reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Rynek DTH w Polsce bliski nasycenia?

dodano: 2010-09-20 11:21 | aktualizacja: 2010-09-22 10:44
autor: Janusz Sulisz | źródło: Parkiet

W opublikowanych ostatnio przez Eutelsat badaniach podano, że rynek płatnej telewizji satelitarnej w Polsce to 6,1 mln abonentów. Wynika to z ogromnej konkurencji i rozdrobnienia praw telewizyjnych do imprez sportowych, czyli jest zasługą aż 5 platform satelitarnych - CYFRY+, Cyfrowego Polsatu, telewizji n, TP i TNK. Daje to Polsce bodajże trzecie miejsce wśród państw europejskich, po Wielkiej Brytanii i Francji, nie licząc Rosji, gdzie liczba abonentów rośnie szybko jak w Polsce. Za nami są między innymi Włochy, Hiszpania i Niemcy.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Troszkę historii i statystyki

Największa polska platforma satelitarna Cyfrowy Polsat w czerwcu 2010 miała 3,264 mln abonentów, CYFRA+ przekroczyła 1,6 mln abonentów (oficjalnie 1,55 mln). Cyfrowy Polsat w rok zanotował wzrost na poziomie 419 tys. abonentów, a najwięcej, bo 76% przybyło abonentów pakietu Familijnego (a więc wcale nie najdroższego Relax Mix czy kanałów HD). Cyfrowy Polsat zwiększył zyski z abonenta, bo tzw. ARPU wzrosło skromnie z 40 zł do 41,90 zł, co przy skali liczby abonentów daje gigantyczne pieniądze na inwestycje. Co więcej, spadł znacznie koszt pozyskania abonenta i pewnie będzie spadał, gdy Cyfrowy Polsat obetnie koszty, analizując, które punkty APS nie przynoszą dochodów na odpowiednim poziomie. Martwić się można tym, ze wzrosła liczba abonentów, która zrezygnowała z usług Cyfrowego Polsatu na rzecz konkurencji lub kablówek - to będzie tendencja wzrostowa ze względu na zaniedbania VOD/HD. Abonenci mają coraz wyższe wymagania, a Cyfrowy Polsat został lekko z tyłu, jeśli chodzi o technologię i chyba za bardzo postawił na Internet i telefonię komórkową, co może przynieść efekty za kilka lat. Za to konkurencja skutecznie odbiera rynek widzów platform.

Telewizja na Kartę (TNK) zakończyła czerwiec 2010 roku z 575 tys. użytkowników, co jest wzrostem o 51 tys. użytkowników. Aktywnych użytkowników (opłacających ofertę) było 279 tys., czyli mniej o 28 tys. w porównaniu z końcem marca br. Na koniec drugiego kwartału br. platforma n łącznie z Telewizją na Kartę posiadały 1,009 mln aktywnych użytkowników, w porównaniu do 683 tys. rok wcześniej, co jest wzrostem o 326 tys. abonentów. Cyfrowy Polsat miał niewiele większy wzrost - tylko 419 tys.!

Na koniec drugiego kwartału 2010 roku z usługi telewizyjnej Telekomunikacji Polskiej korzystało 453.000 abonentów. Z tego 340.000 to użytkownicy telewizji satelitarnej, a 113.000 - użytkownicy IPTV. W okresie trzech miesięcy do końca czerwca 2010 roku przybyło 34.000 abonentów telewizji satelitarnej oraz zaledwie 2.000 abonentów w przypadku usługi IPTV. Tu słabiutko ze wzrostami, bo TP ma najsłabsze dekodery satelitarne, a także długo nie miała kanałów HD oraz własnych kanałów tematycznych. Potęga TP SA jakoś nie przekłada się na większe zainteresowanie platformą satelitarną, choć widać też, że IPTV to totalna porażka tego operatora telekomunikacyjnego. Wygląda to tak, jakby decydenci TP nie bardzo wiedzieli, co chcą osiągnąć, a korzysta konkurencja. Gdyby TP skierowała się bardziej ku niedocenianemu rynkowi tv-sat i zagospodarowała "wyrzucone" firmy tv-sat z konkurencyjnych sieci dystrybucji DTH, to wreszcie poczułaby, co to znaczy wzrost liczby abonentów satelitarnej platformy. Przydaliby się nowi ludzie znający się na specyfice polskiego rynku, bo zarządzanie z Francji nie daje najlepszych efektów.

Co na to analitycy?

Niestety analitycy głównie spoza bezpośredniego rynku tv-sat straszą, że to już koniec wielkich wzrostów liczby abonentów w Polsce w poszczególnych platformach, a niektóre z nich muszą się nawet liczyć ze spadkiem liczby abonentów. Fakt, łatwo już nie będzie, bo poziom nasycenia płatną telewizją w Polsce to 70%. Dlatego też Polacy zaczną przyglądać się nie tylko promocjom i cenom, ale także lepszej technologii i zawartości pakietów. Skończą się może kanały zapchajdziury i byle-dekodery, a klienci zaczną szukać nowości lub możliwości dopasowania się do ich nietypowych potrzeb.

Według Piotra Grzybowskiego, analityka DI BRE, na koniec tego roku sama platforma n może mieć 800 tys. abonentów (bez TNK i TNK HD). Jego zdaniem Cyfrowy Polsat, który po zmianie regulaminu traci abonentów, którzy korzystają z możliwości odstąpienia od umowy w takiej sytuacji, może ich mieć zaledwie 3,38 mln.

Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities, analogiczne progi szacuje na poziomie 870 tys. dla telewizji n i 3,6 mln dla Cyfrowego Polsatu. To oznacza w tym roku niższy wzrost bazy abonenckiej tych dwóch platform niż w ubiegłym. O platformach TP i CYFRA+ nie było wypowiedzi.

Co na to autor?

Nie zgadzam się z wypowiedziami analityków, którzy nie znają się na polskim rynku DTH, bo na nim nie "siedzą" tyle lat, co autor. Nadal wszystkie platformy DTH w Polsce będą rosły w siłę, ale do czasu! Już w 2012-2013 będzie koniec, więc platformy już teraz powinny szanować klientów, byle nie za bardzo. Proszę zwrócić uwagę, że nasycenie 70% to jeszcze nic, bo jakoś Sky UK powoli, ale zwiększa liczbę abonentów, choć nasycenie w Wielkiej Brytanii jest większe, a do tego działa tam Freeview (DVB-T) i Freesat (sat), podczas gdy w Polsce DVB-T nie istnieje. Różnica jest ogromna.

Owszem niektóre platformy satelitarne, zwłaszcza te, które nie postawiły na jakość i najnowsze technologie, mogą odczuć ucieczkę abonentów do bardziej zaawansowanych platform, choć to nie zawsze musi być powodem wyboru (cena, promocja, konkretne kanały tematyczne). Powodów odejść abonentów może być wiele i trudno w ciemno prognozować, tym bardziej, że każda z platform na sezon szykuje jakieś asy w rękawie, ale popełnia też kardynalne błędy (promocje dla nikogo, brak prepaida, brak CAM-ów, APS-y nie są zainteresowane, bo nie mają kasy, pomysły z sufitu lub promocje zbyt rozbudowane, powiązane z czymś czego klient nie chce).

Płatna telewizja kontra NTC

Nawet NTC nie będzie miała większego wpływu na platformy satelitarne, włącznie z TNK, bo co to za oferta - czym się wyróżni na początek? Rynek płatnej telewizji w Polsce niby może już nie rosnąć, ale zawsze znajdzie się miejsce dla NTC - naziemnej telewizji cyfrowej, która ruszy od jesieni i może być nowym motorem na rynku, zwłaszcza gdy trzeba uzupełnić ofertę lub udostępnić ją dzieciom/dziadkom w drugim pokoju. I tu widać, że NTC może być idealna do drugiego pokoju, ale zagrożenia dla pay-tv na razie nie będzie. To taki mit, który ma na celu zastraszyć platformy i kablówki - nic z tych rzeczy.

Cyfrowy Polsat straci, bo oddano Polsaty CYFRZE+?

1 września 2010 r. do oferty platformy satelitarnej CYFRY+  dołączono 7 kanałów Grupy Polsat: Polsat, Polsat 2, Polsat News, Polsat Film, Polsat Play, Polsat Cafe oraz Polsat JimJam. Od razu na rynku pojawiły się spekulacje, że Cyfrowy Polsat straci przez to i zacznie tracić klientów. Bzdura na kołach - Solorz nie jest taki głupi i wiedział, kiedy można oddać odpowiednie stacje - bez Polsatu HD, bez Polsatu Sport czy Polsatu Polsat Futbol, itd., czyli bez obecnych motorów pociągowych Cyfrowego Polsatu. Trafiły one do CYFRY+, ale nie do telewizji n. Fakt, że skopiowano banalny pomysł TVN na obecność TVN-owskich stacji we wszystkich platformach i kablówkach (bez TVN HD!), by zebrać kasę z całego rynku pay-tv, ale już nie z własnego podwórka.

Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu powiedział przecież, że nie obawia się obniżenia sprzedaży usług Cyfrowego Polsatu po wprowadzeniu 7 kanałów Polsatu do oferty CYFRY+. Zaznaczył, że główny Polsat i tak ma zasięg ogólnopolski, a na ofertę składa się wiele czynników, m.in. odpowiedni zestaw kanałów, reklama i technologie.


Według Libickiego, nasycenie rynku płatnej telewizji cyfrowej w Polsce dojdzie do punktu granicznego mniej więcej w 2013 roku, czyli tak jak przewiduje autor i to w momencie przejścia z naziemnej telewizji analogowej na NTC, a w tym czasie rynek DTH wzrośnie o około 1,5-2,0 mln abonentów.

Torcik jest więc wcale niemały i już w tym sezonie rozpocznie się kolejna ostra rywalizacja. A co będzie, gdy powstanie jeszcze jedna platforma satelitarna na bazie pomysłu platformy TVP z Astry? A co, gdy jesienią pojawi się moduł Conax CAS7 z kartą TNK HD? CYFRA+ znowu rozda telewizory HD, a Cyfrowy Polsat za 1 zł zacznie sprzedawać własne dekodery HD? No i znowu TP jest na uboczu - nie wiem dlaczego nic o niej nie słychać?


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik PULSe 4K Mini

PULSe 4K Mini - najnowszy odbiornik Ultra HD od słowackiej...

449 zł Więcej...

SAT Kurier - 11-12/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2022

12 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

259 zł Więcej...