reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Odważne plany Polskiego Radia

dodano: 2010-02-10 22:18 | aktualizacja: 2010-02-10 22:27
autor: Daniel Gadomski | źródło: SatKurier.pl

Polskie Radio Nie tak dawno przedstawiciele Polskiego Radia mówili, że instytucja ta ma się coraz gorzej i niewiele brakuje jej do bankructwa. Tymczasem Jarosław Hasiński, prezes publicznych rozgłośni zapowiada uruchomienie 85. radiowych stacji internetowych i satelitarny kanał telewizyjny, bazujący na potencjale Polskiego Radia. To okazja do poprawy sytuacji finansowej, czy gwóźdź do trumny? 



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Projekt pakietu internetowych stacji tematycznych nie jest niczym nowym. Podobny posiada RMF FM - “Miasto muzyki” (69 rozgłośni różnych pod względem dekady granej muzyki, gatunku, kultowego wykonawcy, nastroju, czy grupy wiekowej słuchaczy), Agora (blisko 30 rozgłośni pod marką Tuba.FM, różne gatunki muzyki, radiowe wersje portali Agory np. plotkarskiego Plotka) oraz Eska (Fabryka Muzy to 18 stacji - głównie grających muzykę młodzieżową i przygotowanych przez konkretnych DJ’ów). Podobne platformy internetowe tworzą też liczni nadawcy radiowi w Europie i na świecie.

Polskie Radio liczbowo idzie w porównaniu z innymi polskimi nadawcami na całość. Podobnie jak u konkurentów, na platformie mają być dostępne stacje odpowiadające gatunkowi muzycznemu, a także z treściami słownymi, takimi jak reportaż, słuchowisko, dokument. Projekty takie są bardziej tworzone dla korzyści wizerunkowych nadawcy i częściowo dla przychodów z reklamy internetowej - przyciągają więcej internautów do serwisów o bardzo konkretnym profilu, tak jak to ma miejsce w przypadku telewizji tematycznych. Płatne radio samo w sobie nie zostało najlepiej przyjęte na świecie nawet w mobilnej satelitarnej wersji, wprowadzanie odpłatności za takie treści nie ma więc sensu. Trudno powiedzieć, czy platformy internetowe będą kiedyś rentowne. Dziwne, że do tej pory nikt jeszcze nie pomyślał o przeniesieniu zawartości takiej platformy na satelitę. 85 tematycznych stacji mogłoby być ciekawym walorem muzycznym każdej platformy.

Uruchomienie telewizji będzie dla Polskiego Radia już trudniejszą sprawą. Niekoniecznie przyniesie profity finansowe - może być wręcz odwrotnie - będzie generowało tylko bardzo duże koszty. Potencjał oczywiście jest, bo wyobraźmy sobie transmisje “Śniadania w Trójce” z politykami w wersji wideo albo transmisję dobrego koncertu ze studia Polskiego Radia. Do tego wiele doświadczonych placówek terenowych. Przed tymi rozgłośniami jednak duża droga, jeśli kamer brakuje nawet w samej centrali w Warszawie.

Radio Zet, RMF FM i Tok FM na stronach internetowych zamieszczają nagrania wideo z prawie wszystkich rozmów z politykami. Nic dziwnego, że rozmowy te cytowane są często przez stacje telewizyjne, co jest doskonałą okazją promocji dla rozgłośni, jeśli w tle jest banner z logo stacji. Programy ma przygotowywać głównie Radio Euro, ale również Program 1 i Trójka. Audycja Marka Niedźwieckiego może być dość ciekawą ofertą. Deklarowane 3,5 mln zł, czyli suma zbliżona do wydanej na start, np. Kuchnia.TV, Comedy Central, czy Domo może okazać się za małą kwotą. Trzeba też będzie jakoś przekonać operatorów kablowych i platformy cyfrowe. Najlepszym rozwiązaniem byłaby niekodowana emisja satelitarna i powszechna dostępność kanału.

Na projekcie podobnym do “Radia na wizji” wyłożył się już w Polsce RMF FM, którego przygotowania do uruchomienia takiej stacji - według jednej z pierwszych koncepcji właśnie informacyjno-muzycznej - były bardzo zaawansowane. W końcu telewizja nie powstała, a internetowy RMF Maxxx TV do dziś jest dostępny tylko w Internecie. Co jakiś czas w kontekście wejścia radia na rynek telewizyjny mówi się przy okazji wprowadzania cyfrowej telewizji naziemnej, a wiadomo jak ten proces szybko następuje. Zainteresowani to: Radio Wawa, Eurozet i właśnie RMF Maxxx TV. W zasadzie udało się tylko Radiu Maryja i Radiu Eska. Ponoć temu ostatniemu z bardzo dużą pomocą Grupy ITI (Eska.TV nie jest dostępna na żadnej innej platformie). Polskie Radio mogłoby pewnie liczyć na pomoc Telewizji Polskiej. Ale i to nie jest przesądzone, bo TVP, choć solidarnie z radiem publicznym walczy o wpływy abonamentowe, to przy różnych imprezach, takich jak Sopot, czy cykle koncertów “Hity na czasie”, preferuje komercyjnych partnerów.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...

Mini PC Android Openbox AND-95

OPENBOX AND-95 to urządzenie - player 4K, który działa na...

189 zł Więcej...

Antena TELE System PF85 grafit

Włoska, stalowa antena podświetlana PF85 znanej firmy TELE System, z...

159 zł Więcej...