedynaka. Syn odnajduje matkę na strychu, gdzie kobieta wspomina jedyny okres w życiu, kiedy czuła się szczęśliwa – czasy romansu z przystojnym mężczyzną z sąsiedztwa. Wspaniały i zabawny portret kobiety (w tej roli Marta Lipińska), uwikłanej w uczucie do kochanka, rutynę własnego związku i miłość do syna. Reżyser stworzył równie plastyczne portrety trzech mężczyzn – nudnego, wiecznie niezadowolonego męża, który nie potrafi nawiązać kontaktu z bohaterką (Krzysztof Kowalewski), wprawnego w sztuce uwodzenia i zawsze zadowolonego kochanka (Andrzej Zieliński) oraz zagubionego w tym wszystkim jedynaka (Piotr Adamczyk). Przedstawienie to grane było w Teatrze Współczesnym w Warszawie przy pełnej widowni od swej premiery w 2003 r. Po wielu staraniach Teatr TV uzyskał prawa telewizyjne do tekstu sztuki. Autorem scenografii jest Marcin Stajewski, a zdjęć – Michał Englert.
W lutym Jedynka pokaże także powtórkowe
Jury (1 lutego o 20.20 w TVP1) autorstwa i w reżyserii Juliusza Machulskiego oraz
Balladę o kluczu (8 lutego o 20.20 w TVP1) autorstwa Adama Dobrzyckiego w reżyserii Waldemara Krzystka. W 2010 r. przewidziana jest również premiera na Scenie Faktu pt.
Operacja Reszka Włodzimierza Kuligowskiego w reżyserii Ewy Pytki (marzec). Spektakl przedstawia operację MSW, z drugiej połowy lat 70-tych, jedną z najbardziej bezwzględnych i tajemniczych w historii wywiadu PRL. Bezpieka postanawia przy pomocy agenta Kazimierza (w tej roli Maciej Zakościelny) „wyeliminować” Piotra Jeglińskiego (Jan Wieczorkowski), wydawcę „Spotkań” w Paryżu, przerzucającego „zakazane” książki, wydawnictwa, powielacze do kraju. W obsadzie: Tamara Arciuch, Grażyna Barszczewska, Krzysztof Banaszyk, Paweł Deląg, Krzysztof Globisz, Maciej Kozłowski, Sławomir Orzechowski, Zbigniew Wardejn i wielu innych znakomitych aktorów.
Kolejna premiera wyreżyserowana jest przez Krystynę Jandę –
Rosyjskie konfitury (kwiecień), autorstwa Ludmiły Ulickiej (przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska). To współczesna sztuka jednej z najbardziej cenionych obecnie autorek rosyjskich. Klimatem, rysunkiem postaci, wreszcie poprzez wyraziste aluzje literackie utwór nawiązuje do twórczości dramaturgicznej Czechowa. Obejrzymy historię inteligenckiej rodziny żyjącej w rozpadającej się podmoskiewskiej daczy. Występują m.in.: Krystyna Janda, Ignacy Gogolewski, Maria Seweryn, Agnieszka Krukówka, Sonia Bohosiewicz, Rafał Mohr, Agnieszka Mandat, Cezary Kosiński, Weronika Nockowska.
Do końca tego roku planowane są także inne premiery Teatru Telewizji. Sztuka
Kontrym autorstwa Marka Pruchniewskiego (scenariusz telewizyjny: Marcin Fischer) w reżyserii Marcina Fischera opowiada o cenie, jaką trzeba zapłacić za zachowanie własnej godności. Bolesław Kontrym „Żmudzin” był legendarną postacią –cichociemny, bohaterski dowódca Powstania Warszawskiego, uczestnik bitwy o Narwik, walk we Francji, współorganizator Państwowego Korpusu Bezpieczeństwa, postrach konfidentów w okupowanej Warszawie, żołnierz Dywizji generała Stanisława Maczka. Równocześnie jednak kombryg Armii Czerwonej odznaczony trzema czerwonymi sztandarami, uczestnik Bitwy Warszawskiej, ale po stronie czerwonoarmistów, bohater Rewolucji Październikowej. Józef Światło to wysoko postawiony oficer Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, wicedyrektor Departamentu X MBP, ale także autor słynnych audycji nadawanych na falach Radia Wolna Europa, które przyczyniły się do likwidacji Urzędu Bezpieczeństwa oraz aresztowania najbardziej brutalnych śledczych. Spotkanie tych dwóch postaci – niecodzienne, dziwne i mroczne, ich pełna napięć gra, tworzy niezwykle emocjonującą oś dramaturgiczną spektaklu. To opowieść o wielkiej miłości i wielkiej zdradzie, brawurowych ucieczkach i tajnych więzieniach, skorumpowanych urzędnikach i wielopoziomowej, pełnej zaskakujących zwrotów rozgrywce pomiędzy legendarnymi postaciami. Występują: Jan Frycz, Redbad Klynstra, Wojciech Zieliński, Andrzej Grabowski, Magdalena Czerwińska, Sława Kwaśniewska, Bartłomiej Topa, Sławomir Orzechowski, Robert Gonera i inni.
Napis, którego autorem jest Gerald Sibleyras (przekład: Barbara Grzegorzewska), a reżyserem Wojciech Nowak, to współczesna komedia francuskiego pisarza, który określił swą sztukę jako próbę przełamania bezmyślności, towarzyszącej nam przy powtarzaniu zasłyszanych w telewizji, przeczytanych w kolorowych gazetach czy podchwyconych z programów typu talk-show banałów. Autor, malując galerię barwnych typów ludzkich, śmiało odsłania ich śmiesznostki, które, niestety, nie okazują się jedynie drobnymi mankamentami charakterów... W obsadzie: Krzysztof Globisz, Agnieszka Wosińska, Grzegorz Damięcki, Monika Kwiatkowska-Dejczer, Jerzy Schejbal i Ewa Wiśniewska.
Powidoki Macieja i Adama Wojtyszków w reżyserii Macieja Wojtyszki to historia skomplikowanych wojennych i powojennych losów małżeństwa Polaka i Rosjanki, której rodzina miała niemieckie korzenie. Bohaterami sztuki są: malarz Władysław Strzemiński i jego żona rzeźbiarka – Katarzyna Kobro. Autorzy kreślą interesujące portrety dwojga ludzi o silnych osobowościach – wybitnych, choć niedocenionych przez swoje czasy artystów, którzy pobrali się z wielkiej miłości, ale potrafią się z równą siłą nienawidzić. Występują: Nina Czerkies, Mariusz Wojciechowski, Wojciech Kalarus, Jarosław Gajewski, Katarzyna Skarżanka, Krzysztof Stroiński i inni.
Z kolei
Przerwanie działań wojennych – spektakl Sceny Faktu, autorstwa i w reżyserii Juliusza Machulskiego, dotyczy negocjacji, jakie dowódcy Powstania Warszawskiego prowadzili 2 października 1944 r. w Ożarowie pod Warszawą z Erichem von dem Bachem – głównodowodzącym siłami niemieckimi. Mało kto zdaje sobie sprawę z sukcesu polskich negocjatorów. W roli Kazimierza Iranka Osmeckiego – Piotr Fronczewski, von dem Bacha – Krzysztof Stelmaszyk. W obsadzie m.in.: Grzegorz Damięcki, Marek Kalita, Jerzy Schejbal i Adam Woronowicz.
Psie głowy to adaptacja najnowszej książki Marka Nowakowskiego (wydanej w 2008 r.), opracowana i wyreżyserowana dla Teatru Telewizji przez Jerzego Zalewskiego. Rzecz dzieje się w ciągu jednego dnia w postpegeerowskiej osadzie o nazwie
Psie głowy. Panuje tam nie tylko kryzys gospodarczo-ekonomiczny, ale również marazm emocjonalny i psychologiczny.
Psie głowy ukazują fragment współczesnej Polski i stanowią gorzki rozrachunek z historią PRL-u i rzeczywistością postkomunizmu. Ta przypowieść o ludziach zagubionych we współczesnej Polsce poraża i fascynuje jednocześnie. Adaptator i reżyser zaprosił do współpracy - oprócz wybitnego pisarza, który specjalnie dla potrzeb scenariusza telewizyjnego dopisał monologi głównych bohaterów – wspaniałych aktorów, znanych już z wcześniejszego spektaklu Jerzego Zalewskiego pt.
Kwatera bożych pomyleńców: Jerzego Trelę, Daniela Olbrychskiego, Jana Peszka, Mariusza Bonaszewskiego, Piotra Bajora. Jest to bardzo świadomy zabieg artystyczny: obraz kryzysu inteligencji w czasie II wojny światowej, pokazany w poprzednim spektaklu Zalewskiego, w tym projekcie zamienił się w obraz kryzysu czasów postkomunistycznych.
Spektakl
W roli Boga, którego autorem jest Mark St. Germain (przekład: Małgorzata Semil) a reżyserem Tomasz Wiszniewski to amerykański dramat, poruszający dylematy etyczne współczesnej medycyny. W szpitalnej sali konferencyjnej obraduje komisja do spraw przeszczepów, złożona z pracowników kliniki, przedstawiciela opieki społecznej i księdza-prawnika wydelegowanego przez zarząd szpitala. To oni mają zdecydować, który z czekających na transplantację pacjentów jako pierwszy otrzyma nowe serce. W komisji zasiadają kobiety i mężczyźni w różnym wieku, mający rozmaite doświadczenia i hierarchie wartości, budzący sympatię albo wręcz przeciwnie; łączy ich tylko jedno – wszyscy są silnymi osobowościami, o wyraziście zarysowanych charakterach, uparcie forsującymi własne zdanie. W dramatycznych rozmowach ścierają się rozmaite racje, nabierają ostrości moralne dylematy, poddawane są pod dyskusję kryteria, którymi powinni kierować się ludzie decydujący o życiu lub śmierci innych. W obsadzie: Janusz Gajos, Katarzyna Gniewkowska, Dominika Ostałowska, Magdalena Schejbal, Paweł Królikowski, Krzysztof Stroiński, Andrzej Zieliński.
Zapowiedzi telewizyjnych premier, aktualności, zdjęcia ze spektakli, planów i wydarzeń specjalnych znajdują się na stronie
teatrtelewizji.tvp.pl. Serwis zawiera opisy blisko 1 500 spektakli wyemitowanych od początku działalności Teatru Telewizji. Zamieszczony KALENDARZ pozwala na szybkie sprawdzenie, jaka propozycja Teatru TV będzie emitowana danego dnia na antenie
TVP1 lub TVP Kultura.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.